تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۴۵ زمستان ۱۳۹۷

 مجله علمی منظر شماره ۴۵ زمستان ۱۳۹۶

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۴۵ 

۱- نقش‌های آسمانه | سید امیر منصوری
 
۲- نقش زیباشناسی باغ ایرانی در پایداری اجتماعی پارک‌های معاصر تهران | محمدرضا مثنوی ، مریم محسنی‌مقدم ، سید امیر منصوری
 
۳- مدل کارکرد سطح حرارتی آپارتمان‌های مدرن در مالزی | احمد سانوسی حسن ، یاسر عرب
 
۴- منظر آیینی برج ایرانی و اثر آن در مدیریت گردشگری | مهدیه بُد
 
۵- نگاه منظرین به حمام‌های عمومی، بررسی عناصر و کارکردهای آن | مهدی باصولی
 
۶- ‌منظر مرکز محلۀ غیررسمی؛ نمونۀ مطالعه: محلۀ غیررسمی شمیران نو | سعید شفیعا
 
۷- منظر معنوی رویداد پیاده‌روی اربعین حسینی | محمدجواد درودیان
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۴۵

نقش‌های آسمانه | سید امیر منصوری

در زیر پیش‌آمدگی سقف خانه‌ای در کامو، که هویتش را از وقتی شهر خوانده شد، رفته‌رفته از دست می‌دهد، ردیفی از نقاشی جلب نظر می‌کند که تزیین آسمانۀ کوچه است. منظر کوچه‌های کامو استثنایی و خاطره‌انگیز است. نه به خاطر عناصر آن، که شاخص‌های ویژه برای این نوشهر هستند، بلکه به خاطر نور فضا. شفافیت منظر در کامو که در ارتفاع … متری از سطح دریا قرار دارد، جلوه‌ای خاص نسبت به منظره‌های دیده‌شده در روستاهای دیگر می‌دهد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 5 زمستان 1388 (2)

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۴۵

نقش زیباشناسی باغ ایرانی در پایداری اجتماعی پارک‌های معاصر تهران | محمدرضا مثنوی ، مریم محسنی‌مقدم ، سید امیر منصوری

با توجه به رشد سریع جمعیت در کلان‌شهرها و افزایش توسعۀ شهری و ساخت‌و‌ساز، پهنه‌های طبیعی و فضاهای سبز موجود در بافت این شهرها به طور چشمگیری کاهش یافته است. عناصر طبیعی در محیط شهری و نیاز انسان به تعامل با آن از ضروریاتی است که در شهرسازی مدرن نادیده گرفته شده است. این مسئله چالش‌های جدیدی را در جهان مطرح کرد.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۴۵

مدل کارکرد سطح حرارتی آپارتمان‌های مدرن در مالزی | احمد سانوسی حسن ، یاسر عرب

تحقیق حاضر تحلیلی قیاسی از دمای سطح حرارتی آپارتمان‌های مرتفعی که در دورۀ مدرن در مالزی ساخته شده‌اند را مورد بحث قرار می‌دهد. در مالزی، آپارتمان‌ها به دو دسته به نام‌های آپارتمان‌های مرتفع و آپارتمان‌های متوسط تقسیم می‌شوند. آپارتمان‌های مرتفع (Highrise) ساختمان‌های مسکونی هستند که بیشتر از پنج طبقه داشته و مجهز به آسانسور هستند، درحالی‌که آپارتمان‌های متوسط (Midrise) از ۳ تا ۵ طبقه ارتفاع داشته و آسانسور ندارند.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 36 پاییز 1395 (2)

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۴۵

منظر آیینی برج ایرانی و اثر آن در مدیریت گردشگری | مهدیه بُد

 مطالعۀ سیر تاریخى واژۀ برج در کتاب‌هاى لغت نشان مى‌دهد، برج در آغاز تنها بر باروهاى ساخته شده بر گوشۀ دیوارهاى شهر، قلعه‌ها و کاخ‌ها اطلاق مى‌شده و سپس دچار توسعۀ معنایى شده است. امروزه منارها جای خود را به برج‌هایی داده‌اند که کاربری‌های گوناگونی دارند. برج در ایران کاربردهای متنوع و متعددی داشته است. علاوه بر قلاع، در دو سوی درِ ورودی کاروان‌سراها نیز برای دیده‌بانی و مراقبت، برج‌هایی ساخته می‌شد. گاه به کبوترخانه‌ها نیز برج کبوتر می‌گفته‌اند و برخی از مقبره‌ها نیز به میل یا برج شهرت یافته‌اند.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۴۵

نگاه منظرین به حمام‌های عمومی، بررسی عناصر و کارکردهای آن | مهدی باصولی

حمام عمومی از جمله فضاهای مهم در ساختار شهر محسوب می‌شد. این فضا در دهه‌های اخیر نقشی مهم در فضای فرهنگی اجتماعی ایران ایفا کرده است. مکانی با خصوصیات معماری منحصر به ‌فرد که کارکردهای متفاوتی را در زندگی ایرانیان داشته است. به‌گونه‌ای که در بررسی آن نمی‌توان صرفاً به فضای کالبدی فارغ از معنا و مفهوم آن فضاها نگاه کرد و این درواقع ضرورت نگاه منظرین به حمام عمومی را آشکار می‌سازد.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری شماره 8

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶

منظر مرکز محلۀ غیررسمی؛ نمونۀ مطالعه: محلۀ غیررسمی شمیران نو | سعید شفیعا

بررسی منظر مرکزمحله، شناختی عینی‌ـ‌ذهنی از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و کالبدی شهر فراهم می‌سازد. این پژوهش که در فروردین ۹۶ و به صورت کیفی با استفاده از مصاحبه، مشاهده و روش تحلیل محتوا صورت گرفت، دو سطح جزئیات و تفسیرهای منظر مرکز محلۀ غیررسمی شمیران نو تهران را، از زاویۀ ساکنین، مورد بررسی قرار می‌دهد. در این محلات، پیشینه‌ای در زمینۀ پژوهش منظرین وجود ندارد و چنین پژوهشی به شناخت نظری در این حیطه کمک می‌کند.

دریافت کامل مقاله    


چکیده مقاله ۷

منظر معنوی رویداد پیاده‌روی اربعین حسینی | محمدجواد درودیان

درک رویدادهای گردشگری به بررسی های زمینه‌ای وابسته است، به خصوص زمانی که رویداد مورد بررسی از جنس اعتقادی و معنوی باشد. اربعین حسینی یکی از رویدادهای خاص و ریشه‌دار اسلامی است که در سال‌های اخیر مورد توجه ویژة پژوهشگران قرار گرفته است. پیاده‌روی و سختی‌های راه برای رسیدن به یک مقصد مشترک، مفاهیم خاصی را تولید کرده است که تنها با تفسیرگری و ورود به آن قابل درک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا