تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۰ زمستان ۱۳۹۴ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۳۰  زمستان  ۱۳۹۴

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۳۰ (بخش۲)

۹- زیباشناسی فضای جمعی؛ ارزیابی زیبایی در سه فضای شهر تهران | مریم‌السادات منصوری
 
۱۰- خوانش شهر به روایت خیابان؛ تحلیل پیچیدگی خیابان در تهران | کلر لاژس
 
۱۱- زیبایی تهرانی | پریچهر صابونچی‌ ، عاطفه مهدوی
 
۱۲- تحلیل ساختار منظر خیابان | فرزانه‌السادات دهقان ، زینب هنزکیان

 

چکیده مقاله ۹ مجله علمی منظر شماره ۳۰

زیباشناسی فضای جمعی؛ ارزیابی زیبایی در سه فضای شهر تهران | مریم‌السادات منصوری

فضای جمعی و زیباشناسی دو مفهومی هستند که امروزه در ادبیات شهری جایگاه وسیعی را به خود اختصاص داده‌اند. نقطه پیوند این «دوگانه» در مقوله معنای فضا نزد انسان و نقش او در شکل‌دهی به این معناست. اقدامات زیباشناسانه از طریق مداخله انسان در فضای جمعی به بروز معنا در تجربه محسوس مخاطب از آن می‌انجامد. این اقدام، میزان انطباق معنا را با ذهن مخاطب تعیین می‌کند. هرچه اقدام زیباشناسانه با ذهنیت جامعه هم‌سوتر باشد، مخاطب معنای عمیق‌تری از فضای جمعی دریافت خواهد کرد. در مقابل، اقدامات زیباشناسانه که اغلب به دلایل ایدئولوژیک، اقتصادی، بی‌برنامگی از ذهنیت جامعه به‌دورند، در محصول خود به‌وضوح دچار آشفتگی و بی‌معنایی می‌شوند.  

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 22 بهار 1392 (2)

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۳۰

خوانش شهر به روایت خیابان؛ تحلیل پیچیدگی خیابان در تهران | کلر لاژس

شهر، امری پیچیده است که توصیف جامع آن غیر ممکن به‌ نظر می‌رسد. از آنجا که شهر ترکیب متنوعی از کل‌های در تعامل را در خود جای می‌دهد، شناخت آن‌ با یک مطالعه ساده ممکن نیست. لذا در این نوشتار، جهت ارائه یک تحلیل از شبکه معابر، عینیت پیچیده خیابان، تنها با داده‌های هندسی بدست آمده از شبکه راه، تحلیل شده است. این داده‌ها که به ‌صورت گراف به نمایش درخواهد آمد، به شناخت بهتر ساختار فضا منتهی می‌شود. چهار شاخص اصلی عینیت مذکور یعنی اتصال، دسترسی، فاصله و پیکره، امکان دست‌یابی به سلسله ‌مراتب میان راه‌ها و زیرمجموعه‌هایی را ایجاد می‌کند که موجب آشکاری فرآیند پیدایش شکل شهرـ مورفوژونِز (Morphogenèse) می‌شود. سایت مورد مطالعه در این مقاله محله‌های مرکزی شهر در منطقه شهر تهران است. 


چکیده مقاله ۱۱ 

زیبایی تهرانی | پریچهر صابونچی‌ ، عاطفه مهدوی

کارگاه تخصصی تهران‌‌پژوهی در راستای همایش دوم پدیدارشناسی منظر شهری با عنوان «زیباشناسی فضای جمعی» در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. بازدید خانم دکتر «مارتین بوشیه» از تهران و مطرح‌شدن تفاسیر ایشان از برخی نقاط شاخص آن، مجالی کوتاه برای ارزیابی رویکرد و روش مداخله‌های زیباسازانه در شهر تهران به‌شمار می‌رود. اگرچه مخاطبان اصلی منظر، شهروندان هستند، اما شنیدن نظرات تخصصی با نگاهی متفاوت می‌تواند مفهوم تازه‌ای از شهر را در اختیار قرار‌دهد : یادآوری ظرفیت‌های موجود شهر، که به‌واسطه مشاهده هر روزه چندان قابل تشخیص نیست و تلنگری برای درک اشتباهاتی که گاه به سبب برداشت نادرست از مفهوم زیباشناسی رخ می‌دهد. 

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 130

چکیده مقاله ۱۲ 

تحلیل ساختار منظر خیابان | فرزانه‌السادات دهقان ، زینب هنزکیان

«شهر را به واسطه خیابان‌های آن می‌توان مورد خوانش قرار داد». «استفان دوادی» متخصص تحلیل پویایی سیستم‌های خارج از تعادل در دانشگاه پاریس ۷، سخنرانی خود را با این جمله آغاز کرد. وی در ادامه با توضیح اهمیت شناخت ساختار خیابان‌های یک شهر افزود : «وقتی به یک شهر فکر می‌کنیم، ابتدا به خانه‌ها می‌اندیشیم در حالی که خانه‌ها می‌توانند خراب یا رها شوند و به جای آن‌ها چیز دیگری ساخته شود؛ اما خیابان‌ها پایدار باقی می‌مانند». گروه چندرشته‌ای دکتر دوآدی، متشکل از فیزیکدان، معمار، معمار منظر، جامعه‌شناس، شهرساز و جغرافیدان، با هدف طراحی افزونه‌ای با نام مورفئو (Morpheo) برای نرم‌افزار GIS، شاخص‌هایی را برای خوانش پدیده پیچیده شهر تعریف کرده است. با اضافه‌نمودن این افزونه می‌توان به تغییرات و معنای خیابان در شهر دست یافت.

دریافت کامل مقاله


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا