تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۲۲ بهار ۱۳۹۲ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۲۲ بهار ۱۳۹۲

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۲۲ (بخش۲)

۹-نگاه کیفی، ضرورت زیبایی طبیعت | سید محمدجواد شوشتری
 
۱۰- طبیعت را چگونه به شهر وارد کنیم؟ ساختاری یا سرانه ای؟
 
۱۱- راهبردهایی برای زیباسازی با طبیعت | سید امیر منصوری
 
۱۲-تأمل در فلسفه زیبایی طبیعت | امین حبیبی
 
۱۳-بوم‌شناسی تلاقی طبیعت و تاریخ در شهر | رسول رفعت
 
۱۴- نقش چشم‌اندازهای طبیعی تهران در مدیریت منظر شهری | نرگس آقا بزرگ
 
۱۵- توان روددره‌ها در توسعه شهر | مهرداد کریمی مشاور
 
۱۶- طبیعت شهر رویکرد هویت‌گرا در پارک هوتن شانگهای | یاسمین افتخار
 
۱۷- نقش جویبارهای تهران در ساخت منظر شهر | مهدی شیبانی؛ عطیه فراهانی فرد
 
 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۲۲

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۲۲

طبیعت را چگونه به شهر وارد کنیم؟ ساختاری یا سرانه ای؟

 
 
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۲۲

راهبردهایی برای زیباسازی با طبیعت | سید امیر منصوری

 
 
 
 

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۲۲

تأمل در فلسفه زیبایی طبیعت | امین حبیبی

امروز متخصصین علوم شهر و مدیریت شهری و حتی شهروندان بر این عقیده‌اند که حضور طبیعت در شهر گامی بزرگ در توسعه پایدار و بهبود کیفیت شهر و زندگی شهروندان به شمار می‌رود. اما اینکه این طبیعت با چه رویکرد و صورت و مقیاسی به شهر وارد شود تا حداکثر پیوند را با شهروندان و زندگی آنها برقرار سازد سؤالی است که پاسخ به آن به تعمق بیشتری در مفاهیم فلسفی و نظری در باب طبیعت نیاز دارد. برخی از پرسش‌های فلسفی درباره ارزشیابی زیبایی طبیعت همراه با تمرکزهای واگرا مطرح شده‌اند و با ارایه قالبی مناسب و متقاعدکننده قصد تثبیت مفهومیِ زیبایی‌شناسیِ منظر را دارند. سؤال اصلی مطرح در مقاله این است که مردم چه طبیعتی را زیبا می‌دانند؟ برای پاسخ به این سؤال به دانشی در باب زیبایی طبیعت نیازمندیم. پاسخ به این پرسش در تلفیق دو نگاه مفهومی ـ‌ شناختی و غیر مفهومی ـ ذهنی نهفته است؛ «آلن کارلسون» و «آرنولد برلینت» دو تن از تأثیرگذارترین افرادی هستند که به این مباحث پرداخته‌ و پرسش‌های زیبایی‌شناسی منظر و محیط را در موقعیت‌های دوگانه ذهن نظیر هنرـ دانش، عینی ـ ذهنی و احساس ـ منطق جستجو کرده‌اند. اگرچه کارلسون نقش غالبی را برای بخش‌های علمی، منطقی، شناختی و قضاوتی تجربه انسان مطرح می‌کند و برلینت بیشتر بر جنبه‌های حسی، تجربی و ذهنی تکیه کرده است اما هر دو به دنبال ایجاد یک رابطه منطقی بین ارزش طبیعت و ارزش هنر هستند.از آنجا که این دو جنبه با تمام تجربیات انسانی عجین شده‌اند و با علم به این موضوع که تجربه محصول تعامل انسان و محیط است کیفیت‌های طبیعت همواره عینی- ذهنی به نظر می‌رسند. ارزش طبیعت متضمن ویژگی‌های فیزیکی است که از نظر زیبایی‌شناسی به یکدیگر مرتبطند و انسان نقشی فعال در این تجربه ایفا می‌کند. ترکیب این دو جنبه با ارتقای جنبه‌های معنوی و اخلاقی ذهن بشر می‌تواند منجر به پایداری محیطی شود.

 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 20 خرداد 1391

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۲۲

بوم‌شناسی تلاقی طبیعت و تاریخ در شهر | رسول رفعت

مکان‌گزینی سکونت و زندگی انسان شهری در شهرهای ایرانی با بستر طبیعی در ارتباط مستقیم بوده است. در شهرهایی که محور طبیعی در آن نقش بارزی ایفا می‌کند، نقاط کانونی وجود دارد که حاصل برخورد جریان پرقدرت طبیعت و حضور نظم انسانی در ادوار مختلف تاریخی در آن محدوده است. این نقاط مرکز ثقل قلمرو ترکیب‌یافته از طبیعت و شهر را شامل می‌شود و بالاترین ظرفیت را در توسعه کیفی شهر در سازمان فضایی آن دارد. هم‌زمانی و تلاقی لایه‌های مختلف ادراکی، عملکردی، خاطره‌ای و ذهنی، جغرافیایی و بی‌شمار عناصر متکثر محیط و منظر در حوزه نفوذ آنها ضمن ایجاد ظرفیت بالا برای تأثیرگذاری بر محیط زیست انسانی و فضای شهری، عامل توسعه کیفی شهر نیز خواهد بود. شناسایی، ساماندهی و توسعه این نقاط با رویکرد منظر به عنوان دانش بوم‌شناختی و با توجه به هدف توسعه کیفی و پایدار شهر، می‌تواند گامی مؤثر در نیل به اهداف توسعه‌ای شهر باشد. این نوشتار به نقش طبیعت در شهر و اهمیت برهمکنش آن با تاریخ شهر در زیست جهان انسانی می‌پردازد و در انتها با بررسی منطقه تجریش به عنوان نمونه‌ای از هم‌نهشتی طبیعت با تاریخ در تهران و لزوم پردازش آن، نسبت به تشریح موضوع اقدام کند.

چکیده مقاله ۱۴

نقش چشم‌اندازهای طبیعی تهران در مدیریت منظر شهری | نرگس آقا بزرگ

از ابتدای شکل‌گیری هر شهر، طبیعت آن، جزئی از تصویر ذهنی شهروندان و تاریخ و هویت آن شهر محسوب می‌شود. نمادهای طبیعی شهر حامل خاطرات جمعی شهروندان هستند و سبب ماندگاری شهر می‌شوند. تأثیر طبیعت در ایجاد حس مکان انکارناپذیر است و انسان همواره به فضاهای آمیخته با طبیعت احساس تعلق می‌کند و این علاقه‌مندی به انس با طبیعت در فرهنگ ایرانیان نیز از دیرباز وجود داشته است. عناصر طبیعی به عنوان نقاط عطف و سازندۀ خاطرات مشترک شهروندان هر شهر از اهمیت ویژه و استراتژیک برخوردار هستند. نه تنها ارتباط نزدیک شهروندان با مؤلفه‌های طبیعی اهمیت ویژه‌ای در ارتقای سطح زندگی شهروندان دارد، امکان دید به مؤلفه‌های طبیعی اسطوره‌ای و خاطره‌ای هر شهر نیز در ایجاد خوانایی و همچنین حس تعلق خاطر شهروندان به شهرشان حائز اهمیت است. شهر تهران به دلیل موقعیتش نسبت به دامنه‌های البرز امکانی ویژه در دید به نقاط عطف طبیعی دارد. اینکه چگونه می‌توان در برنامه‌ریزی شهر تهران و مدیریت آن حداکثر بهره را از مؤلفه‌ها و نشانه‌های طبیعی شهر در راستای دستیابی به اهداف کلان منظر شهر در خوانایی، هویت و زیباشناسی شهرها دست یافت، سؤالی است که این نوشتار تلاش می‌کند با بهره‌گیری از تجربه‌ای مشابه در شهر کیوتو به آن پاسخ دهد. حداقل در چهار بخش از هفت بخش سیاست منظر کیوتو، به صورت بسیار دقیق و موشکافانه به منظر شهری در ارتباط با منظر طبیعی پرداخته شده است. در شهر تهران نیز باید کریدورهای دید به مناظر طبیعی شناسایی شود. آنگاه برای ساختمان‌ها و بناهای موجود در پرسپکتیو دید، مقرراتی وضع شوند تا منظر شهری و منظر طبیعی در تلفیق با یکدیگر منظر جذابی را برای شهروندان و گردشگران فراهم کنند. در این صورت است که این مکان‌ها می‌توانند به نقاط شاخص شهر و محلی برای گذران اوقات فراغت و شکل‌گیری خاطرات جمعی تبدیل شوند.
 
 

دریافت کامل مقاله       

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 11 پاییز 1389 (2)

چکیده مقاله ۱۵

توان روددره‌ها در توسعه شهر | مهرداد کریمی مشاور

در ساختار شهر تهران در طول تاریخ، بدون شک روددره‌های هفتگانه شهر مهم‌ترین مؤلفه طبیعی به شمار می‌روند؛ مؤلفه‌هایی که امروز دیگر نقشی در معادلات شهری تهران بر عهده ندارند. با وجود اینکه رود‌دره‌ها به عنوان یکی از عناصر مهم ساختار اکولوژیکی شهرها نقش بسزایی در ایجاد رابطه متعادل بین فضای شهر با طبیعت ایفا می‌کنند، در طرح‌های جامع شهر تهران به عنوان جزیی مهم از ساختار شهر تهران دیده نشده‌‌اند. همچنین علی‌رغم اینکه در آخرین طرح جامع، تا حد زیادی به ظرفیت روددره‌ها اشاره شده اما در برنامه ساماندهی مربوط به آنها چگونگی انجام کار به درستی مشخص نشده است. مقاله حاضر با بررسی جایگاه روددره‌های تهران در اسناد شهری و اقدامات صورت‌گرفته در رابطه با نمونه موردی روددره فرحزاد به امکانات، فرصت‌ها، محدودیت‌ها، تهدیدات و راهبردهایی به عنوان پیشنهادهای اولیه برای برنامه‌ریزی و احیای محیط طبیعی رود‌دره‌ها با هدف ارتقای کیفیت زندگی می‌پردازد. این نوشتار بر توجه به این دو نکته اساسی تأکید می‌کند : ۱) ظرفیت طبیعی روددره‌ها شامل فضاهای سبز و جریان آب و ۲) ابعاد انسانی و ایجاد محور پیاده متصل به شهر در روددره‌ها. با توجه همزمان به این دو نکته و ترکیب ظرفیت طبیعی روددره‌ها با نیازهای انسانی می‌توان انتظار داشت که ساماندهی روددره‌ها به نتایج مطلوبی ختم شود.
 

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۱۶

طبیعت شهر رویکرد هویت‌گرا در پارک هوتن شانگهای | یاسمین افتخار

چکیده رودها از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده ریخت شهر و دوام و پایداری زیست آن هستند که به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های طبیعی هر شهر نقش مهمی در تداوم هویتی آن بازی می‌کنند. این اندام‌های طبیعی از زمان صنعتی‌شدن شهرها تا مدت‌های طولانی مورد بی‌توجهی قرار ‌می‌گرفتند و به فضایی آلوده و خالی از زندگی اجتماعی تبدیل ‌شدند. در این میان در برخی موارد برای برطرف‌کردن آلودگی رودها تصمیمات نادرستی از سوی مدیران شهری گرفته می‌شود که تبعات منفی ناشی از آن پس از مدتی نمود پیدا می‌کند. نمونه بارز این برخورد، پوشاندن کامل رودهای آلوده در شهرهاست. در نتیجه نه تنها نقش رودها در ساختار شهر از بین می‌رود، بلکه جایگاهشان را نیز در ذهن و خاطرات مردم از دست می‌دهند. امروز اهمیت حضور طبیعت و مؤلفه‌های آن در شهر مدیران شهری را به سمت نگاهی متفاوت به این اندام‌های به ظاهر مخرب و تهدیدکننده در راستای بهره‌گیری و باززنده‌سازی اکولوژیک و اجتماعی آنها واداشته است. رودخانه هونگپو در شانگهای یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این برخورد متفاوت با رودخانه‌ای درون شهری است. مشکل بزرگ این رودخانه، آلودگی بیش از حد آن بود به گونه‌ای که هیچ موجودی قدرت ادامۀ حیات نداشت. به این ترتیب مدیریت شهری در پروژه‌های مختلف حوزه این رود از جمله پروژه طراحی پارک هوتن، برطرف کردن و بازگشت نقش اکولوژیک و طبیعی رود در شهر شانگهای را هدف اصلی خود قرار داد. «کونگ جیان یو» طراح این پروژه که به واسطه رویکردهای ویژه اکولوژیک و زمینه‌گرایانه‌اش شهرتی جهانی دارد، ایجاد پیوندی پایدار میان مخاطب و بستر طبیعی رود را به عنوان هدف اصلی خود در پروژه در نظر گرفت. در این راستا برای باززنده‌سازی و احیای رود در شهر و زندگی مردم، از مؤلفه‌های مختلف فرهنگی و خاطره‌ای در مسیر رود بهره گرفت.

 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 0 زمستان 1387 (1)

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۱۷

نقش جویبارهای تهران در ساخت منظر شهر | مهدی شیبانی؛ عطیه فراهانی فرد

حضور آب در شهر همواره به عنوان یک عنصر طبیعی و یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد شادابی و نشاط در طراحی منظر مطرح است. در گذشته به علت جایگاه اساسی آب در ساختار و هویت شهر، این عنصر تأثیر ویژه‌ای در شکل‌گیری منظر شهری داشت و در مقیاس‌های متنوعی در شهر حضور می‌یافت. چنانکه کاریز یا قنات در شهرهای فلات نسبتاً خشک ایران از دستاوردهای مهم تاریخی و تکنولوژیک تمدن این سرزمین به شمار می‌رود که با کشف، هدایت و استخراج آب‌های زیرزمینی آب شهر را تأمین می‌کرده و در شکل دادن به ساخت و منظر شهر نقشی مهم داشته است. تهران نیز به خاطر موقعیت توپوگرافیک و سطح آب‌های زیرزمینی از جمله شهرهایی است که به وفور از این شیوه در شکل دادن به شبکه آبی خود بهره برده است. از این رو عناصر این شبکه آبی و جویبارها که محل عبور قنوات در سطح بوده‌اند، همواره عناصری کلیدی در شکل‌گیری منظر شهر تهران به شمار می‌روند. اما امروز به رغم پیشرفت تکنولوژی و انتقال آب با استفاده از سیستم لوله‌کشی، استفاده از آب در منظر شهر با محدودیت‌هایی مواجه شده است. پس از اجرای طرح‌های توسعه شهری در دهه‌های اخیر، بسیاری از قنوات تهران خشک شده و جویبارها نیز نقش خود را به عنوان عناصر منظرین شهر از دست دادند و به عناصری فراموش‌شده تبدیل شدند. در واقع جویبارها که زمانی مانند مویرگ‌هایی، طبیعت را در جزء‌ترین فضاهای شهر جاری می‌ساختند، با آلودگی‌ها مواجه شده و امروز به تهدیدهای اصلی شهر تبدیل شده‌اند. این مقاله سعی دارد با تأکید بر حضور آب در ساختار منظر شهری تهران گذشته به نقش جوی‌ها در ساختار شهر امروز و عوامل مؤثر بر نقش منظرین آب بپردازد و معضلات ناشی از حذف این عناصر در ساختار شهر را بیان کند.
 

 

دریافت کامل مقاله      


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا