تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۶ پاییز ۱۳۹۵ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۳۶ پاییز ۱۳۹۵

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۳۶ (بخش۲)

۹- هم افزایی گره شهری و شریان های حمل ونقل | رشا کیانی
 
۱۰- زیرساخت‌های حمل ونقل زمینی، اکوسیستم‌ها و مناظر | محمدرضا مهربانی گلزار
 
۱۱-منظر راه در ایران | محمد حسن طالبیان
 
۱۲- زیرساخت به‌عنوان منظر: تلفیق قلمروهای انسانی و طبیعی در برنامه‌ریزی و طراحی بزرگراه‌های شهری | مهدی خان سفید
 
۱۳-بازسازی منظر؛ استراحتگاه جاده ای در معدن متروکه | مرتضی همتی
 
۱۴-منظر پارک طبیعی از جاده؛ شکل گیری منظر جاده در تعامل با اجتماع | الکسیس پرنه
 
 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۳۶

هم افزایی گره شهری و شریان های حمل ونقل | رشا کیانی

مرز بین شریان‌های حمل‌ونقل بیرون از شهر با بافت شهری از چالش‌برانگیزترین مقوله‌های ساماندهی منظر شهرها به شمار می‌رود. عموماً زیرساخت‌های ریلی عاملی در گسست منظر شهرها بوده و حل معضلات ناشی از این گسست دخالت تخصص‌های مختلف حوزه شهر را می‌طلبد. از سوی دیگر شریان های حمل‌ونقل همچون استخوان‌بندی کارکردی و حیاتی و به‌عنوان مولد توسعه شهری، نقش کلیدی در منظر شهری ایفا می کنند.
 
 

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۳۶

زیرساخت‌های حمل ونقل زمینی، اکوسیستم‌ها و مناظر | محمدرضا مهربانی گلزار

در سال ۱۹۹۸ وزارت «اکولوژی، انرژی و توسعه پایدار و منابع دریایی فرانسه» برنامه‌ای پژوهشی با هدف پاسخگویی به پیامدهای اجرای زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی بر روی منظر و اکولوژی تعریف کرد. در این راستا طی دو برنامه تحقیقاتی با عناوین «سیاست‌های عمومی و منظر: تحلیل، ارزیابی و مقایسه۱» بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ م.؛ و پروژه «منظر و توسعه پایدار۲» بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۰۵ م. به تدوین چارچوبی علمی برای منظر و توسعه پرداخته شد. این دو برنامه به جامعه علمی برای شکل دادن به بدنه‌ای شناختی از دانش منظر کمک می‌کند و به دنبال ارتقاء‌ همکاری اروپایی در این حوزه چه از طریق سنجش روند کار با گروه‌های اروپایی و یا مستقیماً کار با گروه‌های غیرفرانسوی، است.
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۳۶

منظر راه در ایران | محمد حسن طالبیان

مفهوم راه در ایران به دلیل وضعیت و تنوع جغرافیایی خاص، قدمت طولانی زیست، کوچ‌نشینی و لزوم تعامل بین اقوام ایرانی و ارتباط بین مراکز زیستی از دیرباز با مفاهیم و تعابیری که امروزه از راه در سایر نقاط زیستی جهان وجود دارد متفاوت است. راه‌ها مبتنی بر کریدورهای طبیعی، حفاظت مردم در مقابل تهدیدهای گوناگون و با بینشی فرهنگی ایجاد می‌شد. از این منظر راه به‌عنوان معبر یا محل عبور تلقی نمی‌شد بلکه خود مقصد و دربرگیرنده عناصر و نشانه‌های مربوطه و رویدادهای مختلف بود. رفتن در مسیر برخی از این راه‌ها خود رسیدن به مقصود محسوب می‌شد؛ مانند راه خراسان که علاوه بر اینکه بسیاری از استقرارگاه‌های زیستی را به هم متصل می‌کرد تبدیل به راه مهم زیارتی و فرهنگی در مقیاس حوزه فرهنگ ایرانی شده به‌گونه‌ای که تمامی مکان‌های زیست و عناصر مربوطه از نعمت بودن در راه خراسان بهره‌مند و متبرک می‌شدند. نشانه‌ها و مجموعه‌های وابسته به راه و پدیده‌های فرهنگی که در طول زمان ایجاد می‌شد خود به‌عنوان جذابیت‌ها و محل رجوع انسان‌ها تبدیل می‌شد. از این نظر شناخت راه در ایران می‌تواند مفهوم و معنای راه فرهنگی را که ایکوموس در دهه اخیر به‌عنوان موضوع ثبت آثار جهانی مطرح نموده توسعه بخشد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 31 تابستان 1394 (2)

 

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۳۶

زیرساخت به‌عنوان منظر: تلفیق قلمروهای انسانی و طبیعی در برنامه‌ریزی و طراحی بزرگراه‌های شهری | مهدی خان سفید

در خلال تغییرات سریع جهانی در محیط‌های شهری و رویکردهای پایداری و تاب‌آوری ، بسیاری از عناصر در شهرها، از جمله زیرساخت‌های حمل و نقل، تغییر الگویی را تجربه می‌کنند که برنامه‌ریزی برای استفاده چندمنظوره و یکپارچه کردن نیازهای انسانی و طبیعی از ملاحظات اصلی آن است. در رویکرد شهرسازی اکولوژیک، زیرساخت شهری؛ شامل مسیرهای حمل‌ونقل، دیگر به عرصه انحصاری مهندسان، برنامه­ریزان حمل‌ونقل و مدیران تعلق ندارد و نقش معماری منظر و اکولوژی منظر در این فرآیند رو به فزونی است. ظرفیت سیستم‌های زیرساختی در اجرای کارکرد مکمل شکل‌دهی به فرم‌های معماری، اکولوژیک و شهری تا حد زیادی تحقق نیافته است. دالان‌های حمل‌ونقل به‌عنوان بخش مهمی از اکوسیستم‌های شهریِ ساخته‌شده، می‌توانند از طریق تلفیق با ویژگی‌های اکولوژیکی به لحاظ تأثیر در تجربه انسانی از محیط‌های شهری و همچنین زیرساخت‌های سبز شهری، ارتقا یابند.

 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۳۶

بازسازی منظر؛ استراحتگاه جاده ای در معدن متروکه | مرتضی همتی

متن حاضر ترجمۀ مطلبی است در مورد ساماندهی منظر بزرگراه «آ-۸۳۷» در «سن-روشفور» فرانسه که در سال ۱۹۹۷ در کتابی با عنوان «معماری منظر بین‌المللی» منتشر شده است. این پروژه بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ توسط «برنارد لاسوس» معمار منظر فرانسوی به انجام رسانیده است.

 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 30 زمستان 1394 (2)

دریافت کامل مقاله                      


چکیده مقاله ۱۴

منظر پارک طبیعی از جاده؛ شکل گیری منظر جاده در تعامل با اجتماع | الکسیس پرنه

ما در عصر «راه‌ها» هستیم. در اروپای غربی، اصول و قواعد شبکه‌های ارتباطی سه قرن پیش تعریف‌شده بود. بدون کارایی این شبکه‌های ارتباطی، هیچ‌گونه نشر ایده و دانش، هیچ نوع هماهنگ‌سازی تجاری و هیچ سیستم اجرایی‌ کارآمدی وجود نداشت. راه‌ها، بیش از هر نشانه دیگری، یکی از بهترین ابزارها برای سیستم حاکمیت، برای نظام اجتماعی و سیاسی هستند. یک جنبه متناقض راه این است که زمانی که هر یک از نواقص آن از بین می‌رود کارایی‌اش افزایش می‌یابد. راه‌ها زمانی که کسی به آن‌ها توجهی نمی‌کند مفید به نظر می‌رسند.

 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا