تأليفاتمجلاتمجله علمی منظر

مجله علمی منظر شماره ۲۹ زمستان ۱۳۹۳ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۲۶  زمستان  ۱۳۹۳

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۲۹ (بخش۲)

۹- مقایسه دو مفهوم گردشگر و زائر | کامبیز نیکنام
 
۱۰- رابطۀ درک منظر میراث فرهنگی با مدیریت آن؛ منظر محوطه باستانی | زهرا ناد علی‌پور
 
۱۱- رنگ منظر ایرانی؛ جایگاه رنگ در کشف برند گردشگری ایران | مهرنوش بسته نگار
 
۱۲- از پیتورسک تا پایدار؛ طبیعت توریستی منظر | سید محمد باقر منصوری
 

 

چکیده مقاله ۹ مجله علمی منظر شماره ۲۹

مقایسه دو مفهوم گردشگر و زائر | کامبیز نیکنام

زائر چه کسی است؟ گردشگر کیست؟ آیا زائر همان گردشگر است؟ وجوه اشتراک و افتراق این دو واژه کدامند؟ آیا زیارت نوعی گردشگری با علایق ویژه بوده یا پدیده ای متمایز و متفاوت است؟ گردشگری و زیارت اشتراکات و افتراقاتی دارند، اما جهان بینی و انگیزههای افراد، ماهیت ارتباط بین گردشگران، مذاهب و اماکن مذهبی مورد بازدید، نادیده گرفته شده است.

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۲۹

رابطۀ درک منظر میراث فرهنگی با مدیریت آن؛ منظر محوطه باستانی | زهرا ناد علی‌پور

شناخت ارزشهای نمادین و منظرین یک اثر، تأثیر قابل توجهی بر حفاظت آن داشته و راهنمایی برای مدیریت آن خواهد بود. حفظ و نگهداشت یک مجموعه تاریخی، نیازمند شناخت ارزشهای واقعی آن و تطبیق برداشتها و ادراکات برنامه ریزان و متولیان امر حفاظت، با این ارزشهای واقعی است. محوطه باستانی سازه های آبی واقع در شهر شوشتر، که در ۱۳۸۸ به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، به عنوان یکی از جذابترین گردشگری ایران و علاقه مندان به آثار تاریخی و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب میکند.


چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۲۹

رنگ منظر ایرانی؛ جایگاه رنگ در کشف برند گردشگری ایران | مهرنوش بسته نگار

امروزه کشورها به دنبال ایجاد تمایز و موقعیت خاص برای خود، اقدام به برندسازی برای مدیریت سیمای مقصد و توسعه گردشگری می کنند. برند ملی گردشگری یک کشور باید از دل فرهنگ، تاریخ و جغرافیای آن استخراج شود، متمایز، پایدار و قابل باور بوده و برای تمامی ذی نفعان جذاب باشد و بتواند در تمامی ارتباطات و تعامات جای خود را باز کند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 28 پاییز 1393 (2)

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۲۹

از پیتورسک تا پایدار؛ طبیعت توریستی منظر | سید محمد باقر منصوری

«زیبایی » یک منظر تنها براساس نگاهی که به آن اختصاص می یابد سنجیده می شود. نگاه گردشگران نخستین زیباشناسانه بود. آنها زینت تصویرشدنی را ارج می نهادند. سپس، نوبت به نگاه فعالان طبیعت رسید که منظر نزد آنها، یک «زمین بازی » تلقی می شد. نگاه بعدی مربوط به حافظان طبیعت بود که تمایل به تبدیل آن به عبادتگاه داشتند. در آخر، نگاهی که توسط برخی گردشگران کنونی به منظر اختصاص می یابد به مفهوم پایداری پیوند خورده است. کیفیت توریستی (گردشگرانه)یک منظر، امروزه از طریق این چهار نگاه تحلیل می شود که البته یکی، دیگری را حذف نمی کند.

دریافت کامل مقاله   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا