اخباراخبار میراث فرهنگی

بازار اراک به مرمت اضطراری نیاز دارد

بازار اراک به مرمت اضطراری نیاز دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: مجموعه تاریخی بازار اراک با هدف جلوگیری از آسیب جدی به این اثر ارزشمند به مرمت اضطراری نیاز دارد.

«مهدی زندیه‌وکیلی» روز شنبه در کارگروه مرمت بازاراراک افزود: استحکام این بنای ارزشمند باید با استفاده از شیوه‌های نوین و مصالح جدید و نانو تثبیت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: هدف از اجرای طرح جامع بازار اراک احیا این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.زندیه‌وکیلی افزود: کاروانسراهای بازار اراک ظرفیت مهم فرهنگی و اقتصادی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها متروکه شده‌اند و باید با برنامه‌ای هدفمند در تغییر کاربری برای احیای این اماکن اقدام شود.

وی توضیح داد: بازار تاریخی اراک نمونه ارزشمند از معماری ایرانی و اسلامی است که مشاور باید به منظور مرمت یکپارچه این اثر تمامی جوانب را بسنجد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: هدف از انتخاب مشاور احیا منسجم این اثر تاریخی است و باید با تغییر کاربری در کاروانسراها، الگو برداری کرده و طرح را توسعه داد.
زندیه‌وکیلی گفت: مالکان خانه‌های تاریخی در محدوده بازار باید تشویق به کاربری جدید مثل هنرکده و رستوران شوند چراکه میراث فرهنگی و شهرداری توان خرید خانه‌های تاریخی را ندارد و امکان تخریب این آثار هم ممکن نیست.

ادامه مطلب
رستوران غذاهای دریایی | مهندسین مشاور هشت 

اجرای طرح جامع بازار اراک کامل اجرا نشده

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اجرای کف‌سازی بازار اراک اولویت این طرح است که با طولانی شدن مرمت و اعتراض کسبه از سنگ‌های بزرگ استفاده شد.
«علیرضا ایزدی» افزود: اجرای طرح جامع بازار اراک کامل اجرا نشده و انجام این طرح مهم به تعامل بین بخشی دستگاه‌ها نیاز است. وی اظهارداشت : بازار اراک هویت تاریخی این کلان‌شهر است و این مجموعه در تقابل با توسعه شهر نیست و از تخریب آن جلوگیری می‌کند.

شهردار بافت تاریخی اراک گفت: انتهای سرای زندیه‌وکیلی در بازاراراک در حال ریزش است و چون در انتها مدرسه قرار دارد برای کاهش خطر نوار زرد رنگ و هشدار دهنده در محل نصب شده است.
«نگین شاه کرمی» افزود: بیشترین انتقاد مردم در مشکلات بازار از مجموعه شهرداری است و باید برای کاهش خطر اقدام کرد.
وی اظهارداشت: کف فرش گذر سلاخ‌ها و سپهدار بازار اراک وضعیت خوبی ندارد و کسبه در انتظار تعیین تکلیف هستند.
مسئول اجرایی هیات امنای بازار اراک نیز در این نشست گفت: کسبه از سنگ فرش۱۵۰ متری در کف بازار شاکی هستند و این انتخاب مصالح با دیوارها سنتی تناسب ندارد.

ادامه مطلب
۸۰۰۰۰ نفر به جمعیت شهر های جدید کشور افزوده شد

بازاریان اراک در مرمت کف این مجموعه صبوری نشان دادند

«علی عسگری» افزود: برای ۸۵۰ متر مساحت کف بازار باید از مصالح همگن با تاریخ اثر استفاده شود. وی اظهارداشت: ۲۰ کاروانسرای با بازاراراک کاربری خود ار از دست داده اند و سرای کاشانی ها به مرمت فوری نیاز دارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: بازاریان اراک در مرمت کف این مجموعه صبوری نشان دادند و به خاطر طولانی شدن از آنان عذرخواهی می‌شود.

«حمید نوازنی» افزود: ظرف ۲ هفته کمیته‌ای ذیل کارگروه مرمت بازاراراک تشکیل خواهد شد تا ادعای مشاور مبنی بر پیشرفت ۹۸ درصدی طرح بازاراراک بررسی شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا