پروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدر دست ساختدفاترسیستان بلوچستانشاهین حیدریکاربریگالریگروه معماری موج نولیدا الماسیانمراکز فرهنگیمرکز نمایشگاهمعماران

فرهنگسرای دالگان | گروه معماری موج نو

فرهنگسرای دالگان
معمار: گروه معماری موج نو ( لیدا الماسیان، شاهین حیدری)

موقعیت: ایران، سیستان بلوچستان
وضیعت: دردست ساخت
مساحت: ۲۸۰۰ مترمربع
کاربری: فرهنگی
تاریخ ساخت: ۲۰۱۴


مشخصات پروژه فرهنگسرای دالگان

مرکز فرهنگی دالگان در بلوچستان ،

منطقه‌ای در استان سیستان و بلوچستان ایران در جنوب شرقی کشور واقع است. این منطقه از فقر و کیفیت پایین زندگی رنج می برد که عمدتا از موقعیت استراتژیک و شرایط آب و هوایی خشک و گرم ناشی می شود. برنامه از پیش تعریف شده برای مرحله طراحی در نظر گرفتن برخی کلاس ها و اتاق های کارگاه آموزشی برای فراهم کردن فضاهایی برای دوره های آموزشی مربوط به واقعیت های هنری سنتی محلی در منطقه بود.

یک سالن کنفرانس

برای تخصیص دانش مبادله ای در مورد جنبه های فرهنگی و هنری منحصر به فرد و غنی از سبک زندگی نسل قبلی در سیستان و بلوچستان ، تفکر خوبی داشت ، زیرا در طول زمان نادیده گرفته می شود و به تدریج محو می شود.

هدف اصلی طراحی

تیم طراحان ما هدف اصلی خود را در فراهم کردن زمینه ای عالی

برای یادآوری افراد محلی و افراد فراتر از این منطقه ،

هنر تاریخی و سنتی نسل های قبلی قرار می دهد. در روش اوليه ، مقرر شد فضاها و امكانات مديريتي لازم براي چنين مركزي فرهنگي براي دستيابي به تصميمات استراتژي در جهت تحقيق و پيشنهاد راهكارهايي براي رسيدن به اهداف اوليه يك فرهنگسراي در گسترش دانش موجود در مورد دستاوردهاي فرهنگي و هنري تاريخي و دستيابي به كار گرفته شود. بهترین روش استفاده از آنها در زندگی افراد کنونی. نتیجه این روند صرفه جویی در هویت هر ملتی برای نسل آینده است.

این پروژه

در جنوب شرقی و گرم و خشک ایران واقع شده است

و ما سعی کردیم مکان پروژه را مثبت ارزیابی کنیم و از پتانسیل های آن تا آنجا که می توانستیم در فرآیند طراحی خود بهره مند شویم. هر منطقه روش عملی خود را در مواجهه با خطرناک و شرایط طبیعی آن دارد. ما این دیدگاه ، برخی از این روشهای متداول را انتخاب کرده و آنها را به روشی مدرن در پروژه خود جهت به کار بردن سیستم تهویه طبیعی و غیرفعال ساختمان که از آن خود به خود نمایشگر اهداف و اهداف ساختمان برای احیای جنبه های فرهنگی حتی در معماری.

ساختمانهای کارکردی جداگانه در فرهنگسرای دالگان

ساختمانهای کارکردی جداگانه در زیر یک سقف متخلخل منبسط واقع شده اند

که به عنوان پناهگاه عمل می کنند

تا باد را به درون خود بکشند و آن را بین ساختمانها بچرخانند

، پوسته خارجی سازه را خنک می کنند ، علاوه بر این یک آبشار زیبا در بین ساختمانها روند خنک کننده را ایجاد می کند. از آنجا که باد روی آن جریان می یابد و درجه حرارت کاهش می یابد ، از دسترس قابل دسترسی تر است همه این نوع استراتژی ها فضای کاربردی نیمه نزدیکی دلپذیر را برای کاربران ایجاد می کنند. این چیدمان متفاوت ساختمانها به یکدیگر در زیر پناهگاههای متخلخل الهام بخش از ناخودآگاه احساس پیاده روی در کوچه های باستانی شهر است که در طراحی شهری و معماری آنها بسیار متداول بوده است.

اما در اینجا این سوال به ذهن شما خطور می کند. چگونه و از چه طریقی این سقف علاوه بر صرفه جویی در سازگاری با اعتقادات مردم در این منطقه می تواند باعث افزایش کیفیت فضا شود ؟!

در کنار این هدف ،

ما تحقیقاتی در مورد هنرهای محلی و تقاضاهای فرهنگی آن انجام دادیم

زیرا در نهایت تشخیص داده ایم که سوزن دوزی گسترده ترین هنری است که از لباس های سنتی محلی مردم استفاده می کند. هنر کار با سوزن و رنگ ریشه در قلب و ذهن افراد دارد که غیرقابل انکار است. بنابراین ، حفره های سقفی را بر اساس الهام بخش طراحی کردیم که از طرح های سوزن دوزی دریافت کرده و آنها را در جستجوی دو نقش از آنها ، یکی به عنوان یک تزئین و دیگری به عنوان بخشی از سیستم تهویه قرار دادیم. برای پوشاندن ایده سازگاری با حافظه تاریخی محلی ، هر ساختمان به طرز مختلفی رنگ آمیزی شد.

ترکیبی از سقف متخلخل با پوسته رنگی دیوارهای ساختمان به عنوان پس زمینه ،

فضای دلنشینی را برای کاربران به ویژه در غروب آفتاب ایجاد می کند

زیرا نیازی به ایجاد فضای صلح آمیز مصنوعی در آنجا نیست.

کل مساحت ۲۰۰۰ متر مربع است. در حالی که فضای نیمه باز در زیر پناهگاه حدود ۷۰۰ متر مربع است و در مراسم و شرایط ویژه می تواند به عنوان یک منطقه چند منظوره مورد استفاده قرار گیرد.

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”no” auto_duration=”7.5″ cols=”three” lightbox=”no” source=”media: 41352,41343,41305,41319,41294,41348,41336,41335,41331,41329,41325,41321,41313,41309,41300,41297″]

ادامه مطلب
موزه معماي انسان | حمیدرضا قبادى

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا