تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۵ تابستان ۱۳۹۵ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۳۵ تابستان ۱۳۹۵

فهرست مقالات در  مجله علمی منظر شماره ۳۵ (۲) 

۹- جایگاه طبیعت در اقدامات زیباسازی شهر تهران در چارچوب نظریۀ «اعتبارگیری» | مریم منصوری
 
۱۰- زیباشناسی نورپردازی چنارهای خیابان ولیعصر(عج) | گلناز کشاورز ، شهره جوادی
 
۱۱- زیبایی‌شناسی پایداری؛ نسبت زیبایی با پایداری محیط | مرتضی همتی
 
۱۲- گزارش همایش هشتم «پدیدارشناسی منظر شهری» | شبنم محمدزاده
 
۱۳- منظر مشترک : نسبت زیبایی‌شناسی و اکولوژی | رضا کسروی

 

چکیده مقاله ۹ مجله علمی منظر شماره ۳۵ (۲)

جایگاه طبیعت در اقدامات زیباسازی شهر تهران در چارچوب نظریۀ «اعتبارگیری» | مریم منصوری

وارد کردن طبیعت در شهر موضوع یک اجماع وسیع است. مسائل محیط زیستی که امروزه در جهان چالش‌های متعددی را به میان می‌آورد، نظریه‌پردازان و حرفه‌مندان این عرصه را بر آن داشته تا با چشم‌اندازی وسیع‌تر از پیش به موضوع نزدیک شده و «شهر در طبیعت» را به‌مثابه یک کل به‌حساب آورند. در این خصوص، سه هدف کلی وجود دارد که عبارت‌اند از حفاظت از ظرفیت‌هایی که طبیعت در اختیار بشر می‌گذارد، پاسخ به آرمان‌های شهروندان، اعتباردهی به فضای شهری. در تهران با توجه به پتانسیل طبیعی شهر، موضوع وارد کردن طبیعت در شهر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مدیریت شهری نیز در این خصوص، تلاش‌های شایان توجهی کرده است. اما نوع رویکرد این مداخلات به موضوع طبیعت در میزان زیباسازانه بودن آن مؤثر است.

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 15

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۳۵ (۲)

زیباشناسی نورپردازی چنارهای خیابان ولیعصر(عج) | گلناز کشاورز ، شهره جوادی

نورپردازی هویت‌مند منظر طبیعی شهر کیفیت زندگی شبانه را ارتقاء می‌دهد. شناسایی عناصر هویتی و نورپردازی مناسب آن‌ها هنری شهری محسوب می‌شود. عناصر طبیعی شهر به‌واسطه‌ مشارکت در ساخت خاطره‌ جمعی، واجد هویت هستند و مهم‌ترین آن‌ها در منظر شهر تهران را می‌توان درخت دانست. چنارهای خیابان ولیعصر (عج) هویت‌مندترین درختان این شهر شناخته‌شده‌اند. 


چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۳۵ (۲)

زیبایی‌شناسی پایداری؛ نسبت زیبایی با پایداری محیط | مرتضی همتی

یکی از چالش‌های پیش روی توسعه پایدار، دستیابی به الگوهایی برای تعامل پاینده میان محیط‌های انسان‌ساخت و طبیعت پیرامون است. علم پایداری در تلاش است مجموعه‌ای از مفاهیم و دستورالعمل‌ها ارائه نماید که به تعامل بهتر این دو منجر شود. آنچه امروزه به‌عنوان منظر پایدار مطرح می‌گردد، بر سه اصل تأکید دارد: پایداری اکولوژیک، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی.

چکیده مقاله ۱۲

گزارش همایش هشتم «پدیدارشناسی منظر شهری» | شبنم محمدزاده

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های مطالعات عالی پدیدارشناسی منظر شهری با عنوان «هنر، طبیعت، شهر» در تاریخ ۸ شهریور ماه ۱۳۹۵ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. از اهداف این نشست، شناخت زیبایی به‌عنوان فصل مشترک هنر، طبیعت و شهر، شناخت هنر به‌عنوان کاتالیزور حضور طبیعت در شهر، آگاهی از دستاوردهای جهانی در زمینه تعامل هنر و طبیعت در شهر و ارزیابی وضعیت هنر محیطی در تهران بود. در راستای این نشست، میزگردی تخصصی با حضور دکتر «ناتالی بلان» استاد دانشگاه پاریس دیدرو، پژوهشگر در زمینه پویایی اجتماعی و بازترکیب فضاها و مدیر لابراتوار «لادیس» و دکتر سید امیر منصوری، مدیر گروه معماری منظر در دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر تشکیل شد.  

ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 38 (1)

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۳ 

منظر مشترک : نسبت زیبایی‌شناسی و اکولوژی | رضا کسروی

این مقاله مشترک، خروجی بحثی است که به ارتباط زیبایی‌شناسی و اکولوژی و امکان وجود یک «زیبایی اکولوژیکی» می‌پردازد. امکانی که بر طراحی، برنامه‌ریزی و مدیریت منظر مؤثر است. ما سؤالات حل‌نشده و درک مشترکمان درباره این ارتباط و اهمیت زیبایی‌شناسی در فهم و تأثیر آن بر تغییرات منظر را تشریح و راه‌هایی که در آن زیبایی‌شناسی و اکولوژی احتمالاً متضاد یا مکمل‌اند را توصیف می‌کنیم. در ابتدا برای درک بهتر موضوع، رئوس مدل مفهومی ارتباط زیبایی‌شناسی- اکولوژی ارائه می‌گردد. ما فرض کردیم .

دریافت کامل مقاله


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا