اخباراخبار میراث فرهنگی

گنبد خشتی دامغان مرمت شد

رئیس میراث فرهنگی دامغان:
گنبد خشتی دامغان متعلق به دوران ایلخانیان مرمت شد

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان از مرمت گنبد خشتی  این شهرستان خبر داد و گفت: قدمت این بنای تاریخی به دوران ایلخانیان مربوط می‌شود.

مهدی قاسمی  ضمن بیان اینکه گنبدخشتی دامغان اثری تاریخی و مربوط به دوران ایلخانیان مرمت شد، ابراز داشت: برای مرمت این اثر تاریخی و فرهنگی ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ضمن بیان اینکه مرمت گنبد خشتی دامغان شامل آواربرداری، استحکام‌بخشی بنا، اجرای کاه‌گل و سیم‌گل نما بوده است، افزود: در این مرمت، پی‌گردی بنا، کف سازی آجری و دفع آب‌های سطحی، دوخت و دوز ترک‌ها در بقایای گنبد و بازپیرایی نیز صورت گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان بابیان اینکه این گنبد خشتی در شرف ثبت در فهرست آثار ملی کشور است افزود: این متعلق به دوره ایلخانیان است.

قاسمی ضمن بیان اینکه گنبد خشتی بنای کوچک از خشت، چینه و گل و دارای اندود کاه‌گل برای حفاظت از بنا است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با مرمت این‌گونه‌بناها بتوانیم ظرفیتی را به جاذبه‌های گردشگری دامغان افزوده و رونق گردشگری هر چه بیشتر منطقه را فراهم آورد.

ادامه مطلب
در «شب معماری» چه گذشت؟

وی ضمن یادآوری اینکه دامغان ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که ۱۲۶ اثر از آن ثبت‌شده ملی است، افزود: تلاش برای ثبت این آثار تاریخی می‌تواند زمینه‌ای برای حفظ و نگهداری هر چه بیشتر این آثار بیشینیان را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + ده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا