اخباراخبار میراث فرهنگی

معبد آناهیتا ابهامات تاریخی زیادی دارد که باید رفع شود

مدیر پایگاه:
معبد آناهیتا ابهامات تاریخی زیادی دارد که باید رفع شود

مدیر پایگاه معبد آناهیتا گفت: ظرف چند روز آینده گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم برای آغاز فعالیت‌های مطالعاتی در معبدآناهیتا مستقر خواهند شد.

مرتضی گرواند  با اشاره سفر چند هفته پیش گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم به استان کرمانشاه، اظهارکرد: این گروه در مدت ۱۰ روز اقامت خود در کرمانشاه به بازدید از آثار تاریخی محور ساسانی از شرق تا غرب استان پرداخته و برای شروع فاز اول فعالیت مطالعاتی‌شان روی این آثار برنامه تهیه کردند.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها، این گروه ۹ نفره ظرف چند روز آینده – دهم تا پانزدهم آبان – به کرمانشاه باز خواهند گشت و فعالیت‌های مطالعاتی خود را با اولویت قرار دادن دو اثر شاخص معبد آناهیتا و قلعه یزدگرد آغاز می‌کنند.

مدیرپایگاه معبد آناهیتا افزود: مدت انجام فعالیت‌های مطالعاتی این گروه در معبد تاریخی آناهیتا ۲۰ تا ۲۵ روز خواهد بود که طی این مدت مستندنگاری بنا، مطالعه روی ساختار سازه‌ها، بازمطالعه روی مواد فرهنگی تاریخی که سابقا در محوطه کشف شده و… را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: همچنین در نظر داریم یک مطالعه ژئوفیزیک در اطراف محوطه ۲۵ هکتاری معبد انجام دهیم که آیا در بیرون از این محوطه اصلی آثار معماری مرتبط به معبد وجود دارد یا نه، که البته باتوجه به مطالعاتی که سابقا روی این مسئله انجام شده این مسئله بعید به‌نظر می‌رسد.

ادامه مطلب
سالی مبهم درپی سالی عجیب برای بازار مسکن

اما هنوز ابهامات تاریخی آن به قوت خود باقی است

گرواند با بیان اینکه انجام این مطالعات زمینه‌ای برای انجام کاوش‌های بعدی در معبد آناهیتا خواهد بود، تاکید کرد: معبدآناهیتا جزو معدود آثار باستانی ایران است که پیش از انقلاب توسط باستان شناسان ایرانی روی آن کاوش انجام گرفته، اما هنوز ابهامات تاریخی آن به قوت خود باقی است.

وی یادآورشد: اینکه این اثر مربوط به اواخر دوره ساسانی و یا دوره اشکانی است، ابهام مهم تاریخی این اثر است که باستان شناسان دانشگاه ساپینزا درصورت آمادگی می‌توانند با انجام مطالعات پژوهشی و گاه شناختی این ابهام را برطرف کنند.

مدیرپایگاه معبد آناهیتا تصریح کرد: کارهای زیادی باید در معبد آناهیتا انجام گیرد و امیدواریم این مطالعات زمینه‌ای برای به سرانجام رساندن این اثر مهم تاریخی در استان باشد.

وی در ادامه گفت: فعالیت گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم روی آثار تاریخی محور ساسانی کرمانشاه چندسالی طول خواهد کشید و هرکدام از این آثار بنا به شاخص بودن آنها در اولویت انجام مطالعات قرار می‌گیرند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − چهارده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا