تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۲۶ بهار ۱۳۹۳ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۲۶  بهار  ۱۳۹۳

 

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۲۶ (بخش۲)

۹- نقش ادبیات نوسازی در توفیق آن | سید امیر منصوری
 
۱۰- نوسازی فرایند نوسازی شهری | سپیده شفایی
 
۱۱- جاماندگی ضرورت نیست ، تاخیر عدالت است | ابوالفتح سپانلو
 
۱۲- روش‌های مداخله در بافت‌های شهری، فرایند و واژگان تخصصی آن | ناصر بنیادی
 
۱۳- ‌دگرگونی رویکردهای نوسازی در فرانسه | موریس بلان
 
۱۴- ‌واکاوی مفهوم نوسازی در سیر تحول رویکردهای مداخله در بافت‌های شهری | فاطمه محمدی آیدغمیش

۱۵- تأثیر نام‌گذاری اقدامات نوسازی بر موفقیت آنها | نفیسه سیده

۱۶- ‌سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری

 


 

منظر شماره ۲۶

نقش ادبیات نوسازی در توفیق آن | سید امیر منصوری

نوسازی در ایران، مفهومی جدید است. قدیمی‌ترین اقدامات مدیریت شهری در این زمینه به تأسیس سازمان نوسازی در تهران در بیش از چهار دهه قبل باز می‌گردد که هدف از آن لوکس‌گرایی و مدرنیزاسیون شهر از طریق حذف زواید و ناهنجاری‌ها از چهرة شهر بود. کارنامة سازمان تا دهة ۸۰ نیز حاکی از همین رویکرد است.

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۲۶

نوسازی فرایند نوسازی شهری | سپیده شفایی

جریان حیات شهری نه در گذشته سیر می‌کند و نه در اکنون راکد می‌ماند. شهر معاصر با کوله‌باری از گذشته به پیشواز آینده‌ای می‌رود که دنیای امروز نشانه رفته است؛ دنیایی که با دشواری‌های مشترک دست به گریبان بوده و اهل جهان را دل‌نگران کرده و به تکاپو انداخته است.


چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۲۶

جاماندگی ضرورت نیست ، تاخیر عدالت است | ابوالفتح سپانلو

تلاش‌های چند دهه اخیر برای معاصرسازی پهنه‌های شهری جامانده تا کنون به نتیجه مورد انتظار نرسیده است. یکی از دلیل‌های این امر و شاید مهمترین آن، طرح نادرست مسئله بوده است. تعریف درست مسئله نیاز ادبیات وپژه خویش دارد تا با روشنی افکندن بر معنا و مفهوم مقوله‌های حوزه مورد نظر زمینه طرح دقیق و بیش بعدی معاصرسازی پهنه‌های شهری جامانده آماده شود. نوشته‌ی حاضر تلاشی است برای جلب توجه به ضرورت جلوگیری از آنچه جاری است و پیشنهادی در بازاندیشی تعریف مسئله “جاماندگی پهنه‌های شهری” برای جبران تاخیر تاریخی در “معاصرسازی” آنها است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 35 تابستان 1395 (1)

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۲۶

روش‌های مداخله در بافت‌های شهری، فرایند و واژگان تخصصی آن | ناصر بنیادی

فرسودگی در شهر مفاهیم متفاوتی دارد که از فرسودگی کالبدی تا فرسودگی اجتماعی و کارکرد اقتصادی شهر را در برمی‌گیرد. هریک از انواع فرسودگی درمانی متفاوت می‌طلبد که ممکن است به مداخله کالبدی منجر نشود. این اصطلاح در مقطع زمانی خاصی از مراحل توسعه و عمران کشور برای تعیین مناطقی که بناهای واقع در آنها نیازمند مقاوم‌سازی بودند، به کار برده شد. موضوع بافت‌های فرسوده شهری از ۱۳۴۷ در شهرهای کشور مطرح شد، اما از ۱۳۸۰ با تصویب مصوبة شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اقدامات همه‌جانبه‌ای در این خصوص صورت گرفت و به عنوان برنامه‌ای در مقیاس ملی بودجه و برنامه های عمرانی را به سمت خود هدایت کرد.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۲۶

دگرگونی رویکردهای نوسازی در فرانسه | موریس بلان

رویکردهای مختلف نوسازی در فرانسه، در دوره‌های تاریخی نشان‌دهنده موارد استفاده و چگونگی برخورد با مقوله‌هایی چون “بازسازی”، “بهسازی” و “مرمت” است. بررسی این تجربه‌ها نشان می‌دهد تعاریف متفاوت از مفاهیم، چگونه می‌تواند با رویکردهای متفاوت اتخاذشده توسط مدیران در رابطه‌ای دوجانبه باشد. این ارتباط، در راستای سیاست‌های دولت‌های مختلف سبب ایجاد تعاریف گوناگونی در این حوزه نیز شده است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 26 بهار 1393 (1)

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۴

واکاوی مفهوم نوسازی در سیر تحول رویکردهای مداخله در بافت‌های شهری | فاطمه محمدی آیدغمیش

وسعت زیاد بافت‌های فرسوده شهری در کنار معضلات و پیچیدگی‌های فراوانی که در حل معضلات مربوط به آنها وجود داشته، مسئولان امور شهری را بیش از پیش نیازمند بازنگری و اتخاذ رویکردهای جدید جهت مقابله با این معضلات کرده است. رویکردهای مرمت و بهسازی شهری در سیر تحول و تکامل خود از “بازسازی”، “باززنده‌سازی”، “نوسازی” و “توسعه مجدد” به “بازآفرینی” و “نوزایی” شهری تکامل پیدا کرده و در این مسیر، گذاری از حوزه توجه صرف به کالبد به عرصه تأکید بر ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری را تجربه کرده است. 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۵

تأثیر نام‌گذاری اقدامات نوسازی بر موفقیت آنها | نفیسه سیده

علی‌رغم تلاش‌های فراوان مدیریت شهری برای پیشبرد نوسازی در شهرهای مختلف، ارزیابی نتایج به دست آمده نشان از انحراف در روند نوسازی شهری دارد : نوسازی شهری در ایران معطوف به کالبد است و از سایر ابعاد مسئله غافل شده است.  نقص در تعاریف و ادبیات موضوع نخستین عاملی است که منجر به این انحراف شده و تأثیر بسزایی در طرح‌ها، روند و مدیریت نوسازی داشته است. 

ادامه مطلب
مورت، معماری و زمان نقد یک خانه

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۶

سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری

دریافت کامل مقاله


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا