اخباراخبار محیط زیست

همایش چالش‌های انتقال آب در ساری برگزار شد

همایش چالش‌های انتقال آب در دانشگاه علوم کشاورزی ساری برگزار شد

همایش منطقه‌ای«هم اندیشی و بررسی چالش‌های انتقال آب  از شمال کشور»صبح دیروز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با حضور جمع کثیری از اساتید و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، تشکلات صنفی، تولیدی، زیست محیطی و منابع طبیعی، نمایندگان مجلس و عموم مردم برگزار شد.

به گزارش آرکاو به نقل از ایسنا، در ابتدای این مراسم ولی‌اله نانواکناری عضو مجمع نمایندگان‌ و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دپوی پسماند در ساحل خزر، البرز و انتقال شیرآبه‌ها باعث انقراض آبزیان می‌شود.

وی به صادرات خاویار دریای خزر اشاره کرد و گفت: کاهش صادرات خاویار که به عنوان جایگزین صادرات نفتی باید در دستور کار قرار گیرد با انتقال آب دریای خزر دچار افت حداکثری خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قرار به چاره‌اندیشی با هزینه کمتر است چرا برای تمام استان‌ها راهکار ارائه نمی‌شود، آیا رییس جمهور تنها متعلق به یک استان است.

نانواکناری با گلایه از دانشگاه مازندران به‌عنوان دانشگاه مادر جهت برگزاری همایش تخصصی بررسی وضعیت انتقال آب خزر تاکید کرد: در مسیر توسعه برای کشور باید اقدامات با نظر کارشناسی اندیشمندان انجام ‌شود بنابراین در مجلس مقرر شد فعلا برای انتقال آب اقدامی انجام ‌نشود و فعالیت‌ها در گرو نگاه و کار ‌کارشناسانه شکل گیرد.

ادامه مطلب
تطبیق بیشتر ضوابط شهرسازی برای افراد دارای معلولیت

نبود تعهد و پایبندی مسئولان در بحث اجرای طرح انتقال آب

شمس اله شریعت‌نژاد عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه همایش تصریح کرد: متاسفانه مسئولان در کشور ما به اقدامات تنش‌زا و غیرعلمی دست می‌زنند، سوال اینجاست کدام‌ کارشناس محیط زیست موافق این موضوع انتقال آب است.

شریعت نژاد با بیان اینکه مدیریت ناکارآمد در کشور مربوط به چنین مباحثی است و توجه نکردن به مسائل علمی در کشور آسیب زننده است، گفت: مصداق این نوع اقدامات اتفاقاتی است که برای ارومیه، زاینده رود و چهار محال بختیاری افتاده که دچار مشکل شدند.

وی ضمن یادآوری مکرر کارشناسان مبنی بر ممنوعیت و مخاطرات انتقال آب بین‌ حوزه‌ای از نبود تعهد و پایبندی مسئولان سخن گفت و افزود: فضای سیاسی در کشور موجب تقسیم ‌ناعادلانه ثروت‌ شده و سیاست‌زدگی در کشور عقلانیت را از بین برده است.

نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی به وجود تعصبات منطقه‌ای در کشور اشاره کرد و یادآور شد: مردم و تشکل‌های زیست محیطی باید پای کار آمده و هوشیار باشند، استان صنعتی کشور باید برای احیا خود از صنایع غیر آب بر استفاده کنند.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 3

اطلاع از موارد کمی و کیفی طرح انتقال آب وجود ندارد

علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ده‌ها دلیل محیط زیستی و اقتصادی و مالی برای مباحث فنی طرح وجود دارد اما اطلاع رسانی ضعیف در مورد وضعیت آماری پروژه، اطلاعات چندانی از موارد کمی و کیفی طرح در اختیار نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه انتقال آب از یک دریای بسته آسیب‌های جبران ناپذیری در پی دارد، خاطرنشان کرد: بیش از هزار میلیارد تومان هزینه مالی طرح از چالش‌های انتقال آب است  و دولت نباید با این کار خود را در مقابل مردم قرار دهد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حفاظت محیط زیست مربوط به ۱۰۰ سال گذشته بوده و اکنون مدیریت بر محیط زیست واجب است، تصریح کرد: مردم استان اجازه انجام چنین پروژه‌ای را نخواهند داد و مخالفت خود را اعلام کرده‌اند بنابراین برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ انسانی که تبعات متنابهی دارد از ابزار نظارتی استفاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا