تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۶ پاییز ۱۳۹۵ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۳۶ پاییز ۱۳۹۵

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۳۶ (بخش۱)

۱- راه به مثابه منظر | سید امیر منصوری
 
۲- آشنایی، جلوۀ مقام باغ در شعر سعدی | امیر هاشمی زادگان
 
۳- نقش عکس در بازنمایی اسطوره شهادت در نقاشی‌ دیواری شهر تهران | شهریار خونساری
 
۴- احیاء رودخانه‌های شهری، بر اساس دو رویکرد طراحی شهری بیوفیلیک و حساس به آب | مرتضی میرغلامی؛ لیلا مدقالچی؛ امیر شکیبا منش؛ پریسا قبادی
 
۵- ارزیابی پیوندهای اجتماعی-فضایی و بصری در مراکز شهری «نیوکاسل » و «گیتس هد » در ارتباط با منظر پل | گوران عرفانی
 
۶- جایگاه منظر در برنامه ریزی و طراحی جاده ها | انسیه قوام پور
 
۷- گذرگاه حیات وحش در منظر راه | مریم لسان
 
۸- منظر راه در جغرافیای تاریخی ایران؛ نگاهی به کتاب «راه و رباط » با رویکرد منظرین | سمانه رحمدل
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۳۶

راه به مثابه منظر | سید امیر منصوری

راه پدیده‌ای غریب در زندگی انسان است. ابتدا فقط مسیر دسترسی به «جایی» است. در این مسیر، آنچه مهم است، مقصد است. سؤال آن است که چگونه می‌توان زودتر به مقصد رسید؛ کوتاه‌ترین راه کدام است. قضیه حمار، حکایت این ماجراست. برای حیوان زودتر رسیدن تنها حکمی است که غریزه او می‌سازد. هر مقصود دیگر ضمن راه، با قضیه حمار ناسازگار است. اما برای انسان ماجرا در همین صحنه تمام نمی‌شود.
 
 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۳۶

آشنایی، جلوۀ مقام باغ در شعر سعدی | امیر هاشمی زادگان

باغ در شعر سعدی کالبد چهاربخشی یا دوبخشی از گیاه، آب و کوشک که امروز متخصصان علوم مدرن در مقیاس دانه­های معماری و یا شهر تبیین می‌کنند نیست؛ بلکه فهم و منظومه‌ای معنایی است که یک مقام عالی به‌صورت بی‌واسطه در انسان ایرانی را تداعی می­نماید. درواقع پیش از آنکه یک نمود باشد یک مفهوم عالی است که هم منظم‌کنندۀ سایر مفاهیم درون و هم عامل منظم کنندۀ بیرون است. نمودِ بیرونی این فهمِ مدام نو شونده از عالم به‌صورت یک مقامِ عالی در پسِ ذهنِ هنرمند ایرانی است (باغ) که تحت تأثیر خودِ انواعِ باغ‌ها، شعرها، فرش‌ها، و به‌طورکلی انشاهای ایرانی (تجربه‌های زیسته)، خود به‌صورت پیوسته پدیدآورندۀ آن­ها نیز بوده است.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۳۶

نقش عکس در بازنمایی اسطوره شهادت در نقاشی‌ دیواری شهر تهران | شهریار خونساری

پس از پایان هشت سال جنگ تحمیلی این نیاز احساس شد که نسل پس از جنگ باید قهرمانان ملی خود در دفاع مقدس را بشناسد. یکی از راهکارهای این مهم نقاشی دیواری در سطح شهر بود تا مردم عادی در زندگی روزمره خود شهدای دفاع مقدس را دیده و از آن‌ها یاد کنند.
جریان نمایش و تصویرسازی شهدا بر دیوارهای شهر تهران از دهه ۱۳۶۰ با اتمام جنگ آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. دو دهه پس از جنگ، بیشتر نقاشی‌های دیواری از تمثال شهدا، سبک واقع‌گرای عامه‌پسند را دنبال می‌کرد تا تصاویر شهدا بدون تعبیرهای اغراق‌آمیز با مخاطب ارتباط برقرار کند. در این سبک شهید یک موجود فرازمینی نیست بلکه انسانی باورپذیر است که در منظر شهری حضور دارد. در این شیوه بازنمایی تصویری، عکس‌های باقی‌مانده از شهدا نقش مهمی بازی می‌کنند. در این مقاله با بازخوانی عوامل و زمینه‌های به‌کارگیری عکس‌های جنگ در نقاشی‌های دیواری، ارتباط این نقاشی‌ها با منظر شهر تهران مور بررسی قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب
فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی شماره 13

 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۳۶

احیاء رودخانه‌های شهری، بر اساس دو رویکرد طراحی شهری بیوفیلیک و حساس به آب | مرتضی میرغلامی؛ لیلا مدقالچی؛ امیر شکیبا منش؛ پریسا قبادی

امروزه توجه به مسائل زیست‌محیطی از جمله بحران آب به‌عنوان یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در محافل علمی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی نقش پررنگی به خود گرفته و توجه به رودخانه‌ها به‌عنوان یکی از عناصر اصلی زیست‌محیطی در شهرهای ایران مغفول مانده و کیفیت فضاها و بافت شهری مجاور آن‌ها تنزل یافته است. از این رو متخصصین شهری به دنبال ارائه راه‌حل‌هایی مختلف برای مقابله با مهجور ماندن رودخانه‌ها و بازگرداندن و پیوند آن‌ها با بستر و زمینه‌شان هستند. در این میان طراحی بیوفیلیک و حساس به آب به‌عنوان دو رویکرد جدید مطرح در طراحی شهری سعی در تلفیق شهر و طبیعت با در نظرگیری مسائل مرتبط با آب دارند. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از روش‌های توصیفی و تحلیل داده‌های ثانویه (اسنادی)، معیارهایی برای طراحی لبه‌های رودخانه‌های شهری بر مبنای دو رویکرد بیوفیلیک و حساس به آب ارائه شود.

 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 46 بهار 1398

چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۳۶

ارزیابی پیوندهای اجتماعی-فضایی و بصری در مراکز شهری «نیوکاسل » و «گیتس هد » در ارتباط با منظر پل | گوران عرفانی

گسترش راه‌ها و جابجایی انسان‌ها، موجب شکل‌گیری مناظر جدیدی ازجمله منظر پل شده است. تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و بصری پل‌ها بر محیط اطراف آن‌ها به‌عنوان مؤلفه‌ها و نمادهای توسعه، اهمیت روزافزونی در مطالعات منظر راه به ‌دست آورده‌اند. هدف این مقاله، ارزیابی نقش و طراحی پل‌ها در پیوند‌های اجتماعی-فضایی و بصری مراکز شهری نیوکاسل و گیتس هد واقع در شمال شرقی انگلستان، با بهره‌گیری از معیار منظر پل است. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که پل‌ها تنها معابری برای جابجایی فیزیکی نیستند بلکه می‌توانند مقصدهای اجتماعی-فضایی باشند برای دیدار افراد با یکدیگر، انجام فعالیت‌های دسته‌جمعی و تقویت ادراکات محیطی. در محیط‌های شهری، نشانه‌ها تأثیرات غیر یکسانی بر پیوندهای بصری و منظر پل‌ها دارند. نشانه‌های شاخص و متضاد موجب بهبود منظر پل‌ها می‌شوند درحالی‌که نشانه‌های مخرب، نقشی تخریبی در منظر پل ایفا می‌کنند.

 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۶

جایگاه منظر در برنامه ریزی و طراحی جاده ها | انسیه قوام پور

تغییر ساختارهای اجتماعی، افزایش جمعیت شهرنشینی، اهمیت نقش جاده‌ها در ارتقا اقتصاد و کیفیت زندگی امروزه شهروندان از سویی و مسائلی چون توسعه پایدار و مقابله با تغییرات جهانی آب و هوایی از سوی دیگر ضرورت بهینه‌سازی طراحی جاده‌های بین‌شهری را دوچندان نموده است. این ملاحظات موجب تغییر تدریجی ماهیت تک‌بعدی راه‌ها به عناصری چندبعدی شده که تحولات زیادی را در رویکردهای برنامه‌های استراتژیک جاده‌ها به همراه داشته است. چهار رویکرد رایج در برنامه‌های مرتبط با طراحی جاده‌ها نشان می‌دهد که در طول چند دهه گذشته نقش منظر در برنامه‌ریزی‌ها گسترش‌یافته است و رویکرد مکان‌سازی و مشارکت با ساکنین و منتفعان طرح درحال‌توسعه روزافزون است. این در حالی است که معیارهای بهینه‌سازی طراحی برای جابه‌جایی کالا باارزش‌های طراحی برای ارتقا تجربیات بصری انسان‌ها از مسیر، کاملاً در تضاد با یکدیگر قرار داشته و چالش‌های فراوانی در ساماندهی چندبعدی جاده‌های بین‌شهری به همراه داشته است.

 

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 20

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۷

گذرگاه حیات وحش در منظر راه | مریم لسان

خیابان‌ها و جاده‌ها مسیرهای ارتباطی هستند که دو مکان یا به‌عبارتی‌دیگر اجتماعات انسانی را به هم وصل کرده و پیوند می‌دهند. در تمامی تعاریف مربوط به جاده مفهوم پیوند و ارتباط دادن وجود دارد؛ اما در تاریخ قرن‌ها ساخت جاده‌ها، به همان اندازه که پیوند میان فضاها وجود دارد، ازهم‌گسیختگی نیز دیده می‌شود. با مشخص شدن نقش مخرب جاده‌ها و بزرگراه‌ها در گسیختگی اکولوژیک و زیست بومی مناظر، زمان آن رسیده است که در مورد جاده‌ها و خیابان‌ها بازنگری صورت پذیرد و درباره نقش اصلی جاده به‌عنوان پیونددهنده و نه عناصری که زیستگاه‌های طبیعی و حیات‌وحش را از هم می‌گسلد، دوباره بی اندیشیم. امروز از طراحان و برنامه ریزان انتظار می‌رود تا علاوه بر انتخاب بهترین محل برای احداث جاده‌ها و بزرگراه‌های بین‌شهری، راهکارهای گوناگونی را در طراحی و ساخت آن‌ها در نظر بگیرند. جاده‌ها و بزرگراه‌ها باید عناصری باشند که باعث ایجاد پیوند میان انسان‌ها و حیات‌وحش، فرهنگ و طبیعت می‌شوند. طراحی و برنامه‌ریزی منظر راه یکی از مهم‌ترین وظایف معماران منظر است. نوشتار حاضر با بررسی و تحلیل نمونه‌ها و ایده‌های نوین ارائه‌شده برای دالان‌های اکولوژیک در مسابقه آرک، تأثیر این مؤلفه‌ها در طراحی و برنامه‌ریزی منظر راه و نقش آن‌ها در ایجاد پیوستگی منظرین و اکولوژیک جاده‌ها را مورداشاره قرار می‌دهد.

 

 


چکیده مقاله ۸

منظر راه در جغرافیای تاریخی ایران؛ نگاهی به کتاب «راه و رباط » با رویکرد منظرین | سمانه رحمدل

کتاب «راه و رباط» به قلم مرحوم دکتر کریم پیرنیا و کرامت الله افسر در سال ۱۳۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی و انتشارات آرمین به چاپ رسید. مرحوم پیرنیا در این کتاب با روش مرسوم خود نگاهی تاریخی- فرهنگی به سیر پیدایش و تکامل راه و راهداری در پهنه سرزمین ایران داشته است. کتاب، سیر راهداری در ایران را به دو سرفصلِ «پیش از اسلام» و «پس از اسلام» تقسیم کرده و در قالب این دو سرفصل به بررسی تاریخی وضعیت راه‌ها پرداخته است.

 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − نوزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا