تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۴ بهار ۱۳۹۵ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۳۴ بهار ۱۳۹۵

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۳۴ (بخش۲)

۹- جنگ و مجسمه‌های شهری تهران؛ از واقعیت عینی تا امر ذهنی | پدیده عادلوند
 
۱۰- یادمان شهدای گمنام؛ بررسی دو رویکرد منظره‌پردازی در ایران و عراق | حسین پروین؛ فهیمه فرنوش
 
۱۱- منظر مشارکتی؛ اثر حضور مردم در طراحی دو باغ موزه : تهران و خرمشهر | شهرزاد خادمی؛ رشا کیانی هاشمی
 
۱۲- مردم‌پسندی در یادمان‌های شهید؛ ارزیابی موفقیت اجتماعی طرح‌های بنیاد شهید | بهزاد مسعودی اصل؛ احمد علی فرزین؛ ناصر براتی
 
۱۳-حال و هوای جنگ در آثار نقاشی؛ گزارش ایرج اسکندری از تجربه‎های خویش | فرزانه السادات دهقان؛ پریچهر صابونچی
 
۱۴- جنگ و منظر؛ گزارش میزگرد همایش جنگ و منظر شهری | شبنم محمدزاده
 
۱۵- وجوه شکل شهر | حامد همدانی گلشن
 
 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۳۴

جنگ و مجسمه‌های شهری تهران؛ از واقعیت عینی تا امر ذهنی | پدیده عادلوند

جنگ‌های متعدد از جمله با روس‌ها در دوره قاجار، جنگ جهانی دوم در دوره پهلوی و جنگ هشت ساله با عراق در دوره جمهوری اسلامی تجربیاتی است که ایران معاصر طعم آن را چشیده است. از سوی دیگر تجربه حضور مجسمه شهری در تهران معاصر نیز این پرسش را به ذهن متبادر می‌سازد که مجسمه شهری به‌مثابه گونه هنری چگونه تجربیات جنگی را بازتاب داده است؟ و در دوره‌های مختلف چه رویکردهایی بر بازنمایی موضوع جنگ در آثار پدیدار شده است؟
 
 

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۳۴

یادمان شهدای گمنام؛ بررسی دو رویکرد منظره‌پردازی در ایران و عراق | حسین پروین؛ فهیمه فرنوش

جنگ ایران و عراق که در ایران با نام دفاع مقدس و در عراق و کشورهای عربی با عنوان «قادسیه صدام» و «جنگ اول خلیج‌فارس» شناخته می‌شود، از رویدادهایی است که بازآفرینی یادمانی آن در سال‌های بعد از جنگ در شهرهای مختلف ایران و همچنین عراق منظر شهرها را تحت تأثیر قرار داده است. جنگ ایران و عراق برای ایرانیان نسبت به عراقی‌ها یک تفاوت اصلی داشت؛ در جنگ ایران و عراق کشور ما مورد حمله قرار گرفت و مردم ما موضع دفاعی گرفتند. تفاوت دیگر جنگ برای ایرانیان، وجه اصلی و انسانی آن است. به همین دلیل تعریف انسان ایرانی از جنگ یک تعریف دم‌دستی و مطلق نخواهد بود و ادبیات جنگ در ایران با این مشخصات همیشه معنادار خواهد بود.
 
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۳۴

منظر مشارکتی؛ اثر حضور مردم در طراحی دو باغ موزه : تهران و خرمشهر | شهرزاد خادمی؛ رشا کیانی هاشمی

پس از هشت سال دفاع مقدسِ ملت ایران در برابر تجاوز کشور عراق، گونه‌ای از هنر به نام هنر دفاع مقدس در ایران پدید آمد که به لحاظ عینی و مفهومی به تجسم رشادت، استقامت، وطن‌پرستی و ایثار مردم در برابر کشور مهاجم می‌پردازد. از نمودهای این حوزه از هنر در حوزه معماری، موزه‌ها و باغ‌موزه‌هایی است که در بسیاری از شهرهای ایران برای به نمایش گذاشتن آثار برجای‌مانده از جنگ و یادگارهای رزمندگان و نیز بازسازی صحنه‌های نبرد – واقع‌گرایانه یا مفهومی- بوده است. موزه دفاع مقدس خرمشهر (۱۳۷۵) و موزه دفاع مقدس تهران (۱۳۸۵) دو نمونه قابل‌توجه از این دسته موزه‌ها به‌شمار می‌روند. نتیجه بررسی این دو پروژه در روندی قیاسی نشان می‌دهد که مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، با هزینه ساخت اندک و بهره‌گیری حداقلی از تکنوکرات‌ها، در نمایش ایثار، ازخودگذشتگی و واقعیات جنگ ایران و عراق موفق‌تر از پروژه شهری بزرگ باغ‌موزه دفاع مقدس تهران با هزینه هنگفت و استفاده حداکثری از تکنوکرات‌هاست. سؤال این است؛ چرا پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس تهران نتوانست موفقیت لازم را به دست آورد و چه عواملی باعث شد تا مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر پروژه موفقی باشد؟

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 45

 

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۳۴

مردم‌پسندی در یادمان‌های شهید؛ ارزیابی موفقیت اجتماعی طرح‌های بنیاد شهید | بهزاد مسعودی اصل؛ احمد علی فرزین؛ ناصر براتی

آثار و بناهای یادمانی در ارتباط با جنگ و شهادت در دهه‌های اخیر به انواع مختلف در منظر شهرهای ایران تأثیرگذار بوده است. اگرچه ایجاد بناهای یادمانی در ایران سابقه‌ای طولانی و پیشینه‌ای غنی دارد، اما تنوع رویکردها و الگوهای ایجاد چنین مناظری در دوران مدرن و تلاش‌هایی که برای ایجاد نوآوری در این طرح‌ها صورت گرفته، به تولید آثار مختلفی انجامیده که در بسیاری موارد پاسخگوی نیازها نبوده‌اند. در این مقاله تلاش شده است با بررسی تلاش‌ها و برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران الگوها و رویکردهایی که از موفقیت بیشتری در ابعاد مختلف کارکردی، هویتی و زیبا شناسانه طرح برخوردار هستند، شناسایی شوند. بدین منظور پس از مطالعه نمونه‌های مختلف با روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات اسنادی و شناخت شیوه‌های طراحی آثار یادمانی، این شیوه‌ها بر اساس معیارهای عام طراحی، اهداف طرح و ویژگی‌های بناهای یادمانی و با نظرسنجی از متخصصین حوزه‌های مربوطه تحلیل و ارزیابی شدند. بررسی این نتایج، نکات قابل‌توجهی را در ارتباط با رویکردها و میزان موفقیت تلاش‌ها در ایجاد مناظر یادمانی شهری نمایان ساخته و نشان می‌دهد که مؤلفه‌های مخاطب محوری، خاطره‌انگیزی و ارتباط با فعالیت‌های روزمره، از مهم‌ترین عوامل موفقیت طرح‌هاست.

 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 57 اسفند 1396

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۳۴

حال و هوای جنگ در آثار نقاشی؛ گزارش ایرج اسکندری از تجربه‎های خویش | فرزانه السادات دهقان؛ پریچهر صابونچی

هنر انقلاب، دفاع مقدس و مفاهیم پیوسته با آن در طول سه دهه اخیر بخش مهمی از هنر معاصر ایران را به خود اختصاص داده است. ایرج اسکندری، نقاش و عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر تهران، ازجمله هنرمندان پرکار این برهه از هنر کشور است؛ آثارش با تجربه‌ای زیسته در زمان جنگ توأمان بوده، مجموعه‌ای از رویکردهای واقع‌گرایانه، نشانه‌شناسانه و معناشناسانه را بازتاب می‌دهد. ایرج اسکندری در همایش یک‌روزه جنگ و منظر در تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، به تشریح آثار و دستاوردهایش در طول سه دهه فعالیت در هنر انقلاب و دفاع مقدس پرداخت. آنچه در ادامه می‌خوانید مختصری از این سخنرانی و در واقع مونوگرافی هنرمند از سه دهه فعالیت هنری‌اش است.
 

 

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۱۴

جنگ و منظر؛ گزارش میزگرد همایش جنگ و منظر شهری | شبنم محمدزاده

در راستای هفتمین نشست از سلسله نشست‌های مطالعات عالی پدیدارشناسی منظر شهری با عنوان «جنگ و منظر شهری» میزگرد تخصصی در این باب با حضور دکتر آن‌ماری بوخر، استاد و پژوهشگر ارشد دانشگاه زوریخ، دکتر سید امیر منصوری، رئیس پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر و آقای اسکندر یارنسب مدیر کل محترم امور تبلیغات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 

 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 3 زمستان 1388 (2)

دریافت کامل مقاله                       دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله ۱۵

وجوه شکل شهر | حامد همدانی گلشن

گوناگونی مجموعه‌های زیستی در شناخت بشر از آن نیز انعکاس یافته است. غنای مطلب و لایه‌های متمایز این شناخت باعث پدیدار شدن روش‌های متفاوتی در پژوهش‌های شکل شهر شده است. حتی در حوزه‌ای مانند ریخت‌شناسی شهری، رویکردهای متفاوتی با منابع مطالعاتی مختلف وجود دارد. چالش اصلی، انتخاب میان این رویکردهای متنوع نیست، بلکه این است که چگونه آن‌ها را ترکیب و هماهنگ کنیم. مقصود این مقاله، یک تحلیل نقادانه اولیه از رویکردهای مختلف به ریخت‌شناسی شهری، در تلاش برای حل این چالش است. هدف اول، بازشناسی و تحلیل رویکردهای مختلف به مکاتب اصلی فرم شهر به‌عنوان مسئلۀ اصلی موضوع ریخت‌شناسی است. هدف دوم، بازشناسی یک جنبه است که میان همه رویکردها مشترک باشد و بتواند به‌عنوان کلید مرجع برای هماهنگی میان دیدگاه‌های مختلف به‌صورت روشمند مورداستفاده قرار گیرد. هدف غایی نوشتار، دست یافتن به یک دیدگاه ترکیبی است که در آن رویکردهای گوناگون یکدیگر را حمایت کرده و ادراکی بهتر از زیستگاه‌های بشری ارائه کنند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا