تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۴۳ تابستان ۱۳۹۷

 مجله علمی منظر شماره ۴۳ تابستان ۱۳۹۷

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۴۳

۱-چشمه‌علی | سید امیر منصوری
 
۲-طرح کاشت، نقش آفرین منظر باغ؛ سیر تحول طرح کاشت در باغ گلشن طبس | هادی قاسمی؛ محمد رضا مهربانی گلزار
 
۳- احیای نهاد توسعه تهران؛ ضرورت‌های تداوم برنامه‌ریزی توسعه شهری | علیرضا عندلیب
 
۴- میراث صنعتی در منظر شهر تاریخی؛ نقش کارخانه قند در منظر شهری ورامین | امیر علی قنبری
 
۵- دره درکه، به مثابه شارباغ ایرانی | فرشاد بهرامی
 
۶- وونرف؛ مؤلفه‌های منظر شهری در خیابان برای زندگی | مینو قره بگلو؛ فرناز خواجه سعید
 
۷- ارزیابی حرارتی مدل های مسکونی؛ بررسی مدل ساخته شده با فیبر، سیمان و چوب | بونساپ ویچایانگکون؛ فونگفوم سورنچوم کاو؛ کریتسادا آنانتاکارن
 
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۴۳

چشمه‌علی | سید امیر منصوری

اینکه چشمه، یک منظر مهم سرزمینی تلقی گردد، سنت ایرانی است. نام‌گذاری اسطوره‌ای، حجاری‌های روایی و آئینی بر صخره‌های مجاور چشمه، احداث معماری‌های اسطوره‌ای و حاکمیتی در جوار چشمه، برقراری سنت‌های اجتماعی در ایام خاص و رواج باورهای افسانه‌ای در شرح هویت چشمه مظاهر شکل‌گیری و قوام منظر چشمه است.
 
 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۴۳

طرح کاشت، نقش آفرین منظر باغ؛ سیر تحول طرح کاشت در باغ گلشن طبس | هادی قاسمی؛ محمد رضا مهربانی گلزار

باغ در فرهنگ و هنر ایرانی، بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت و شیوه تعامل ایرانیان با طبیعت است. طرح کاشت و پوشش گیاهی، بخش مهمی از موجودیت یک باغ است؛ اما از آنجایی که پوشش گیاهی باغ عنصری است زوال‌پذیر و جایگزینی و مرمت آن به مانند آثار معماری، به سهولت امکان‌پذیر نیست، لزوم بررسی گذشته گیاهی باغ به عنوان عنصر تاریخی زنده باغ، در کنار بررسی اولیه الگو آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. لذا هدف کلی این پژوهش، بررسی پوشش گیاهی و تغییرات الگوی اولیه کاشت در باغ گلشن طبس تا کنون است. به منظور بررسی سیر تحول طرح کاشت، روش مورد استفاده در این فرایند، برداشت‌های میدانی توسط متخصص باغبانی، بررسی‌های کتابخانه‌ای، مصاحبه با افراد کهنسال، تاریخ دان‌های محلی و متخصصان امر بوده است. در برداشت‌های میدانی نوع درخت و محل قرارگیری آن در باغ مورد بررسی قرار گرفت تا ضمن تکمیل هرچه بیشتر مستندات و دریافت الگوی کشت آنها، بتوان در تحلیل بهتر از آن بهرمند شد. در نهایت این بررسی تاریخی، به کشف الگوی اصلی باغ و همچنین پوشش گیاهی اصیل باغ منجر می‌شود که با در نظر گرفتن آن، ضمن مشخص کردن گیاهان نامتجانس با منظر اصلی باغ، به احیاء و حفظ اصالت گیاهی باغ کمک شایانی خواهد کرد.
 
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۴۳

احیای نهاد توسعه تهران؛ ضرورت‌های تداوم برنامه‌ریزی توسعه شهری | علیرضا عندلیب

حدود دو دهه از ایده تشکیل نهاد به منظور مطالعه و تهیه طرح‌های توسعه شهری، به ویژه طرح جامع شهر تهران در جهت ارتقای جایگاه مدیریت و برنامه‌ریزی این طرح‌ها در کشور سپری شده است. نهاد، نهالی بود که می‌توانست در آینده شهر تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور به درختی تنومند تبدیل شود، اما امروز در حالی به بیان این تجربه پرداخته می‌شود که جز نام گمشده‌ای از آن در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه شهری کشور به یادگار نمانده است؛ گم شده‌ای تاریخی که در سند طرح جامع شهر تهران به عنوان نقطه کانونی و امتیاز گرانبهای این سند به محاق فرو رفته است.
 
 
دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 23

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۴۳

میراث صنعتی در منظر شهر تاریخی؛ نقش کارخانه قند در منظر شهری ورامین | امیر علی قنبری

میراث صنعتی مفهومی است که از سال ۱۹۵۰ شکل گرفته است. این مفهوم باوجود تازگی، به سرعت در پروژه‌های شهری پذیرفته شد. در کشورهای پیشگام امر حفاظت، حفاظت از میراث صنعتی به عنوان یکی از مدل‌های توسعه و بخشی از منظر شهر در نظر گرفته می‌شود. در این پژوهش سعی بر آن بوده تا با مطالعه منشور نیژنی تاگیل (Nizhny Tagil Charter) ، اصول دوبلین (The Dublin Principles)  بیانیه تایپه (Taipei Declaration) و سند مادرید (Madrid Document) به پیشینه حفاظت از میراث صنعتی و اهمیت آن پرداخته شود؛ همچنین تلاش شده است با پیگیری فعالیت‌هایFICIM ، ICCIH، ایکوموس و جامعه بین‌المللی معماران، اهمیت میراث صنعتی در منظر شهرهای تاریخی بیان شود. 

 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۴۳

دره درکه، به مثابه شارباغ ایرانی | فرشاد بهرامی

روند تخریبی روددره‌های شهر تهران و تجارب ناموفق در نمونه‌های مختلف نشان از عدم شناخت صحیح و استفاده نادرست از ظرفیت‌های این روددره‌ها است. روددره درکه یکی از هفت روددره باارزش تهران است که به عنوان یکی از کریدورهای اصلی و طبیعی در کوه پایه‌های رشته‌کوه البرز  قرار دارد. روددره درکه از سه مؤلفه آب، گیاه و دانه‌های معماری تشکیل شده است. هم‌نشینی لاینفک این سه مؤلفه، ساختار طبیعی و بومی روددره درکه را بازگو می‌کند. مسیر حرکت رود در خط القعر دره و شکل‌گیری درختان و گیاهان در امتداد آن و حضور دانه‌های معماری در انتهای مسیر حرکت رود، شاکله اصلی روددره درکه را شکل می‌دهد. فرضیه شارباغ ایرانی که در سال ۱۳۹۴ در شماره ۳۳ مجله منظر توسط مهدی شیبانی و مریم اسماعیل‌دخت مطرح شد، عناصری برای الگوی شارباغ را بازگو کرد که آب، گیاه و دانه‌های معماری به عنوان مؤلفه‌های اصلی و شاکله شارباغ در مقاله مذکور مطرح شد. به نظر می‌‎رسد که مؤلفه‌های شارباغ ایرانی می‌تواند الگوی شکل‌گیری روددره درکه باشد که آب، گیاه (باغات درکه) و دانه‌های معماری (روستا درکه) در ساختاری خطی و در امتداد مسیر حرکت رود شکل‌گرفته‌اند. پیکره باغات درکه و دانه‌های معماری (روستای درکه) با توجه به بستر طبیعی و مسیر حرکتی رود، الگوی شار باغ ایرانی را دنبال می‌کنند.
 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 50

چکیده مقاله ۶

وونرف؛ مؤلفه‌های منظر شهری در خیابان برای زندگی | مینو قره بگلو؛ فرناز خواجه سعید

در مبحث پیاده‎محوری، فضای مشترک با هدف یکپارچگی وسایل نقلیه و مردم، به عنوان رویکردی انسان-محور در طراحی خیابان‌های شهری معاصر مطرح شده است. پدیده وونرف به معنای حیاط زندگی، معادل منطقه آرام ترافیکی و پهنه خانگی بوده که در پی تحقق فضای مشترک در مقیاس محله مسکونی است. وونرف، با هدف ایجاد محله‌ای امن و سرزنده و با اعمال محدودیت سرعت برای ماشین‌های عبوری محلی، ارتباط هم‌زیستی خودروهای شخصی و عابران پیاده را افزایش داده، به‌طوری‌که حق تقدم را برای عابران پیاده قائل بوده تا امکان حضور و حرکت آزادانه تمام افراد پیاده، به خصوص افراد سالخورده و کم‌توان جسمی-حرکتی در فضا را  فراهم آورد و محدوده‌ای امن برای بازی کودکان در محله تأمین ‌کند.

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۷

ارزیابی حرارتی مدل های مسکونی؛ بررسی مدل ساخته شده با فیبر، سیمان و چوب | بونساپ ویچایانگکون؛ فونگفوم سورنچوم کاو؛ کریتسادا آنانتاکارن

میزان حرارت خورشیدی در تایلند به طرز بی‌سابقه‌ای هر سال قوی‌تر می‌شود و این امر درک قابلیت‌های حرارتی مصالح ساختمانی (به ویژه عایق‌های حرارتی) را ضروری می‌کند. در این تحقیق سه نمونه ماکت خانه ساخته شد که در یک مدل از چوب و در دو مدل دیگر از فیبر سیمان برای سقف، کف و دیوارها استفاده شده است. از آنجا که چگالی چوب تقریباً نصف فیبر سیمان است، در این تحقیق ضخامت چوب دو برابر تخته فیبر سیمان در نظر گرفته شد. این مدل‌ها تحت شرایط آب‌وهوایی نسبتاً ثابت و آرام از اواخر آوریل تا اوایل می سال ۲۰۱۷ برای مشاهده دمای ساعتی درون خانه در ساعات ۰۸:۰۰ تا ۱۶:۰۰ مورد آزمایش قرار گرفتند. هر سه مدل در پردیس رنگسیت دانشگاه تاماسات (استان پتومتنی)مستقر شدند. مکان قرارگیری مدل‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شد که سایه ساختمانی بلندتر از ساعت ۱۵:۰۰ به بعد تمام مدل‌ها را فرامی‌گرفت. با این کار جلوی نور خورشید گرفته می‌شود تا مشاهده کنیم چگونه چوب و تخته‌های فیبر سیمان می‌توانند حرارت را به محیط اطراف خود آزاد کنند. نتایج این تحقیق نشان داد در مدل چوبی، دمای داخل تمام اتاق‌ها از دو مدل دیگر با تخته‌های فیبر سیمان کمتر بوده است و بعد از قرار گرفتن در سایه ساختمان بلند، دمای اتاق‌های مدل چوبی کندتر از دو نمونه مدل دیگر کاهش یافته است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 31 تابستان 1394 (1)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا