اخباراخبار میراث فرهنگی

درهای بسته باغچه جوق به روی گردشگران

۴ سال گذشت؛
درهای بسته باغچه جوق به روی گردشگران/بنای تاریخی در آستانه تخریب

کاخ موزه باغچه جوق ماکو بنای با شکوه تاریخی با معماری سنتی ایرانی و غربی با گذشت بیش از چهار سال از مرمت و بازسازی درهای آن به روی گردشگران همچنان بسته است.

 قصر تاریخی باغچه جوق ماکو که از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت ۱۱ هکتار قراردارد و معماری کاخ تلفیقی که از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است در معرض تخریب و بی توجهی مسئولان قرار دارد.

بیش از چهار سال قبل مرمت و بازسازی این کاخ موزه زیبا آغاز شده ولی روند کند بازسازی موجب شده درهای این اثر زیبای تاریخی همچنان به روی گردشگران و علاقمندان بسته بماند و امروز بعد این همه مدت از مرمت این بنا هشدارهایی در خصوص احتمال تخریب آن داده می شود.

مرمت این بنای تاریخی که طی تفاهم نامه ای از سوی میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده بود خیلی باکندی مواجه بود و موجب شده نه تنها گلایه گردشگران و علاقمندان به دلیل بسته بودن درهای آن شود بلکه برخی مسئولان ماکو خبر احتمال تخریب آن را نیز مطرح می کنند.

روند بسیار کند مرمت و بازسازی کاخ موزه باغچه جوق ماکو

طی روزهای گذشته رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ماکو با اشاره به کندی روند مرمت کاخ موزه باغچه جوق ماکو در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده است، بیش از چهار سال است که مرمت اساسی کاخ موزه باغچه جوق ماکو شروع شده اما با وجود برخی از مشکلات، کار مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی به کندی به پیش می رود.

ادامه مطلب
تحویل ۵۰ واحد مسکونی به مددجویان سیل‌زده

بیش از چهار سال است که مرمت اساسی کاخ موزه باغچه جوق ماکو شروع شده اما با وجود برخی از مشکلات، کار مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی به کندی به پیش می رودهمچنین برخی از کارشناسان با اشاره به اینکه با آغاز فصل بارندگی ها نگرانی مردم این منطقه و استان از تخریب کامل این بنای تاریخی زیبا بیشتر شده است معتقد هستند، باغچه جوق ماکو که روزی یکی از بناهای زیبای تاریخی به شمار می رفت امروز در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

برای آشنایی بهتر با آخرین وضعیت این بنای تاریخی زیبا که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی است با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفتگویی انجام داده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص حرف و حدیث هایی در زمینه احتمال تخریب بنای این اثر تاریخی به خبرنگار مهر گفت: کاخ موزه باغچه جوق ماکو بنای زیبای تاریخی در دست مرمت و بازسازی بوده و اخباری مبنی بر احتمال تخریب آن صحت ندارد.

جلیل جباری در عین با تایید بسته بودن درهای این بنای تاریخی به روی گردشگران و روند کند مرمت آن افزود: این طرح به تفاهم نامه ای بین این اداره کل و سازمان منطقه آزاد ماکو از سوی این سازمان به یک پیمانکاری واگذار شده که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی روند مرمت آن بسیار کند پیش می رود.

مرمت کاخ موزه ماکو همچنان ادامه دارد

وی با گلایه از کندی روند بازسازی کاخ موزه باغچه جوق ماکو اظهارداشت: به دلیل کندی روند مرمت و برخی مشکلات پیش روی آن مقرر شده است مرمت و بازسازی این بنا از این بعد توسط این اداره کل نظارت و مدیریت شود.

ادامه مطلب
نشریه پژوهش های برنامه ریزی شهری شماره 12

جباری با بیان اینکه با وجود طولانی شدن روند مرمت و بازسازی این بنای تاریخی اقدامات استحکام بخشی بنا انجام شده است گفت: بخشی از عملیات استحکام بخشی پی، بخش سازه ای، و نیز ۴۰ درصد از عملیات آینه کاری شده این بنا اتمام یافته و پیش بینی می شود با ورود میراث فرهنگی استان در زمینه نظارت بر مرمت شاهد رفع سایر مشکلات در این زمینه باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: برای تسریع در روند بازسازی این بنای تاریخی طی دستورالعملی به ماکو و نیز پیمانکار این بنا ابلاغ شده است که طی هفته های آتی مرمت و حفاظت کاخ موزه باغچه جوق با نظارت کامل این اداره کل انجام خواهد شد.

وی در خصوص احتمال تخریب بنا در پی بارندگی ها نیز گفت: برای جلوگیری از تخریب بنا در فصل بارشها ابتدا سقف و شیروانی این مجموعه تاریخی بازسازی و مرمت شده و جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

درهای باغچه جوق ماکو تا آخر سال به روی گردشگران گشوده می شود

جباری با بیان اینکه مرمت کاخ موزه شامل سه بخش مرمت ابنیه، بخش سقف است که مهمترین کار در بخش سقف انجام گرفته است افزود: در بخش تاسیسات که احداث موتورخانه و همچنین در بخش تزئینات که مهمترین بخش مجموعه را شامل می شود و همچنین نقاشیهای مختلف بنا در ورودیها، بخش بیرونی، گچ بریها در ضلع شرقی و جنوبی نیز در دست اقدام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه باغچه جوق ماکو با بیش از ۱۶ هزار نفر گردشگر در ایام نوروز از مهمترین جاذبه های گردشگری استان به شمار می رود افزود: پیش بینی می شود مرمت و بازسازی این بنای تاریخی تا پایان سال به اتمام رسیده و درهای آن به روی گردشگران باز شود.

ادامه مطلب
شروع نام نویسی تهرانی‌ها در مسکن ملی

علاقمندان گردشگری در ماکو وضعیت فعلی این اثر تاریخی را نا مطلوب دانسته و بر رسیدگی به وضعیت موجود این بنا تاکید دارندهر چند جباری از تداوم مرمت و استحکام بخشی بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق خبر می دهد اما علاقمندان گردشگری در ماکو وضعیت فعلی این اثر تاریخی را نا مطلوب دانسته و بر رسیدگی به وضعیت موجود این بنا تاکید دارند.

بیش از ۳۰ سال از ثبت ملی کاخ موزه باغچه جوق می گذرد

کاخ موزه باغچه جوق ماکو از بناهای تاریخی و باشکوه استان آذربایجانغربی است که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد و علاوه بر بنای کاخ و باغ ۱۱ هکتاری آن، لوازم شخصی سردار ماکو در این کاخ موزه نگهداری می شود و اینک بیش از ۳۰ سال از ثبت ملی کاخ موزه باغچه جوق می گذرد.

روستای باغچه جوق (در زبان ارمنی یعنی ده) در فاصله ۶ کیلومتری شهر ماکو و حدود ۲ کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی بازرگان قرار دارد، این روستا از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکین و چشمه‌ای به نام کلیسه منتهی می‌شود. در بخش جنوب شرقی روستای باغچه جوق، ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه جوق قرار دارد که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.

خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد. این کاخ موزه در سال ۱۳۶۶ در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا