اخباراخبار مسکن

اصفهان ؛خارج از شهر صاحب‌خانه شوید!

اصفهان| اقدام ملی طرحی برای خانه اولی‌ها؛ خارج از شهر صاحب‌خانه شوید!

به گزارش خبرگزاری آرکاو به نقل از سایت خبری  تسنیم، بازار مسکن همواره و در هر شرایطی مورد توجه اقشار مختلف بوده و هست. چه کسانی که درآمدهای بالا داشته و به نوعی سرمایه خود را در ساخت مسکن به کار می‌برند و چه آنهایی که اگرچه از اغنیاء نیستند اما به دنبال سرپناهی هرچقدر کوچک برای خود و خانواده‌شان هستند.

در دوره‌های مختلف به دنبال تأمین این نیاز جامعه بوده‌اند. تصویب طرح‌های مختلف برای جوانان و خانه اولی‌ها، بالا و پایین بردن تسهیلات و نرخ سود بانکی و.. اقداماتی است که به فراخور وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در هر دوره‌ای به طور متفاوت و متنوع انجام شده است، اقدامات و طرح‌هایی که هیچ‌گاه صددرصد تاثیرگذار نبوده است اما در هر حال عدم اجرای آن به معنی بی توجهی دولت‌ها به اقشار کم برخوردار محسوب می‌شود.

نمایندگان مجلس نیز بنا به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور از پیشنهاداتی برای تامین نیاز قشر کم درآمد و به خصوص جوانان صحبت می‌کنند و راه‌های پیشنهادی را مطرح می‌کنند.

مسکن اولی‌ها باید یارانه دولتی دریافت کنند

«مسکن اولی‌ها باید یارانه دولتی دریافت کنند.» این پیشنهادی است که حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در جلسه علنی مجلس مطرح کرد.

وی با بیان اینکه روش‌های موجود در حوزه مسکن باید بررسی و طرح‌های بهینه شناسایی و براساس آن هدف‌گذاری شود. اگر مشکل مسکن حل شود اشتغال نیز رونق می‌گیرد، علاوه بر این باید برای رفع نیاز جوانان در حوزه مسکن اقدام شود.

ادامه مطلب
کلیسای سرکیس مقدس (کلیسای جدید ارامنه تهران)

براساس گفته‌های نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی مسکن مهر طرحی بود که در روستاها موفق شد اما در شهرهای بزرگ توفیق کامل حاصل نکرد.

وی همچنین هشدار داد که رفتن نقدینگی از سکه و ارز به سمت مسکن سبب ایجاد مشکل در این بازار می‌شود. تقاضایی که در حوزه مسکن بالا رفت و به دنبال آن قیمت‌ها افزایش یافت، نرخ مصالح گران شد.

فولادگر همچنین پیشنهاد داد که باید برای زوج‌های جوان و مسکن اولی‌ها یارانه پرداخت شود.

اقدام ملی در حوزه‌ی مسکن به جای مسکن مهر

وزارت راه و شهرسازی اخیراً با بستن پرونده مسکن مهر در کشور، طرحی جدید به نام اقدام ملی را در حوزه مسکن کلید زده است.

براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن (ادارات راه و شهرسازی استان‌ها) ثبت‌نام از متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی را آغاز می‌کنند.

اما سوال اینجاست؟ تفاوت میان طرح اقدام ملی مسکن و دیگر طرح‌هایی که پیش از این در حوزه مسکن اجرا شده چیست و در این طرح قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟

براساس گفته‌های جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری ­بنیاد مسکن ­انقلاب اسلامی ثبت نام متقاضیان دریافت مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر از شهریور در سامانه طرح ملی مسکن آغاز شد. دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای تأمین مسکن اقشار ضعیف را در دستور کار قرار داده است که از این تعداد ساخت ­۱۰۰ هزار واحد آن به‌عهده بنیاد مسکن است.

ادامه مطلب
نشست ۳۶ سانتی زمین در برخی مناطق کشور

تفاوت این طرح با مسکن مهر در چیست؟

حال به این سئوال باید پاسخ داده شود که تفاوت این طرح با مسکن مهر در چیست؟ حق شناس می‌گوید: تفاوت ­طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر در این است که قبل از ساخت واحد‌های مسکونی، تقاضا برای ساخت مدنظر است. از تجربه مسکن مهر در این طرح استفاده کردیم و قبل از ساخت واحد‌های مسکونی اقدام به شناسایی مکان‌های دارای تقاضا کردیم به‌طوری که تقاضا شناسایی شده است.

این طرح در اصفهان چگونه می‌تواند جوانان را خانه‌دار کند؟ معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان می‌گوید: گام نخست اجرای طرح اقدام ملی برای تولید مسکن در استان اصفهان برداشته شد که در این راستا سهم استان در این طرح ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی است.

ایمان طاهری بیان می‌کند: این طرح قرار بر این است که قسمتی از این واحدها در شهرهای جدید بهارستان، مجلسی و فولادشهر احداث شود که برای ارائه به بازار و همچنین انتخاب شریک در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارد.

 تمرکز بر ساخت مسکن در شهرهای جدید

آنگونه که مسئولان اجرای طرح صحبت می‌کنند تمرکز در طرح اقدام ملی نیز همچون مسکن مهر بر حاشیه شهرهاست. بنابراین جوانان اگر به دنبال خانه‌دار شدن هستند باید تا می‌توانند از شهر فاصله بگیرند.

ادامه مطلب
پارک حیوانات روی بام در مونیخ آلمان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان می‌گوید: در طرح اقدام ملی کمتر با زمین‌های حاشیه شهرها سر و کار داریم و تمرکز بر ساخت مسکن در شهرهای جدید مانند بهارستان، مجلسی و غیره است که از امکانات زندگی برخوردار هستند.

غلامحسین خانی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی برای ساخت مسکن در زمین‌هایی که مردم در اختیار دارند تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود، درباره تفاوت آن با طرح‌هایی مانند مسکن مهر می‌گوید: در طرح مسکن مهر ۲۸ هزار واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر در استان اصفهان ساخته و تحویل مردم شد و تنها ۱۰۰ واحد در نوش‌آباد مشکل داشت که متقاضی ندارد، وگرنه درباره سایر واحدها حتی سند مالکیت نیز به مالکان تحویل شده و راضی هستند.

مخالفان حاضر در صحنه

طرح اقدام ملی مسکن طرحی با شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری به طرح‌های قبلی ساخت انبوه مسکن است، این طرح به دنبال خانه‌دار کردن جوانان و غیرمالکان است هرچند مخالفان بسیاری نیز دارد. از جمله این مخالفان کانون سراسری انبوه‌سازان است که چندی پیش در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی ۴۲ ایراد طرح مذکور را ذکر کرد و از عقب نشینی انبوه سازان برای شرکت در اجرای این طرح خبر داد. حال باید تا اجرایی شدن آن، آغاز ساخت و ساز و شروع فرآیند واگذاری صبر کرد تا از تاثیرگذار بودن یا نبودن طرح برای جوانان و اقشار کم درآمد صحبت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا