تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۴۲ بهار ۱۳۹۷

 مجله علمی منظر شماره ۴۲ بهار ۱۳۹۷

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۴۲

۱-منظر ایرانی: سایه زیبا | سید امیر منصوری
 
۲-باغ به مثابه بیانیه سیاسی؛ بررسی نمونه های خاور نزدیک در هزاره اول پیش از میلاد | سید امیر منصوری
 
۳- گردشگری آئینی؛ بازخوانی باورهای اجتماعی در مراسم آئینی | شهره جوادی
 
۴- تحولات نورپردازی شهری؛ از تأمین روشنایی تا خلق متن هنری | پدیده عادلوند
 
۵- منظر کوه در شعر نو پارسی؛ مقایسه جایگاه کوه در اسطوره‌های ایرانی با شعر نو | بابک داریوش؛ محمد آتشین‌بار
 
۶- پایداری محلات مسکونی؛ سنجش میزان پایداری کوی فراز تهران برمینای سیستم ارزیابی LEED-ND | ریحانه آقاملایی
 
۷- سیمای پایدار مسکن بومی؛ سطح حرارتی نمای آپارتمان‌های طراحی‌شده به سبک بومی در پوترایاجا، مالزی | احمد سنوسی حسن؛ فاطمه خزاعی
 
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۴۲

منظر ایرانی: سایه زیبا | سید امیر منصوری

فلات ایران چنان موقعیت خاصی بر روی زمین دارد که بیشترین تابش خورشید را دریافت می‌کند. نقاط دیگری که چنین وضعیتی داشته باشند، بر روی خشکی‌های قابل سکونت زمین چندان نیستند. مهمترین دلیل شکل‌گیری تمدن کهن ایران را نیز برخورداری از همین خصوصیت می‌توان دانست.
خورشید در باور ایرانیان مظهر نعمت و رحمت است و آب نیز مظهر زایندگی. این دو، که اسطوره‌های اصلی ایرانیان را شکل دادند، مایه حیات زمین شناخته می‌شوند. نمادهای خورشید و ماه مربوط به این دو اسطوره است که جلوه‌های اهمیت آن در ذهن ایرانیان به صورت‌های گوناگون در زبان و فرهنگ آنها جلوه‌گر است.
 
 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۴۲

باغ به مثابه بیانیه سیاسی؛ بررسی نمونه های خاور نزدیک در هزاره اول پیش از میلاد | سید امیر منصوری

این بررسی درباره نقش سیاسی و کمتر کاوش شده باغ در شرق دور به طور خاص، معطوف به سال‌های ۹۰۰ قبل از میلادتا ۵۰۰ قبل از میلاداست. در این دوره شاهد آنیم که یک یا چندین تن از فرمانروایان بزرگ آشوری، بابلی یا هخامنشی، برای تأکید بر دستاوردهای حکومت خود به ساختن باغ‌های بزرگی اقدام کرده‌اند. این مقاله با ارائه انعکاسی از میراث متعلق به این دوره غنی در تاریخ باغ پایان می‌پذیرد.
 
 
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۴۲

گردشگری آئینی؛ بازخوانی باورهای اجتماعی در مراسم آئینی | شهره جوادی

آیین‌ها، رسوم و عادات جاری در زندگی مردم، ریشه در باورها و اعتقادات آنان دارد. در ایران از گذشته‌های دور تاکنون آمیختگی تفریح و گردش با زیارت اهل قبور توسط اعضای خانواده و دوستان و آشنایان رسم بوده است، به‌خصوص زیارت و احترام مزار امامان، امام‌زادگان و بزرگان دین که معنویت و صفای ویژه‌ای دارد. زیارت و گردش آیینی در قالب سفرهای کوتاه‌مدت رسم و سنت دیرینی است که تاکنون برجای مانده است. این رسم که بیشتر به صورت جمعی برگزار می‌شود،کودکان خردسال تا جوانان و سالخوردگان را گرد هم آورده و اوقات خوش و دلپذیر را برای مردم رقم می‌زند.گردشگری آیینی علاوه بر تفریح و زیارت موجب حفظ و پویایی مکان‌های تاریخی-مذهبی می‌شود که میراث باارزش این مرزوبوم به شمار می‌روند.
 
 
دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 9 تابستان 1389 (2)

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۴۲

تحولات نورپردازی شهری؛ از تأمین روشنایی تا خلق متن هنری | پدیده عادلوند

امروز نور به عنوان عنصر غیر کالبدی منظر شهری نقش به سزایی در تداوم حیات شهرنشینی شهروندان در شب و شکل‌گیری منظر شبانه شهر ایفا می‌کند. نورپردازی شهری در کشورهای توسعه‌یافته به عنوان دانشی میان‌رشته‌ای حوزه‌های فنی، مهندسی، علوم انسانی و هنر مطرح است که همکاری‌های توأمان متخصصان را طلب می‌کند.

 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۴۲

منظر کوه در شعر نو پارسی؛ مقایسه جایگاه کوه در اسطوره‌های ایرانی با شعر نو | بابک داریوش؛ محمد آتشین‌بار

کوه نزد ایرانیان از دوران‌های کهن تا کنون دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است. قبل از اسلام بواسطه شخصیت اسطوره‌ای آن و از جمله محل زندگی الهه آناهیتا ستایش شده است و بسیاری از اسطوره‌های دیگر نیز در ارتباط تنگاتنگ با کوه جاودان شده‌اند. به همین واسطه شخصیت کوه نیز از ارزش ویژه‌ای برخوردار بوده و این مهم در خلق آثار معماری، شهری و هنری ایران تاثیر گذار بوده است. مقابر، بقعه‌ها، نقاشی‌ها، میناتورها و همچنین سازمان فضایی شهرها از جمله آثاری هستند که رد پای کوه را در شکل‌گیری آنان می‌توان مشاهده نمود.

 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 36 پاییز 1395 (2)

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۶

پایداری محلات مسکونی؛ سنجش میزان پایداری کوی فراز تهران برمینای سیستم ارزیابی LEED-ND | ریحانه آقاملایی

 مقوله پایداری امری است که در جهان امروز بنا به محدودیت‌ها و مسائل محیطی به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. بررسی پایداری در هر سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و تدوین الگوها و معیار سنجش آن موضوع بسیاری از پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه معماری و شهرسازی است. مؤسسه لید (LEED) یکی از این مؤسسات است که به تدوین شیوه‌نامه سنجش کیفیت در مقیاس‌های مختلف محلات شهری، ساختمان‌ها و فضاهای داخلی پرداخته و امتیازاتی را برای صرفه‌جوئی در انرژی، دسترسی آسان به وسایل نقلیه عمومی، جمع‌آوری آب‌های روان و صرفه‌جوئی در مصرف آب درنظر می‌گیرد. در کشور ایران نیز رشد شهرنشینی و گسترش محلات با سرعت زیادی در حال وقوع است، اما بررسی میزان کیفیت در کنار این رشد کمی مسئله مهمی است که کمتر بدان توجه شده است. در این مقاله نخست با مروری اجمالی، ادبیات موضوع پایداری و کیفیت محیط بیان شده و آنگاه به ویژگی‌های نمونه موردی پرداخته می‌شود. در این تحقیق«کوی فراز» به‌عنوان نمونه‌ای از محلات امروزی ایران براساس سنجه‌های سیستم لید مورد بررسی و تحلیل قرار  می‌گیرد تا میزان تطابق یک محله مسکونی نوساز با عوامل پایداری محیطی نشان داده شود.

 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 0 زمستان 1387 (1)

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۷

سیمای پایدار مسکن بومی؛ سطح حرارتی نمای آپارتمان‌های طراحی‌شده به سبک بومی در پوترایاجا، مالزی | احمد سنوسی حسن؛ فاطمه خزاعی

 تحقیق حاضر به بررسی سطح حرارتی نمای برخی از آپارتمان‌های طراحی شده به سبک بومی در کشور مالزی می‌پردازد. این تحقیق بر تحلیل تابش خورشیدی این نماها متمرکز شده است.  نتایج این تحقیق، اطلاعاتی را مبنی‌بر میزان تابش خورشیدی و عملکرد سایه‌اندازی سطوح نمای آپارتمان‌ها ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده درجه پاسخ‌گویی طراحی منفعل و اقلیمی نماها در محیط گرمسیری مالزی است. طراحی منفعل، نوعی طراحی ساختمان است که در آن از هیچ‌گونه وسایل سرمایشی و گرمایشی در جهت دستیابی به شرایط آسایش استفاده نشده است، اما از عناصر و ویژگی‌های کالبدی همچون پیش‌آمدگی سقف ساختمان‌ها، سقف‌های متصل، بالکن‌ها یا ایوان‌ها و حفاظ‌های کرکره‌ای در جهت ایجاد سایه بهره برده شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا