تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۴۴ پاییز ۱۳۹۷

 مجله علمی منظر شماره ۴۴ پاییز ۱۳۹۷

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۴۴

۱- منظر مردمی شهر | سید امیر منصوری
 
۲-باغ‌سازی در عصر قاجار به روایت مفاتیح‌الارزاق | غلامرضا جمال‌الدین
 
۳- فضاهای جمعی : ضرورت‌ها و موانع؛ نمونۀ موردی: چهارراه ولی‌عصر تهران | ناصر براتی؛ شهرزاد خادمی
 
۴- محیط محرک خلاقیت در باشگاه کودک | صفیه شاه حسینی؛ محمودرضا ثقفی
 
۵- تکوین یک پیاده‌راه؛ مؤلفه‌های کالبدی یا رفتار جمعی | لیلا تشکری؛ محمد رضا مهربانی گلزار
 
۶- نظام اجرایی پروژه‌های پیرایش مرمت و سامان‌دهی سیمای شهری | طوفان جعفری؛ حمیدرضا نیلی
 
۷- تحکیم تاوۀ بتنی | سایان سیریمونتری؛ بونساپ ویچبایانگون؛ کریتیا لرپوکاسمبات؛ پنگپوم سورنچومکاو
 
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۴۴

منظر مردمی شهر | سید امیر منصوری

شهر، عالی‌ترین محصول تمدن انسان است. عدۀ زیادی از متفکران و صاحب‌نظران بر سر این عبارت، اتفاق نظر دارند. شهر، «مکانی» است که انسان‌ها در «آن» گردهم می‌آیند، زندگی می‌کنند و به واسطۀ «آن» با یکدیگر «تعامل» دارند. در نتیجه تعامل میان انسان‌ها، عملی مشروط به واسطۀ «شهر» است. از این رو است که شهر، هم هدایت‌کنندۀ نحوۀ تعامل انسان‌ها و هم مولود آن است. 
 
 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۴۴

باغ‌سازی در عصر قاجار به روایت مفاتیح‌الارزاق | غلامرضا جمال‌الدین

 کتاب «مفاتیح‌الارزاق» دایره‌المعارف مصور کشاورزی و علم زراعت و اصول باغ‌سازیِ عصر قاجار است که در سال ۱۲۷۰ ه.ق، توسط یکی از مستوفیان ایالت فارس به نام «محمد‌یوسف نوری»، به رشتۀ تحریر درآمده است. موضوع کتاب صرفاً به جنبه‌های باغبانی و اصول طراحی باغ محدود نمی‌شود و بخش قابل‌توجهی از کتاب به فرهنگ ‌عامه و باورهای عامیانه و خرافه‌ها در باب گیاهان و درختان اختصاص دارد. 
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۴۴

فضاهای جمعی : ضرورت‌ها و موانع؛ نمونۀ موردی: چهارراه ولی‌عصر تهران | ناصر براتی؛ شهرزاد خادمی

انسان به ‌عنوان موجودی اجتماعی بسیاری از توانایی‌های خود را از جامعه و محیط‌های عمومی کسب می‌کند. به این معنا که فضاهای عمومی در شهر، عرصۀ کسب مهارت، آموزش و تمرین رفتارهای اجتماعی برای انسان است. در این میان، آموزش نقش به سزایی در رشد و تکامل انسان در فرایند اجتماعی‌شدن دارد. روند اجتماعی‌شدن از کودکی آغاز می‌شود و در تمام سال‌های عمر با او همراه خواهد بود. البته باید توجه داشت در مقابل تمایل انسان به اجتماعی‌شدن، جامعه نیز باید آمادگی اجتماعی‌کردن و درونی‌سازی ارزش‌ها را در انسان داشته باشد.
 
دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره 12 (2)

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۴۴

محیط محرک خلاقیت در باشگاه کودک | صفیه شاه حسینی؛ محمودرضا ثقفی

کودکان حساس‌ترین و تأثیرپذیرترین گروه سنی جامعه را تشکیل می‌دهند. پژوهش‌ها حاکی از آن است که محیط اطراف کودک بر سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و شکوفایی خلاقیت او تأثیرگذار است. در این راستا محیط باید به گونه‌ای طراحی شود که به عنوان بهترین معلم برای کودک و فراهم‌کننده شرایطی برای ارتقاء خلاقیت کودک باشد. هدف این مقاله مروری بر پژوهش‌های انجام‌شده در زمینۀ عوامل محیطی مؤثر بر ارتقاء خلاقیت در جهت پرورش خلاقیت کودکان است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به این موضوع می‌پردازد که عوامل محیطی مؤثر بر ارتقاء خلاقیت کودک کدامند؟ و با استفاده از روش کتابخانه‌ای به بررسی پیشینۀ پژوهش در زمینۀ شکوفایی خلاقیت کودک می‌پردازد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد محیط‌های خلاق شامل محیط‌های ‌«طبیعی»، «خلوت»، ‌«اجتماعی»، «بازیگوشی»، ‌«فیزیکی»،‌ «منعطف» و ‌«تحریک‌کنندۀ ‌حسی» هستند. انجام فعالیت‌های خلاقانه در محیط‌های خلاق، بستر مناسبی جهت شکوفایی خلاقیت کودکان فراهم می‌آورد. 

دریافت کامل مقاله                     دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۴۴

تکوین یک پیاده‌راه؛ مؤلفه‌های کالبدی یا رفتار جمعی | لیلا تشکری؛ محمد رضا مهربانی گلزار

فضای شهری تنها یک مفهوم کالبدی نیست، بلکه کنش تعاملات شهروندی و فعالیت‌های شهری را نیز در بر‌می‌گیرد و در حقیقت با حضور انسان و فعالیت اوست که معنا می‌یابد. پیاده‌راه به عنوان یکی از فضاهای شهری نقش مهمی در ارتقای فعالیت‌های اجتماعی‌-‌فرهنگی جامعه ایفا می‌کند. حرکت عابر پیاده در پیاده‌راه‌ها، به واسطۀ طراحی مناسب و شناختِ مبتنی‌بر جنبه‌های منظرین شهر، موجب افزایش ادراک، ارتقای هویت و احساس تعلق به محیط و زیبایی می‌شود. یکی از تحولات اخیر در گرایش‌های جدید شهرسازی جهان، توجه به حرکت پیاده و نیازهای او به عنوان یک موضوع فراموش‌شدۀ مهم شهری است. این مقاله بر آن است تا با معرفی خیابان پرنسس (Princes Street) در شهر ادینبورگ، عوامل مؤثر بر کارآمدی این خیابان را به عنوان یک خیابان پیاده‌مدار بیان کند. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است که با مراجعه به سیر تاریخی و تحولات خیابان پرنسس، روند تغییرات و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری این محور را به عنوان پیاده‌راه بررسی کرده است. در نتیجه مهم‌ترین مؤلفه برای پیاده‌راه‌کردن را حضور فعال افراد و پیاده‌راه‌شدن را عاملی برای تسهیل در رفت‌وآمد و امنیت افراد بیان می‌کند و با درنظر‌گرفتن این مؤلفه در هر پیاده‌راه نحوۀ شکل‌گیری آن را به دو صورت پیش‌نیاز و پس‌نیاز در نظر می‌گیرد.
 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 30

چکیده مقاله ۶

نظام اجرایی پروژه‌های پیرایش مرمت و سامان‌دهی سیمای شهری | طوفان جعفری؛ حمیدرضا نیلی

یکی از معضلات کلیدی حال حاضر در شهر‌های کشور بحران موجود در سیمای شهرهاست. این بحران از منظر خرد و کلان حادث شده است. از منظر کلان، بی‌توجهی به سیمای شهری در نظام کلی هدایت تحولات کالبدی شهر‌ها، سیمای شهری را مخدوش و بی‌هویت کرده ‌است. از منظر خرد سه معضل اضافات و الحاقات، فرسودگی نماها و تابلو‌های بی‌ضابطه باعث اغتشاش بصری و افت کیفی سیمای شهری شده ‌است. برای رفع این معضل در مقیاس خرد، سه اقدام پیرایش، مرمت و ساماندهی باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۷

تحکیم تاوۀ بتنی | سایان سیریمونتری؛ بونساپ ویچبایانگون؛ کریتیا لرپوکاسمبات؛ پنگپوم سورنچومکاو

 این تحقیق تجربی به‌منظور یادگیری رفتارهای موجی تاوه‌های بتن مسلح با روکش بتن انجام شده است که تحت بارگذاری استاتیک قرار دارند. پارامترهای اصلی این بررسی ضخامت روکش بتن و سطح تراز سنگ ‌بستر بین تاوه و روکش بتنی، با و بدون رابط برشی است. نتایج تجربی نشان می‌دهد که سختی خمشی و ظرفیت خمشی نهایی تاوه با روکش بتنی می‌تواند در مقایسه با گروه کنترل به‌طور چشمگیری برای تمام سطوح اتصال افزایش داشته باشد. انعطاف‌پذیری تاوه تقویت‌کنندۀ با رابط برشی بیشتر از انعطاف‌پذیری تاوه، بدون رابط برشی است. رابط همچنین می‌تواند گسیختگی ترد برش و جداشدگی سطح تماس را تجربه کند که به دلیل جریان برش زیاد تاوۀ بالایی بدون رابط برشی و لایۀ ضخیم بتنی به وجود می‌آید. این مسئله باید در ملاحظات مربوط به طراحی، لحاظ شود.

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره 15

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا