اخباراخبار میراث فرهنگی

اصفهان می تواند شهر دوستدارگردشگرسالمند باشد

اصفهان ظرفیت تبدیل به شهر دوستدارگردشگرسالمند  را داراست

مدیر امور پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان گفت: کلان‌شهر اصفهان با توجه به ظرفیت‌ و فرصت‌های موجود، توانایی تبدیل شدن به‌ برند شهر دوستدارگردشگرسالمند را در دنیا دارد.

احمد شاهیوندی  افزود: اصفهان از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به عنوان شهر دوستدار سالمند در کشورمان انتخاب شد و همین امر فرصت مناسبی است تا با توجه به ظرفیت فراوان تمدنی، میراثی و گردشگری این خطه، زمینه ایجاد شهر دوستدارگردشگرسالمند نیز فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به اصفهان سفر می‌کنند، اظهار داشت: درصد زیادی از این گردشگران را سالمندان تشکیل می‌دهد و ایجاد زیرساخت مناسب برای ارائه خدمات گردشگری به آنها منجر به افزایش آمار ورود و ضریب ماندگاری این افراد می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه امروزه، گردشگری یکی از منابع اصلی درآمدزایی کشورهاست، تاکید کرد: سرمایه گذاری بر روی ایجاد شهر دوستدار گردشگر سالمند و تبدیل به برند جهانی شدن در این زمینه، دستاوردهای بسیاری در آینده به ویژه در بخش اقتصادی و فرهنگی خواهد داشت.

شاهیوندی با اشاره به اینکه برخی شهرها مانند برلین آلمان گام‌های بلندی در این زمینه برداشته اند، خاطرنشان کرد: خدمات و امکانات خوبی در این شهر برای تسهیل در رفت و آمد و گردشگری افراد کم توان، معلول و سالمند فراهم شده است.

ادامه مطلب
کلیسا خیابان ماری

وی همچنین با اشاره به طرح ایجاد محیط دوستدار سالمند در اصفهان گفت: دانشگاه هنر اصفهان متولی و مجری اجرای این طرح با همکاری شهرداری، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، سازمان بهزیستی کشور و شورای ملی سالمندان است.

حدود ۱۱ درصد از جمعیت اصفهان را سالمندان تشکیل می دهد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حدود ۱۱ درصد از جمعیت اصفهان را سالمندان تشکیل می دهد، اضافه کرد: ما نیاز مبرم به پیش بینی و برنامه ریزی درباره تحولات جمعیتی و بهره گیری از فرصت های پیش رو داریم.

شاهیوندی شاخص‌های شهر دوستدار سالمند را شامل حمل و نقل، مسکن، ساختمان‌ها، مشارکت اجتماعی، احترام، اطلاعات و ارتباطات، مشارکت مدنی، استخدام، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت، عنوان و تصریح کرد: این شاخص‌ها با توجه به ترکیب جمعیتی و افزایش تعداد سالمندان در سال‌های آینده باید در توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی، مشکلات اجرایی کردن شاخص‌های شهر دوستدار سالمند را کمبود منابع مالی، نبود روش‌های اجرایی، ضعف ظرفیت‌سازی و برنامه ریزی طراحی شهری، نبودن همکاری بین سازمان‌ها، ضعف مدیریت یکپارچه شهری، پژوهش‌های محدود و اطلاعات ناکافی، محدودیت جغرافیایی و اقلیمی و ضعف مشارکت کاربران خواند و گفت: لازم است همه این مسائل در طرح محیط دوستدار سالمند اصفهان بررسی و برای رفع آنها راهکار ارائه می‌شود.

ادامه مطلب
نمایشگاه نمای شهرداری منطقه 8+گزارش تصویری

مدیر امور پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: در مرحله نخست اجرای این طرح، ۲ محله در کلان‌شهر اصفهان که بیشترین سهم جمعیت سالمند را دارند و یک پهنه و یک محور گردشگری انتخاب می‌شود که پهنه گردشگری در محدوده چهارباغ و محور گردشگری از سی و سه پل تا پل خواجو است.

تفاهم‌نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند مهر سال جاری با حضور نمایندگان شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

شهرهای دوستدار سالمند بایدخدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

صندوق سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ برنامه های ویژه ای در بخش سالمندان دارد و بسیاری از طرح ها نیز اکنون در کشورهای جهان در حال اجراست.

اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در ۲۰۰ محله دارد و یکی از قطب های گردشگری کشور به شمار می‌آید.

ادامه مطلب
آسیاب آبی هزارساله زواره رونق گرفت

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان، مزد آباد و مون به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا