تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱۸ بهار ۱۳۹۱ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۱۸ بهار ۱۳۹۱

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۱۸ (بخش۱)

۱- درآمد/ منظر ایرانی: درختان راوی | سید امیر منصوری
 
۲- زیبایی ایرانی در آندلس؛ تأثیرپذیری هنر باغسازی آندلس از باغ ایرانی | مهرداد سلطانی
 
۳- منظره‌سازی در مجموعه ورزشی؛ طرح کاشت اکولوژیک در پارک المپیک ۲۰۱۲ لندن | جیمز ایچ موف؛ نایجل دونت
 
۴- بیانیه وین در مورد “میراث جهانی و معماری معاصر ـ مدیریت منظر شهری تاریخی”
 
۵- ‌آموزش مبتنی بر کشف؛ به دنبال سؤال از برای آموختن | آیدا آل هاشمی
 
۶-همه WH ها درباره سفر هند | محمد صالح شکوهی بیدهندی؛ سیده پروانه غضنفری
 
۷-‌ علی‌اکبر نصرآبادی : نقش منظر بر تنه درختان
 
۸- ‌رویکرد منظرین، راهکاری برای معماری آینده؛ مروری بر نظریات و رویکردهای مانوئل پالرم | امیر ردایی؛ سارا ردایی
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۱۸

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۱۸

زیبایی ایرانی در آندلس؛ تأثیرپذیری هنر باغسازی آندلس از باغ ایرانی | مهرداد سلطانی

باغ‌سازی دوره اسلامی آندلس از یک سو امانت‌دار نگرش‌های حاکم بر فضا‌سازی به شیوه اسلامی و شرقی است و صور واضحی از رد‌پای باغ‌های ایرانی و معماری سرزمین‌های اسلامی را در خود به نمایش گذاشته و از سوی دیگر محلی برای تجلی تعامل شیوه‌های مختلف معماری غرب و شرق با مؤلفه‌های محیطی، بومی و شرایط اقلیمی است که در کل شخصیتی متمایز و منحصر را برای این شیوه ایجاد کرده است.
به‌دنبال فراهم شدن برنامه سفر به اسپانیا، فرصت برای انجام یک کار پژوهشی در خصوص باغ و باغ‌سازی اسلامی آندلس بسیار مغتنم بود. لذا از آنجایی که یافتن اطلاعات در خصوص باغ‌سازی آندلس از طریق مراجعه به منابع مکتوب و اینترنت برای محققین و سایر علاقمندان امکان‌پذیر است، در این پژوهش جنبه‌های مختلف باغ‌سازی آندلس با رویکرد ادراک حضوری فضا مورد توجه قرار می‌گیرد.
یافته‌های پژوهش، ناظر بر بررسی شکل و ساختار باغ آندلسی است که نوشته حاضر عمده‌ترین ویژگی‌های هندسی و ساختاری باغ‌سازی آندلس را در قالب فرضیه‌های ذیل ارائه کرده و به اثبات آنها می‌پردازد.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۱۸

منظره‌سازی در مجموعه ورزشی؛ طرح کاشت اکولوژیک در پارک المپیک ۲۰۱۲ لندن | جیمز ایچ موف؛ نایجل دونت

پارک المپیک در شهر لندن برای میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ طراحی شد. رویکرد این پروژه بر اساس کاشت اکولوژیکی پایدار، استفاده از گیاهان بومی و غیر بومی است؛ گیاهانی که با محیط سازگار بوده و متجاوز نباشند. پارک المپیک بر خاک پساصنعتی بسیار آلوده‌ای شامل نخاله‌های ساختمانی و فضولات سبز تبدیل شده به کود، ساخته شد. دو قسمت اصلی این مجموعه، پارک شمالی و جنوبی است. در پارک شمالی هدف، ایجاد تنوع زیستی مانند تالاب‌های بومی و چمنزارهاست و پارک جنوبی با رویکرد فرهنگی ساخته شد. برای طراحی این قسمت از پارک از چهار منطقه جهان شامل اروپای غربی، آمریکای شمالی، نیمکره جنوبی و به خصوص آفریقا و آسیای میانه و چین گیاهانی آورده شد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 9 تابستان 1389 (1)

 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۱۸

بیانیه وین در مورد “میراث جهانی و معماری معاصر ـ مدیریت منظر شهری تاریخی”

در دوران معاصر گسترش شهرهای جدید بسیاری از کشورها در پیرامون شهرهای تاریخی، یکی از معضلات ساکنین و مدیران شهری به‌شمار می‌رود. در اغلب موارد این رشد و توسعة شهرسازی نوین در صورت عدم کنترل صحیح و مدیریت مطلوب از سوی مسئولین به‌عنوان عاملی که ارزش‌های میراثی شهرهای تاریخی را تهدید می‌کند، چالش برانگیز خواهد بود. بیست و هفتمین نشست کمیتة میراث جهانی در شهر وین، بر موضوع گسترش شهرها در دوران معاصرتأکید می‌کند که منظر شهرهای تاریخی را همواره تحت تأثیر قرار می‌دهند. در این تفاهم‌نامه پیشنهاد‌هایی برای مدیریت حفاظت از مناظر شهری تاریخی و راهکارهایی نیز مرتبط با معاصر‌سازی در این محدوده‌ها ارایه شده است. بر این اساس با توجه به رشد و توسعة کالبدی شهرهای کشور به ‌خصوص در پیرامون هسته تاریخی و مناظر ارزشمند آن، توجه به رویکرد‌های بیان شده در بندهای این کنفرانس ضروری به‌نظر می‌رسد.

 

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۱۸

آموزش مبتنی بر کشف؛ به دنبال سؤال از برای آموختن | آیدا آل هاشمی

شیوه‌ سنتی و یک‌سویه آموزش که معلم دانش ها را پی در پی به دانشجویان ارایه می‌دهد پاسخ‌گوی مطالبات رشته‌ها و دانش‌ چند‌بعدی و کل‌نگر امروز نیست. در این بین رشته معماری منظر و علم منظر به عنوان دانشی پیوسته با طبیعت، تاریخ و جامعه بیشترین صدمه را از این شیوه آموزش می‌بیند. امروزه آموزش مبتنی بر کشف و تجربه در محیط، بهترین مکان آموزش را برای خوانش و تفسیر منظر و تجربه انسان‌ها در طبیعت و تاریخ مهیا می‌سازد، خوانش و تفسیری که مغز آموزش این رشته برای دانشجویانی است که خود بازیگر اصلی کسب دانش منظر به شمار می‌روند. سفر در این میان بهترین بستر تمرین برای کسب توانایی در خوانش و تفسیر منظر مبتنی بر خواننده است. انجمن سفرهای پژوهشی منظر با این هدف از ۶ سال قبل اقدام به برگزاری سفرهای بلند مدت ۱ ماهه به کشورهای خارجی کرده و در پی تبیین و تدوین این شیوه آموزش در طی سفر بر آمده است. سفر به هندوستان در نوروز ۱۳۹۱ تجربه‌ای نو در برنامه‌ریزی و اجرای این روند آموزشی بود. آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی و تحلیل از نحوه اجرا و دست‌یابی به اهداف و پتانسیل‌های سفر در روش آموزش مبتنی بر کشف و نهایتاً ارایه دستاوردهای آن است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 71

 

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۶

همه WH ها درباره سفر هند | محمد صالح شکوهی بیدهندی؛ سیده پروانه غضنفری

سفر به هندوستان، کشور رنگ‌ها، داستان‌های اساطیری و طوطیان شکرشکن یک رویاست.
سرزمین هزار دین و آیین، خدایان زمینی در کنار ادیان آسمانی….
سرزمین تضادها… فقر و غنا، کویر و جنگل، خداپرست و بت‌پرست، سرزمین شهرهای پرجمعیت، مملو از آلودگی، ازدحام، مردمانی قانع، فارغ از تعلقات دنیوی با آیین‌های بسیار.
تجربه‌ای تکرار ناشدنی از صحنه‌های منحصر به فرد که در پی لحظه لحظه نزدیک‌تر شدن به منظر مردمی این سرزمین، رضایت در عمق چشمان همسفران دیده می‌شد.
سرزمینی که در عین غریبگی و تضاد با عادات ما، به دلیل پیوستگی‌های فرهنگی و تاریخی، آشنا بود. آنجا که شعری پارسی تزیین‌کننده بنایی تاریخی بود، واژه‌های بسیاری از زبان پارسی که در زبان هندی رایج بود و نام شهرها و خیابان‌ها.
برگزاری ۵ سفر خارجی برای کمیته سفرهای پژوهشی منظر تجربه‌ای عمیق‌تر فراهم کرد تا سفر به هندوستان را به دقت برنامه‌ریزی و اجرا کند. شناخت تمدن شبه قاره هند به واسطه برخورداری از تمدن کهن چند هزار ساله رود سند و تعاملات بسیار با سرزمین ایران از مهم‌ترین دلایل سفر به هند بود. بازدید از شهرهای دهلی، آگرا، جیپور، شاندیگار، اجمیر، ادیپور، پوشکار، احمدآباد، بمبی، اورنگ‌آباد، بنارس و لاک‌نو در طول ۲۳ روز با هواپیما، اتوبوس و قطار، تجربه جدیدی از مشق زندگی جمعی و دیدار‌های پژوهشی از فرهنگ و تمدن دیگران را پیش روی همسفران قرار داد..

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 79

 

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۷

علی‌اکبر نصرآبادی : نقش منظر بر تنه درختان

“نظریه‌های نو” عنوان کارگاهی است که مرکز پژوهشی نظر برای صاحبنظرانی تدارک می‌بیند که در پی تجربه و تأمل موضوعی خاص، تفسیری نو از پدیده‌های قدیم به‌دست داده‌اند. در سومین جلسه از کارگاه نظریه‌های نو در تاریخ ۲/۳/۹۱ مهندس “علی‌اکبر نصرآبادی” ـ معمار و نقاش ـ از تکنیک نقاشی‌های خود به نام “چوب سوز” و ایده آثار خود تحت عنوان درختان راوی می‌گوید.
گزارش مختصری از این نشست که در نمایشگاه آثار ایشان برگزار شد در ادامه خواهد آمد.

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۸

رویکرد منظرین، راهکاری برای معماری آینده؛ مروری بر نظریات و رویکردهای مانوئل پالرم | امیر ردایی؛ سارا ردایی

معماران به معماری به عنوان شی و به منظر به عنوان زمینه می‌نگرد که صرفاً شی روی آن قرار می‌گیرد و کارکردی جز پس زمینه بودن ندارد می‌نگرند و در فرایند ساخت و ساز جایی که معماری تمام می‌شود را شروع منظر می‌دانند. برخلاف اکثر هنرها که شاهد دور شدن از جسمیت هستیم، در معماری شی‌گرایی را می‌بینیم. امروز این نوع نگرش در حال تغییر است و توجه به ارجحیت فضا و مکان بر توده منجر شده است تا بسیاری از معماران به منظر و رویکرد منظرین روی آورند. منظر به ایده‌های مرتبط به فضا نظم می‌دهد.
در این میان مانوئل پالرم، معمار و نظریه‌پردازی است که در گستره فراتر از معماری ساختمان، با تآکید بر ساخت منظر، پیچیدگی‌های دنیای امروز را تعریف می‌کند. وی در بستر منظر برای معماری معنا قایل است و در منظر نه به دنبال کالبد، بلکه ارتباط آن با انسان است. پالرم تعریف جدیدی از فضا و مفهوم آن ارایه می‌کند و از آن به عنوان پیامد تحولات خاص یاد کرده که نیاز به ابزارهای ویژه تجزیه تحلیل‌ و چارچوب‌های ادراکی جدید دارد و پارامترهای جدیدی را فراتر از پارامترهای اقلیدوسی و دکارتی برای فهم آن بیان می‌کند.

دریافت کامل مقاله       


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هفت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا