آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترساختمان های اداریکاربریمهندسین مشاور شارستان

نمای مجلس شورای اسلامی | مهندسین مشاور شارستان

نمای مجلس شورای اسلامی
معمار: مهندسین مشاور شارستان

موقعیت:ایران، تهران، میدان بهارستان
وضعیت: 
ساخته شده
زیر بنا: ۵۰۰۰ متر مربع
تاریخ ساخت: ۱۳۸۰
کاربری: اداری- حکومتی


نمای مجلس شورای اسلامی
نمای مجلس شورای اسلامی

درباره پروژه  نمای مجلس شورای اسلامی

با پایان پذیرفتن جنگ ایران و عراق در انتهای دهه شصت خورشیدی، دولت تصمیم به بازسازی اجزا و زیرساخت های آسیب دیده در شهرهای ایران نمود. نیاز کشور به ساخت بنای جدید مجلس و انتقال نمایندگان و دفاتر مرتبط از ساختمان پیشین مجلس شورای اسلامی (ساختمان مجلس سنا) که در دهه ۴۰ ساخته شده بود، در دستور کار حکومت قرار داشت. بدین منظور طی مسابقه ای محدود برای طرح بنای جدید مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تعدادی پروژه توسط مشاورین مختلف تهیه گشت اما نهایتاً مسئولین ذی ربط تصمیم به بررسی و انتخاب مجدد ساختمانی نمودند که در سال های انتهایی دوره پهلوی توسط مهندس امیرعلی سردارافخمی طراحی و در مراحل اولیه اجرا نیمه کاره رها شده بود. بدین منظور مهندس علیرضا زکایی ، یکی از افراد پیشین دفتر سردارافخمی مسئول بازبینی و پیشبرد طرح نخستین گشت.

روند طراحی

ساختمان هرمی شکل مجلس شورای اسلامی در طرح اولیه با پوشش و مصالح شیشه ای و تیره رنگ طراحی شده بود، دولت آن زمان تمایل به تکمیل بنا با نمای شیشه نداشت. بدین منظور مسابقه ای محدود برای طرح نمای ساختمان مجلس در سال ۱۳۷۸ انجام شد که طرح مهندس بهروز احمدی از دفتر مشاور شارستان به عنوان طرح برگزیده انتخاب گشت.

ادامه مطلب
دفتر مرکزی پلیس شهری Villajoyosa | فرشید موسوی

طرح مورد نظر، نقش گسترده از گنبد بقعه شیخ رکن الدین در شهر یزد است. خطوط و نقوش هندسی گنبد موضوعی مساعد برای پوشش اضلاع هرم مجلس بود. همچنین استحکام و دوام در پروژه ای با اهمیت مجلس قانون گذاری در یک کشور، یکی از موضوعات اساسی و مورد توجه کارفرما و طراح بوده است. بدین منظور سنگ مرمر در دو رنگ انتخاب گشته است. قابلیت تامین سریع و آسان مصالح، نسب و نگهداری و نظافت آسان از عوامل اصلی انتخاب سنگ ها می باشد. نمای سنگی با جزئیات اجرایی به روش خشک با زیرسازی شبکه فلزی انجام پذیرفت. سیستم روشنایی طراحی و آبفشان های ویژه برای شستشوی پوشش سنگی در نظر گرفته شده است.

طراحی و اجرای نمای ساختمان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ اتمام و طرح آن برنده مسابقه سنگ مرمر(Marble Architecture Awards- North Africa / The Middle East ) در سال ۲۰۰۴ میلادی گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا