تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۱ تابستان ۱۳۹۴ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۳۱ تابستان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۳۱ (بخش۲)

۹-به دنبال دریاچه تحلیلی بر معماری منظر دریاچه شهدای خلیج فارس در چیتگر | محمد جمشیدیان؛ سید صادق سید علیپور؛ الناز الهقلی‌لو
 
۱۰- اشراف بر سواره رویکرد منظرین پل طبیعت |سمانه یاراحمدی؛ مینا لطف‌اللهی‌یقین؛ لیلا تشکری
 
۱۱-منظر روایی خطوط باغ‌موزه دفاع مقدس | آرمان میناتور سجادی؛ شبنم محمدزاده؛ ندا بوعلی‌زاده
 
۱۲- تلألو ثروت نورپردازی مجتمع‏های تجاری تهران | مونا مسعود لواسانی؛ علی اکبر خمسه عشری؛ زهرا ایلیاتی
 
۱۳-هویت طبیعی یا تحمیلی؟ بوستان جوانمردان، منظره‌سازی در دره کن | آیدا آل‌هاشمی؛ یوسف باقری؛ عرفان اخوان
 
۱۴-نورپردازی یا روشنایی؟ منظر شبانه پل‌های تهران | مریم السادات منصوری؛ مینو عصاری؛ مهسا کاشی فرد
 
۱۵- منظر بزرگراه ارزیابی دو منظر بزرگراهی در تهران |فرنوش مخلص؛ احسان کرامتی؛ بهناز نوذری
 
۱۶-معماری منظر در تهران امروز | سید امیر منصوری
 

 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۳۱

به دنبال دریاچه تحلیلی بر معماری منظر دریاچه شهدای خلیج فارس در چیتگر | محمد جمشیدیان؛ سید صادق سید علیپور؛ الناز الهقلی‌لو

دریاچه چیتگر یکی از پروژه‌های کلان شهری در منطقه شمال غرب تهران است که با هدف تلطیف هوا و جذب گردشگر ساخته شده است. اندیشه ساخت دریاچه در این ناحیه به نخستین برنامه‌‌های شهری توسعه تهران باز می‌گردد و نهایتاً در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد. متخصصان محیط زیست درباره آن نظرات انتقادی جدی۱ دارند. دیدگاه منظر نیز انتقاداتی جدی به فقدان استراتژی منظری شهر تهران در ارائه این پیشنهاد وارد آورده است. به دلایلی از جمله منحصربه‌فرد بودن تجمیع فعالیت‌های تفرجی در اطراف دریاچه و ابعاد وسیع آن در سال‌های اول پس از احداث، دریاچه با استقبال مواجه نشده است. در ابعاد کلان نیز، اجزای ناهمگون دریاچه در منظر و محیط موجب گسست منظر کوهپایه شده است.

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۳۱

اشراف بر سواره رویکرد منظرین پل طبیعت |سمانه یاراحمدی؛ مینا لطف‌اللهی‌یقین؛ لیلا تشکری

در میان پروژه‌های منظر اجرا شده دوره معاصر در تهران «پل طبیعت» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این پل با خلق یک فضای شهری جدید و فعال در شهر در جهت ارتقای کیفیت فضاهای جمعی قدم برداشته و همچنین به دلیل موقعیت خاص بستر طرح، نظرگاهی به شهر تهران ایجاد کرده که از عوامل جذابیت آن به شمار می‌رود. فرم سازه متفاوت این پل نیز در شهر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. از آنجایی که کلانشهر تهران در روند توسعه سریع خود با چالش‌های گوناگونی مانند کمبود فضاهای جمعی، ناخوانایی و سردرگمی شهروندان در زندگی پیچیده شهری مواجه است ایجاد چنین فضاهایی که منجر به درک معنا و هویت محیط از جانب مردم شده و پیوند انسان با محیط و حس رضایت از آن را تقویت می‌کند ضروری به نظر می‌رسد.
در طراحی و ساخت این پل اهداف متفاوتی از قبیل ایجاد فضای جمعی برای افراد مختلف جامعه، زیبایی، پیاده‌مداری، نظرگاه شهری و طبیعت‌گرایی مد نظر بوده است. این پژوهش میزان دستیابی طرح به این اهداف را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
 
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۳۱

منظر روایی خطوط باغ‌موزه دفاع مقدس | آرمان میناتور سجادی؛ شبنم محمدزاده؛ ندا بوعلی‌زاده

نمایش مفهوم «دفاع مقدس» هدف اصلی طراحی باغ‌موزه دفاع مقدس بوده است. ایده اصلی طرح در پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس تهران، دست‌یافتن به نظمی برگرفته از فرم باغ ایرانی اعلام شده که در قیاس با هدف طرح نامناسب شناخته می‌شود زیرا انتقال مفاهیم در این باغ باید برای قشرهای مختلف ملموس بوده و با حضور در فضا به درک حداقلی از مفاهیم دست پیدا کنند. منظر دفاع مقدس منظری روایی است که به صورت‌های مختلف عینی و انتزاعی و یا هر دو ارائه می‌شود که نادیده گرفتن این ویژگی در پروژه موجب طرح محوطه‌ به صورت تزئینی و عدم منظره‌پردازی به صورت سلسله مراتبی و در چارچوب یک رویداد، جهت دست یافتن به مفهوم کلی دفاع مقدس شده است. از سوی دیگر طرح تفصیلی، این ناحیه را فضای تفریحی فرهنگی شهر خوانده است لکن به دلایل مختلف مخاطبان کمی در فضای باز باغ‌موزه حضور پیدا می‌کنند و باغ‌موزه تبدیل به یک محوطه تشریفاتی و تزئینی شده تا یک باغ ادراکی.

ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 12

 

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۳۱

تلألو ثروت نورپردازی مجتمع‏های تجاری تهران | مونا مسعود لواسانی؛ علی اکبر خمسه عشری؛ زهرا ایلیاتی

نقاط عطف به عنوان فضاهای پررونق و بستر زندگی جمعی، مکان‏های خاطره‏انگیز و از عناصر بنیادین شهر به شمار می‏روند. امروزه نقش و جایگاه نقاط عطف در زندگی شبانه نیز آنها را به عناصر اصلی شناخت شهروندان از شهر بدل کرده است. بنابراین نقاط عطف نقشی تعیین‏کننده در هویت شهر داشته و پیونددهنده نقشه ذهنی شهروندان از منظر روز و شب است. با توجه به نقش نقاط عطف در خوانایی نقشه ذهنی، اهمیت مدیریت منظر شبانه این نقاط برای ارتقای میزان رضایت مردم از مطلوبیت فضاهای شهر و نیز هدایت و پرورش سلیقه عمومی جامعه روشن می‏شود. در حال حاضر منظر شبانه تهران علی‏رغم اجرای برنامه‏های نورپردازی مقطعی توسط مدیریت شهری و صرف هزینه‏های بسیار از سوی بخش خصوصی، همچنان مغشوش و ناخواناست. در بسیاری از موارد، نورپردازی بناها در نقاط عطف با معنا و هویت آنها انطباق ندارد. این مقاله با تمرکز بر مجتمع‏های تجاری نقاط عطف به عنوان دانه‏های درشت تأثیرگذار بر منظر شبانه، به ارزیابی چند پروژه جدید نورپردازی می‏پردازد. ابتدا اهداف نورپردازی و مهم‏ترین اصول آن به عنوان شاخص ارزیابی وضع موجود به طور خلاصه بیان شد و سپس سه مجتمع تجاری (نشانه) در نقاط عطف (در مقیاس میانی) تهران، مورد بررسی قرار گرفت. در تشخیص دلایل موفقیت یا عدم موفقیت آنها روند طراحی و اجرای این طرح‏ها نیز مدنظر قرار گرفت. در پایان پیشنهاداتی به مدیریت شهری برای هدایت منظر شبانه شهر با کنترل نورپردازی اینگونه بناها ارائه شده است.

 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 3 زمستان 1388 (3)

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۳۱

هویت طبیعی یا تحمیلی؟ بوستان جوانمردان، منظره‌سازی در دره کن | آیدا آل‌هاشمی؛ یوسف باقری؛ عرفان اخوان

مسیل‌ها و روددره‌های دامنه‌ جنوبی البرز موقعیت جغرافیایی و توپوگرافیک ویژه‌ای برای شهر تهران پدید آورده‌اند. در سال ۱۳۴۷ رویکرد صلب و بخشی برنامه‌های توسعه شهری در برخورد با روددره‌های شهر تهران، نقش ساختاری آنها در توسعه شهری و تأمین نیاز شهروندان را نادیده گرفته و رودخانه‌ها را به کانال‌های دفع آب‌های سطحی، فاضلاب و نقاط حادثه‌خیز شهری مبدل ساخته است. در طرح جامع تهران (۱۳۸۵)، پتانسیل‌ روددره‌ها در شکل‌دهی سازمان فضایی و تعریف پهنه‌های گردشگری در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار گرفت. در این میان روددره «کن» به عنوان محور گردشگری شهر انتخاب و برنامه ساماندهی رودخانه و پیرامون آن تدوین شد. بوستان جوانمردان در تابستان سال ۱۳۹۱در ساحل رودخانه کن حدفاصل پل بزرگراه همت و بزرگراه حکیم، در مرز میان منطقه ۵ و ۲۲ شهرداری تهران، به عنوان محصول عملی این برنامه‌ و سیاست‌ها به بهره‌برداری رسید.

 

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۱۴

نورپردازی یا روشنایی؟ منظر شبانه پل‌های تهران | مریم السادات منصوری؛ مینو عصاری؛ مهسا کاشی فرد

منظر شهری، برآیند تصاویری از شهر است که مخاطب به‌ واسطه آن شهر را درک می‌کند و پرسش درخصوص کیفیت آن، از مباحث روز مدیریت شهری است. مداخلات زیباشناسانه از رایج‌ترین اقدامات در ارتقاء کیفیت منظر شهری محسوب می‌شود و نورپردازی، جایگاه مهمی در این امر برعهده دارد. از طرفی، نورپردازی پل‌ها که جزء عناصر اصلی منظر شهری هستند، از مداخلات مهم زیباشناسانه است که به‌دلیل قابل رؤیت بودن از فواصل مختلف در سرعت‌های متفاوت، نقش چشم‌گیری در ساختار منظر شبانه دارد.  

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 22 بهار 1392 (1)

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۱۵

منظر بزرگراه ارزیابی دو منظر بزرگراهی در تهران |فرنوش مخلص؛ احسان کرامتی؛ بهناز نوذری

بزرگراه‌ها به عنوان بیرونی‌ترین عنصر شبکه راه‌های دورن شهری نقش مهمی را در جابجایی و دسترسی شهری ایفا می‌کنند. از این رو پرداختن به چگونگی طراحی منظر بزرگراه باعث ارتقای کیفیت منظر شهری می‌شود. امروزه در خصوص طراحی منظر بزرگراه‌ها و جداره‌های آن در ایران ضوابط و مقررات مدونی وجود ندارد و فقدان طرح‌های بالادست که بر کیفیت طراحی و اجرای منظر بزرگراهی نظارت داشته باشند، باعث بروز اغتشاش در منظر شده است. توجه نکردن به همخوانی کالبدی این عناصر با سایر عناصر شهری و نیز توجه نداشتن به منظر آنها می‌تواند مشکلاتی از انواع زیست محیطی، اجتماعی و شهری را پدید آورد و عدم خوانایی بزرگراه‌ها برای زندگی شهروندان چالشی جدی محسوب می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا