تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱۷ زمستان ۱۳۹۰ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۱۷زمستان ۱۳۹۰

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۱۷ (بخش۲)

۹- معماری منظر شهری؛ رویکردهای نوین آلن پروو | فرنوش مخلص
 
۱۰- تداوم منظر فرهنگی؛ احیا و بازآفرینی یک باغ تاریخی | مولود شهسوارگر
 
۱۱- گفتگوی مجله منظر با آلن پروو
 
۱۲- سخن مرکز: ضرورت ایجاد شهر الکترونیک در تهران | شهاب‌الدین غندالی
 
۱۳- ‌بازخوانی مفاهیم شهر الکترونیک | عماد کتابچی
 
۱۴-شهر الکترونیک از چند نگاه
 
۱۵-‌الزامات تحقق شهر الکترونیک | علی‌اکبر جلالی
 
۱۶- ‌ فرصت‌های نوین مشارکت در مدیریت شهر الکترونیک | امیررضا دانش‌پور؛ حمیدرضا دانش‌پور
 
۱۷-گردشگری مجازی؛ بررسی ضرورت‌ها و نیازهای شهر تهران | محبوبه ملک‌نیا؛ ابتهال زندی
 
۱۸-عرصة جمعی نوظهور | ناصر براتی؛ وحید شکری

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۱۷

معماری منظر شهری؛ رویکردهای نوین آلن پروو | فرنوش مخلص

به دنبال صنعتی‌شدن جوامع بشری و گسترش محیط‌های صنعتی انسان ساخت و از بین رفتن مناظر سبز و طبیعی، پارک در معنایی جدید به عنوان “زمینه‌ای برای حفظ یک حس از طبیعت” در شهر‌ها مطرح می‌شود. با توجه به گسترش فضای شهری و گسترش زمین‌ها‌ی صنعتی نیاز شهر به فضاهای سبز و احیای زمین‌های صنعتی نمایان می‌شود و بر همین اساس فلسفه طراحی پارک‌ها، مرمت بافت شهری و ترویج روزافزون قطعات سبز شهری شکل می‌گیرد. در پیوند مناطق قدیمی به مناطق جدید و مدرن شهرها، فضاهای سبز به عنوان مفصلی میان این دو منطقه نقش اساسی در پیوند آنها و احیا و بازنده‌سازی بافت‌های فرسوده و کهن پیدا می‌کند. در عین حال طراحی پارک‌های حاشیه رودخانه‌ها، مسیرهای حرکتی، اتصال بافت‌های مدرن و بی‌روح امروزی به یکدیگر به عنوان اقدامی در جهت باززنده‌سازی طبیعت از دست رفته در زندگی مدرن شهرهای امروزی مورد توجه است.

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۱۷

تداوم منظر فرهنگی؛ احیا و بازآفرینی یک باغ تاریخی | مولود شهسوارگر

در فرانسه با پیشینۀ غنی باغسازی، باغ‌های تاریخی به عنوان عظیم‌ترین میراث فرهنگی بشر، بخش قابل توجه و مهمی را در میان سایت‌های تاریخی این کشور به خود اختصاص داده است. در ۱۰۰ سال اخیر نظریات و رویکرد‌های متنوعی در برخورد با سایت‌های تاریخی مطرح شده و به لحاظ رویکردی و تکنیکی در احیای سایت‌های تاریخی تضارب و تشابه فراوانی از احیای حداقلی تا بازسازی حداکثری مورد توجه مسئولان و طراحان بوده است. در این میان در دهه‌های اخیر بحث مناظر فرهنگی و حفاظت از باغ‌های تاریخی بخش عمده‌ای از مباحث حفاظتی و احیای سایت‌ها و میراث‌های فرهنگی_ تاریخی را به خود اختصاص داده است. ایکوموس (ICOMOS)، کمیتۀ بین‌المللی ابنیه و سایت‌های تاریخی، ۳ کنفرانس مهم منشور ونیز (۱۹۶۶)، منشور بورا (۱۹۸۱) و منشور فلورانس (۱۹۸۲) را در خصوص احیای محوطه‌های تاریخی برگزار کرد. در منشور فلورانس بحث احیای باغ‌های تاریخی مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 16 پاییز 1390 (2)

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۱۷

گفتگوی مجله منظر با آلن پروو

 

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۱۷

‌بازخوانی مفاهیم شهر الکترونیک | عماد کتابچی

زندگی انسان و شهر، دارای سیستمی زنده، پیچیده و پویا است. این سیستم در فرایند توسعه جوامع بشری، خاستگاه انواع و اقسام تحولات بوده است. با وقوع انقلاب انفورماتیک (فناوری اطلاعات) تغییراتی در این پرتو به وقوع پیوسته و تحولات عمیقی در جامعه و حوزه شهری پدیدار شده؛ به طوری که با پشت سر‌گذاشتن شیوه‌های سنتی زندگی، ارتباط تنگاتنگی میان تکنولوژی و ابعاد مختلف شهر و زندگی انسان ایجاد شده است. با ایجاد شکل جدیدی از حیات شهری در کنار شهر واقعی، مفهوم شهر مجازی مطرح شده که با به کار‌گرفتن موضوعات مربوط به مسایل الکترونیکی، شهرهای الکترونیک شکل گرفته است. امروزه شهر الکترونیک با تکیه بر توانمندی سامانه‌های اطلاعات و کم‌رنگ‌تر شدن مرزهای سنتی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. البته باید مد نظر داشت که این پدیده نیز دارای تبعات مثبت و منفی مربوط به خود است؛ اما واقعیت آن است که کشورهای مختلف در ایجاد شهر الکترونیک و دولت الکترونیک و به تبع آن شهروند الکترونیک گام‌های اساسی برداشته‌اند. از طرفی، دیدگاه شهر الکترونیک با خلق فضاهای مجازی و بهره‌مندی از پیشرفت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات به طور روز افزونی مورد توجه نظریه‌پردازان و مدیران شهری است. این مقاله تحقیقی بر آن است تا با روش توصیفی‌ـ تحلیلی و شیوه جمع‌آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای، به تبیین شهر الکترونیک و مفاهیم مربوطه و ضرورت ایجاد آن بپردازد و نهایتاً با نتیجه‌گیری از ضرورت ایجاد شهر الکترونیک در ایران، راهکارهایی ارایه کند.

 

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۱۴

شهر الکترونیک از چند نگاه

 

 

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۱۵

الزامات تحقق شهر الکترونیک | علی‌اکبر جلالی

شهرهای الکترونیکی در جهان با سرعت رو به توسعه فرصت‌های بسیاری را برای محیط‌های زندگی، کار و تفریح مردم به وجود آورده است. شهرهای الکترونیکی در یک جامعه اطلاعاتی بستری را فراهم می‌کند تا مردم وارد هزاره سوم شده و تجربیات جدیدی را در زندگی آغاز کنند. اگرچه تجربه زیادی در این زمینه در سطح ملی و بین‏المللی وجود ندارد و آینده زندگی در این نوع شهرها هنوز کاملاً مشخص نیست، اما باید پذیرفت که نسل جوان آن ‌را باور داشته و با ابزارهای جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات مسیر جدیدی را طی خواهند کرد. بنابراین بهتر است ابعاد این پدیده تا حد مقدور از دیدگاه‌های مختلف مورد مطالعه و توجه قرار گیرد و آمادگی لازم برای پذیرش آن در چارچوب هنجارهای ملی در میان مردم فراهم شود. شهر الکترونیکی بر اساس اصول و مبانی پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته و به عنوان یکی از کاربردهای این فناوری در حال توسعه است. نزدیک به سه دهه است که واژه فناوری اطلاعات یا فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک پدیده نوظهور و قدرتمند جای خود را در جهان باز کرده و گفته می‌شود که تا ۲۰۱۵ میلادی کاربردهای این فناوری نزدیک به ۹۵ درصد از امور روزمره جوامع را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. سرعت تأثیر‌گذاری و گسترش این پدیده در زندگی بشر هزاره سوم بسیار زیاد است به طوری‌ که از هم اکنون تغییر اساسی در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دیده می‌شود و می‌رود تا بنیان‌های سنتی اداره جوامع را دچار تغییر و تحول اساسی و سیستم جدیدی از مدیریت اشتراکی را معرفی کند. میزان تأثیر‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن در جهان، به اندازه‌ای زیاد بوده است که سران کشورهای جهان را به گونه‌ای متأثر ساخته تا با برگزاری دو اجلاس مهم در ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ میلادی در ژنو و تونس، پایه‌های اصول جامعه اطلاعاتی را شکل دهند و با تهیه برنامه اصول و برنامه عمل برای جامعه اطلاعاتی جهانی خود را برای تغییرات بیشتر آماده کنند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 71 اردیبهشت 1398

 

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۱۶

فرصت‌های نوین مشارکت در مدیریت شهر الکترونیک | امیررضا دانش‌پور؛ حمیدرضا دانش‌پور

دموکراسی در سراسر جهان متداول‌ترین شیوه اداره حکومت است و می‌توان گفت که دموکراسی‌سازی دولت‌ها و جوامع جهانی با استفاده از فن‌آوری اطلاعات، حرکتی رو به پیشرفت داشته است. دولت الکترونیک یا دولت دیجیتال، به استفاده دولت از فن‌آوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی گفته می‌شود. به عنوان بخشی از دولت الکترونیک، مشارکت الکترونیک، نشان‌دهندة یک شیوه تعاملی نوین میان مدیریت شهری از یک سو و شهروندان از سوی دیگر است. این شیوة مشارکت می‌بایست با نیازها و مهارت‌های استفاده‌کنندگان و ترکیب مناسبی از فن‌آوری‌ها، فرایندها و شیوه‌های تعبیه شده در یک ساختار سازمانی موجود شامل ملاحظات استراتژیک گروه‌های هدف، هماهنگی و سازگاری داشته باشد. در پژوهش پیش روی، مفاهیم، زمینه‌های فنی و فرهنگ مشارکت الکترونیک تبیین شده و جایگاه مشارکت الکترونیک در شهرهای هلسینکی و فرانکفورت مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی بین ۵۰۰ خانوار ساکن در شهر هلسینکی و استفاده از سیستمی تلفیقی برای تعاملات فضایی در یک شرایط آزمایشی (آزمایشگاه ارتباطات آنلاین)، در شهر فرانکفورت، مورد ارزیابی قرار گرفت. از مهم‌ترین نتایج پژوهش، لزوم استفاده از شبکه محلی با سرعت بالا و در دسترس برای همه شهروندان، ایجاد یک جامعه مجازی و پدید آوردن شرکت‌های خانگی و همچنین توجه به مسایلی از قبیل کیفیت، چارچوب زمانی، هزینه‌ها، روش و ابزار در هنگام تدارک زیرساخت‌های لازم جهت مشارکت الکترونیکی شهروندان است.
 

دریافت کامل مقاله     

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 17

چکیده مقاله ۱۷

گردشگری مجازی؛ بررسی ضرورت‌ها و نیازهای شهر تهران | محبوبه ملک‌نیا؛ ابتهال زندی

در سال‌های اخیر، اینترنت بر تمامی بخش‌های صنعت گردشگری تأثیر شگرفی بر جای گذاشته تا جایی که گردشگری مجازی به مهم‌ترین و اساسی‌ترین مؤلفه‌ صنعت گردشگری تبدیل شده است. امکانات فضای مجازی که روز ‌به روز در حال افزایش است به ما این امکان را می‌دهد تا تصویر دیجیتال، فیلم‌های ویدئویی و گرافیک‌های زیبایی از جاذبه‌های اکوتوریسم، فولکوریک، فرهنگی و کلیه خدمات گردشگری را در اختیار کاربران قرار دهیم، اما متأسفانه در این زمینه آنچنان بایسته و شایسته کار نشده است. هدف اصلی این مقاله بررسی ضرورت‌ها و نیازهای گردشگری مجازی شهر تهران است. در این راستا با استفاده از روش اسنادی، ابعاد نظری موضوع مورد مطالعه قرار گرفت و با تلفیق یافته‌های بخش نظری، نظر کارشناسان و تجارب سایر کشورها سؤالاتی طراحی و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج نهایی تحقیق نشان داد که از نظر شهروندان تهرانی ارایه خدمات گردشگری به صورت مجازی و فراهم‌‌کردن زیرساخت‌ها و امکانات، امری بسیار ضروری تلقی می‌شود و لازم است مسئولان امر به ویژه شهرداری تهران به آن توجه ویژه‌ای مبذول کنند.
 

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۱۸

عرصة جمعی نوظهور | ناصر براتی؛ وحید شکری

عرصۀ عمومی و خصوصی جدیدی در حال شکل‌گیری است. نظریه‌پردازان مرتبط با رشته‌های روان‌شناسی محیطی، جامعه‌شناسی، طراحی شهری، معماری و… می‌بایست شناختی درست از این پدیدۀ جدید داشته باشند تا بتوانند آن را در راستای اهداف کلی طراحی کرده و مانع از بیراهه‌روی آن شوند. از آنجایی که مقالة پیش رو سعی دارد دیدگاهی شفاف و روشن به این مسئله داشته باشد، لذا در این راستا روشن شدن چیستی و چگونگی دریافت و ذخیرۀ پیام‌های محیط اطراف مد نظر است تا به عنوان بنیان فکری قابل استناد و ارجاع باشد. انسان به شکلی غریزی در رویارویی با محیط بکر، شروع به باز‌تولید تجربیات و اندوخته‌های خود و بهره‌وری از آنها می‌کند. با قرار‌گرفتن در فضای مجازی به عنوان محیطی بکر که در طول عمرش بی‌سابقه است به شکل ناخودآگاه رفتاری مشابه انجام می‌دهد. شناخت محیط مجازی، پیش‌بینی رفتار انسان در آن و توجیه حس تعلق و خاطره‌انگیزی در فضاهای مجازی و تمایل به تعاملات اجتماعی از چالش‌های این پژوهش است. فضای مجازی به علت تعریف کاربران آن در ذهنشان، در حال تبدیل شدن به مکان۱ است. در سایۀ چالش‌های مطرح شده انتظار می‌رود نگاهی واقع‌بینانه و علمی (تکرار‌‌پذیر و آزمودنی) به علوم رفتاری در محیط‌های مجازی را تجربه کرده و در بسط آن تلاشی برنامه‌ریزی شده را بنیان گذاشت.
 

دریافت کامل مقاله     


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا