تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۴۷ تابستان ۱۳۹۸

 مجله علمی منظر شماره ۴۷ تابستان ۱۳۹۸

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۴۷ 

۱- منشأ زیبایی در باغ ایرانی | سید امیر منصوری
 
۲- باغ بهلگرد، نمونه اولیه و الگوی باغ‌های بیرجند | مهدی فاطمی
 
۳-گونه‌شناسی پیاده‌راه، بام تهران به مثابه یک پیاده‌راه طبیعی- اجتماعی | فرزان حاجی رضایی
 
۴- تأثیر مؤلفه‌های کالبدی بر احساس امنیت زنان در فضاهای باز گردشگری شهری (نمونه موردی: خیابان سی تیر تهران) | علی یاران ، هانی ارجمندی ، مریم مسگریان
 
۵- کاربست اخلاق زیستی در شهرسازی اسلامی | بهزاد وثیق ، محمدرضا قاسمی
 
۶- نسبت عکاسی با منظر شهر، نقش‌آفرینی عکس شهدا در زندگی شهری | شهریار خونساری ، ناصر براتی ، شهره جوادی
 
۷- رودخانه‌های شهری و تفکر تاب‌آوری در برابر آشوب سیل، برنامه‌ریزی تاب‌آور رودخانۀ کن |فرشاد بهرامی ، آیدا آل هاشمی ، حشمت‌الله متدین
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۴۷

منشأ زیبایی در باغ ایرانی | سید امیر منصوری

اغلب کتاب‌های تاریخ باغسازی از ایران به عنوان خاستگاه باغ نام می‌برند. مهم‌ترین شاهد آنها، علاوه بر قدمت تمدن ایران، واژۀ پردیس است که از زبان فارسی به زبان‌های عربی و اروپایی وارد شده و به گونه‌هایی از باغ اطلاق می‌شود. به استناد اعتقادات باستانی ایرانیان، باغ فضایی «لازم‌الوجود» بود که همچون معبد، برای معتقدان به قدرت مهر و آناهیتا و نمادهای آنها در طبیعت، مکانی برای اتصال زمین به آسمان شمرده می‌شد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 45 زمستان 1397

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۴۷

باغ بهلگرد، نمونه اولیه و الگوی باغ‌های بیرجند | مهدی فاطمی

باغ ایرانی به عنوان رویکرد زیباشناسانه انسان ایرانی در مواجهه با طبیعت در سطح جهان شناخته شده است. باغ ایرانی با هندسه منحصربفرد خود و شاخصه ها و عناصر معمول توسط صاحبنظران گوناگونی بر اساس بستر شکل گیری، استفاده از عناصر یا شکل و نوع آنها و فعالیتهایی که در باغها صورت می گرفته است، طبقه بندی شده اند. باغ سکونتگاه ها به عنوان یکی از این طبقه بندی ها بر فعالیت سکونتی عمدتاً دائم در باغ دلالت دارند.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۴۷

گونه‌شناسی پیاده‌راه، بام تهران به مثابه یک پیاده‌راه طبیعی- اجتماعی | فرزان حاجی رضایی

پیاده‌راه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر ادراک منظر نقش مهمی در ارتقای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه دارند. نقشی که ابتدا باعث شناخت و درک مخاطب از منظر شده و سپس ثبت خاطرات جمعی و فردی را نیز به دنبال خواهد داشت. این راه صرفاً مسیری برای رسیدن از نقطۀ یک به نقطۀ دو نیست؛ بلکه فراتر از نقش ابتدایی آن یعنی گذر مبداء- مقصدی است. پیاده‌راه‌ها تصاویر مهم مخاطب از منظر را می‌سازند.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 33

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۴۷

تأثیر مؤلفه‌های کالبدی بر احساس امنیت زنان در فضاهای باز گردشگری شهری (نمونه موردی: خیابان سی تیر تهران) | علی یاران ، هانی ارجمندی ، مریم مسگریان

امروزه امنیت به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای اجتماعی انسانی قلمداد می شود و در برنامه ریزی های شهری به نیاز امنیت زنان به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های کیفی توجه خاصی شده است. وجود امنیت اجتماعی در فضاهای باز شهری برای صنعت گردشگری به عنوان یکی از شاخص های پر اهمیت معرفی شده است چراکه تصویر ذهنی ای که نسبت به هر فضا وجود دارد موجب موفقیت و یا عدم موفقیت آن برای جذب گردشگر بوده و در طولانی مدت می تواند بر اقتصاد یک کشور تاثیرگذار باشد. فرضیه این پژوهش این است که با افزایش احساس امنیت زنان، یک فضای گردشگری پررونق تر شده و افزایش استقبال زنان از فضا موجب افزایش کیفیت آن فضا برای همگان است.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۴۷

کاربست اخلاق زیستی در شهرسازی اسلامی | بهزاد وثیق ، محمدرضا قاسمی

بی‌توجهی به حفاظت از طبیعت که عمدتا به علت عدم پشتوانه اخلاقی از سوی جوامع و مردم است و منجر به بحران محیط‌زیست شده، امروزه دچار تغییر نگرش در مواجهه با طبیعت و تدوین قوانین بین‌المللی شده است و مذهب به مثابه محرکی جهت این تغییر نگرش‌ها و تدوین کننده اخلاق، عاملی در رفع بحران‌های زیستی در نظر گرفته شده است. این پژوهش تلاش دارد تا در مبحث حاضر به بازشناسی مفهوم اخلاق در پرتو اندیشه و اصول اسلامی در فضای کالبدی بپردازد و راهبردهایی جهت بهره برداری مناسب از محیط زیست ارائه کند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 6 بهار 1389 (1)

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶

نسبت عکاسی با منظر شهر، نقش‌آفرینی عکس شهدا در زندگی شهری | شهریار خونساری ، ناصر براتی ، شهره جوادی

آن‌چه برای نسل باقی‌مانده از دفاع مقدس و مدافع ارزش‌های انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی و برای نسل بعد از جنگ و نسل حاضر دارای اهمیت بسیار است، شناخت دقیق ابعاد دفاع مقدس و ارزش‌های نشئت‌گرفته از آن و همچنین استمرار و حفظ این دستاوردها و ارزش‌هاست که می‌بایست به خوبی تبیین و بازتعریف شود.

دریافت کامل مقاله    


چکیده مقاله ۷

رودخانه‌های شهری و تفکر تاب‌آوری در برابر آشوب سیل، برنامه‌ریزی تاب‌آور رودخانۀ کن |فرشاد بهرامی ، آیدا آل هاشمی ، حشمت‌الله متدین

تاب‌آوری به عنوان یک رویکرد نو در مواجهه با آشوب‌های محیطی در دهه‌های اخیر مورد توجه معماران منظر قرار گرفته است. این رویکرد که جایگزین مناسبی برای رویکردهای صلب و مهندسی تلقی میشود، در پروژه‌ها و طرح‌های گوناگون منظر در سراسر جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا