اخباراخبار میراث فرهنگی

گنبد خشتی دامغان مرمت شد

رئیس میراث فرهنگی دامغان:
گنبد خشتی دامغان متعلق به دوران ایلخانیان مرمت شد

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان از مرمت گنبد خشتی  این شهرستان خبر داد و گفت: قدمت این بنای تاریخی به دوران ایلخانیان مربوط می‌شود.

مهدی قاسمی  ضمن بیان اینکه گنبدخشتی دامغان اثری تاریخی و مربوط به دوران ایلخانیان مرمت شد، ابراز داشت: برای مرمت این اثر تاریخی و فرهنگی ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ضمن بیان اینکه مرمت گنبد خشتی دامغان شامل آواربرداری، استحکام‌بخشی بنا، اجرای کاه‌گل و سیم‌گل نما بوده است، افزود: در این مرمت، پی‌گردی بنا، کف سازی آجری و دفع آب‌های سطحی، دوخت و دوز ترک‌ها در بقایای گنبد و بازپیرایی نیز صورت گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان بابیان اینکه این گنبد خشتی در شرف ثبت در فهرست آثار ملی کشور است افزود: این متعلق به دوره ایلخانیان است.

قاسمی ضمن بیان اینکه گنبد خشتی بنای کوچک از خشت، چینه و گل و دارای اندود کاه‌گل برای حفاظت از بنا است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با مرمت این‌گونه‌بناها بتوانیم ظرفیتی را به جاذبه‌های گردشگری دامغان افزوده و رونق گردشگری هر چه بیشتر منطقه را فراهم آورد.

ادامه مطلب
خانه پییر و هتل یک

وی ضمن یادآوری اینکه دامغان ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که ۱۲۶ اثر از آن ثبت‌شده ملی است، افزود: تلاش برای ثبت این آثار تاریخی می‌تواند زمینه‌ای برای حفظ و نگهداری هر چه بیشتر این آثار بیشینیان را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا