پروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتچابکسردر دست ساختدفاترشاهین حیدریکاربریگروه معماری موج نولیدا الماسیانمراکز مسکونیمعمارانویلا

خانه ی چهار فصل | گروه معماری موج نو

خانه ی چهار فصل
معمار: گروه معماری موج نو ( لیدا الماسیان، شاهین حیدری)

موقعیت: ایران، چابکسر
وضیعت: در دست ساخت
مساحت: ۱۰۰۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ طراحی: ۲۰۱۱


خانه ای برای چهار فصل
خانه ای برای چهار فصل

توضیحاتی در مورد پروژه خانه ی چهار فصل

قرار گرفتن در یک منطقه در ساحل جنوبی شهر دریای خزر –

شهری به نام چابکسر – ۲۱۶ متر از سطح دریا ، در ایران ، یک منطقه آرام و سبز برای اسکان یک خانواده هسته ای فراهم می کند. فضای مسکونی که در آن سعی می شود محیط اطراف را به طور مرتب و متناسب تنظیم کند و فصاحت برقرار کند.

اقلیم

این منطقه

از اقلیمی برخوردار است که به دلیل ملایمت، معتدل و مدیترانه ای شناخته شده است. محدوده البرز علاوه بر سواحل دریای خزر ، تنوع بیشتری را در زمین ایجاد می کند و باعث بارندگی شدید سالانه و آب و هوای معتدل می شود. اما دمای انجماد به ندرت در مناطق ساحلی گزارش شده است.

چالش ها و پاسخ ها 

نمودارهای مکانی خانه های پایدار به احتمال زیاد شبیه بوده و پارامترهایی مانند ، پنل های خورشیدی ، دیوارهای جدا شده ، شیشه های مضاعف و غیره متداول است. واضح است که بیشتر آنها تمایل دارند که به عنوان هواپیمای هوایی ظاهر شوند. علاوه بر این ، خانه های شیشه ای قرن بیستم مانند فیلیپ جانسون و میس ون دره رو سعی در حل کردن مرزهای بصری بین داخل و خارج داشتند .

با این حال ،

گاهی اوقات عملکردها با هم مخلوط می شدند و جنبه های حریم شخصی و زیبایی شناسی بیشتر احتمالاً نادیده گرفته می شدند. در همین حال ، مباحث معماری اخیر تمایل دارد با به چالش کشیدن ساخت خانه ای پایدار که با محیط آن در تعامل است ، مفهوم “سکونت” تعریف شده به عنوان یک ماشین را از بین ببرد ، انرژی و کارکردها را به عنوان یک موجودیت خودکفایی مبادله کند ، در حالی که حضور انسان ، ارزش های زیبایی شناسی و موارد مختلف تجربه در جو معماری در طی زمان ، بخش های ضروری معماری است. از این رو هیچ ماسکی بین داخل و خارج وجود ندارد. میراث معماری گیلان در حالی که طبیعت پذیرای معماری است ، معماری برون گرا را تجربه می کند و ساکنان روستایی تمایل به استقبال گرم مناطق اطراف آن دارند.

معماری و طراحی خانه ی چهار فصل

خانه چهار فصل ،

مکالمه تعاملی خوانا از محوطه های مسکونی و محیطی ایجاد می کند: بهار ، تابستان ، پاییز و زمستان. آنچه را که طبیعت در طول زمان می پوشید ، هوشیار است. این بنا با توجه به شرایط اقلیمی از شرق به غرب امتداد دارد. “بازی” از حجم در پوسته مکعب اصلی چوب باعث ایجاد تغییر در سازمان فضایی در عین حال می شود.

خانه چهار فصل

حریم خصوصی و استقلال ساکنین و تمرکز بر اجتماعی بودن انسان

با استفاده از مناطق و فعالیتهای خدماتی خانواده در مکعب محور است .از این رو پوسته مکعب اصلی با دهانه های آن عملکردهای جداگانه ای را در یک محفظه مانند جعبه به طور ظریف جمع می کند و زندگی اجتماعی را شکل می دهد برای نزدیک شدن به یک شکل وحدت. علاوه بر این باعث سایه ها ، فضای نسیم و خنک از نظر جهت باد در نتیجه گردش هوا ، کاهش تابش نور خورشید و کاهش رطوبت هوا در تابستان های گرم می شود. ایجاد یک تراس در بالای پشت بام نشان دهنده یک قصر کوهستانی – شاهنشین است که از پیشینه معماری در مناطق جنوبی دریای خزر در ایران ناشی می شود.

سطح زیرزمین

به عنوان منطقه عمومی عمل می کند ،

ادامه مطلب
مجموعه اُ پارک | دفتر معماری کانسپت

سطح فوقانی مناطق خصوصی است. ویندوزهای بزرگ یک نورپردازی داخلی را تسهیل می کند و به چشم انداز کمک می کند و ساکنین روحیه فصول را در طبیعت تجربه می کنند. ویندوز محیط اطراف را به تصویر می کشد و آن را در طول روز منعکس می کند ، در حالی که در شب ها آنها منظره را نمایش می دهند و آن را قاب می کنند. در نتیجه ، در ترکیب خلوص و سادگی ساختار مکعب و ارتباطات متقابل ، فوری و مشاهده پایدار فراهم می شود. این برنامه خواستار ۲ اتاق خواب یک نفره و یک اتاق خواب مستر ، آشپزخانه کافی ، فضای غذاخوری ، اتاق نشیمن ، یک سالن ورزشی کوچک و استخر در یک منطقه ۸۰۰ متر مربع است.

پایداری

هدف این پروژه ها ایجاد

یک منطقه مسکن به عنوان بخشی از طبیعت برای تولید منابع انرژی مورد نیاز برای زندگی در استانداردهای کیفیت امروز است. پانل های خورشیدی برای دریافت مقدار مهمی از نور مساوی هستند و درصد انرژی مورد نیاز ساختمان را نیز فراهم می کنند. آب باران مجدداً جمع آوری می شود ، در یک مخزن ذخیره می شود ، برای قسمت های زیرین خانه برای آشامیدنی ، تهویه و غیره فیلتر می شود و علاوه بر این ، سیستم گرمایش توسط پنل های خورشیدی قرار داده شده در بالای پشت بام ارائه می شود.

مواد در خانه ی چهار فصل

استفاده از شیشه و چوب بازیافتی كه توسط كارخانه (چوب) و چوب و كاغذ ایران (در نزدیكی چابوكسار) بازیافت می شود ، تلاشی برای دستیابی به حفاظت از طبیعت است.

 

ادامه مطلب
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز| محمدرضا مقتدر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 20 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا