تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱۶ پاییز ۱۳۹۰ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۱۶ پاییز ۱۳۹۰

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۱۶ (بخش۲)

۹-رویکرد پساصنعتی پیتر لاتز، حفره‌ای به منظره سیاه | مهرداد ایروانیان
 
۱۰- گفتگوی مجله منظر با پیترلاتز | ارسلان دامغانی
 
۱۱- سخن مرکز: گسست منظر؛ چالش اصلی حضور زیرساخت‌های شهری در منظر | کیانوش ذاکرحقیقی
 
۱۲- اکوسیستم شهری پایدار، پارادایم یا پارادوکس؟ ضرورت بازنگری در رابطه شهر و محیط زیست | محمدرضا مثنوی
 
۱۳- ‌شهر و بوم؛ عیان‌سازی زیرساخت‌های طبیعی، راهبرد توسعه بوم‌شناسی شهر | شادی براتی ، شینا ص برنجی
 
۱۴- ‌زیرساخت‌های حمل ونقل و منظر شهری | الساندرا دی چزاریس

۱۵- ‌رابطه دو سویه تجهیزات و سیمای شهر؛ نقش تونل مشترک تأسیسات در ساماندهی منظر شهری | مهدی زندیه ، سحر اردانه

۱۶- ‌مطلوبیت منظر شهری؛ نظارت سازمانی بر زیرساخت‌های منظر شهری، بررسی نمونه : لندن | مهرداد کریمی مشاور


 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۱۶

رویکرد پساصنعتی پیتر لاتز، حفره‌ای به منظره سیاه | مهرداد ایروانیان

پسـاصنعتى بـه معنـاى بر شـمردن دورهاى اسـت كه بـه اتمام مىرسـد وبا تمامـى خصيصهها درقالب يك زمـان پايانپذير مختصات پيـدا مىكند. عناصرتشـكيل دهنده آن خواص خود را براى گسـترش، پويايـى و تطبيق يك وضعيت بيولوژيك يكسـان براى همه سيسـتم هاى زنده بكار نمىگيرد، بل درآن شرايط، ترك وجود دارد؛ شـرايط رهاشـدن. صورى كه درآن مفاصـل وجود ندارد و همه چيز درآن داراى اعلاميه پايان پذيرى است

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۱۶

گفتگوی مجله منظر با پیترلاتز | ارسلان دامغانی

درنوامبر ۲۰۱۱ مجله منظر با همكارى گروه صداى معمارى در دارمشتات آلمان، مصاحبه اى را با پيتر لاتز به زبان آلمانى ترتيب داد وتعاريف، رويكردها و تجربيات او را در برخورد با معمارى منظر و سايت هاى پساصنعتى و نقش آنها در شهر و زندگى شهروندان جويا شد…

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 12 زمستان 1389 (1)

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۱۶

سخن مرکز: گسست منظر؛ چالش اصلی حضور زیرساخت‌های شهری در منظر | کیانوش ذاکرحقیقی

جهان شهری در قرن بیست و یکم برای استمرار حیات و پویایی خود نیازمند دسترسی به خدمات متنوع است. ارایة این خدمات خود مستلزم ایجاد زیرساخت‌های متنوع و مختلفی است و نیاز روزافزون به ارایه خدمات، گسترش همه‌جانبه این زیرساخت‌های شهری را اجتناب‌ناپذیر کرده است. نگاهی اجمالی به فهرست این زیرساخت‌ها، اهمیت و جایگاه آنها را در شهر و برنامه‌ریزی‌های مرتبط به آن نشان می‌دهد.

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۱۶

اکوسیستم شهری پایدار، پارادایم یا پارادوکس؟ ضرورت بازنگری در رابطه شهر و محیط زیست | محمدرضا مثنوی

نقش دوسویه شهرها در ایجاد تنش‌های زیست محیطی و پتانسیل آنها برای تغییر جهت به سوی توسعه پایدار این مراکز را حساس و حایز اهمیت و با چالش‌های متعددی مواجه کرده است. به طوری‌که، امروزه چالش‌های محیط زیست و زیرساخت‌های شهری به عنوان یک مسئلة جدی در مقابل شهروندان و مدیران شهری و تصمیم‌سازان عرصه زندگی مدنی قرار گرفته است. رشد سریع جامعه‌های شهرنشین و افزایش بی‌رویه سکونتگاه‌های شهری در گروی تخریب، آسیب، و یا نابودی پتانسیل‌های محیطی و طبیعت بستر است.

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۱۶

شهر و بوم؛ عیان‌سازی زیرساخت‌های طبیعی، راهبرد توسعه بوم‌شناسی شهر | شادی براتی ، شینا ص برنجی

توسعة تک‌بعدی نظام‌های انسانی در دوران مدرن منجر به گسست از طبیعت و نظام‌های طبیعی به ویژه در جریان زیست روزمره انسان شهرنشین شده است. در این راستا انقراض تجربۀ نظام‌های طبیعی، مهم‌ترین عامل در ایجاد نوعی فراموشی محیطی و بیگانگی از طبیعت در نسل‌های اخیر محسوب می‌شود که منشأ بسیاری از آسیب‌های بوم‌شناختی در دوران کنونی نیز شناخته شده است. به عبارتی دیگر کم‌رنگ شدن انگیزه ارزش‌گذاری نسبت به عناصر و نظام‌های طبیعی به دنبال عدم آشنایی و انس به آنها، چالشی فراگیر در شهرهای امروزی است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 25 زمستان 1392 (1)

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۱۴

گذر از فرهنگ به پارکینگ؛ بررسی طرح پیاده‌راه خیابان صبا | رسول رفعت ، سروین الهی

شهر معاصر روز به روز خود را به صورت یک ارگانیسم پراکنده و چهل‌تکه معرفی می‌کند و از آنجایی که جابجایی بخش جدا نشدنی اجتماع و یکی از عناصر زیر بنایی شهرسازی معاصر است، لذا زیرساخت‌های شهری به ویژه شبکه حمل‌ و‌ نقل در شهر نقش بسیار مهمی در جابجایی افراد و کالاها ایفا می‌کند. امروزه با شکل‌گیری زیرساخت‌ها یک نقطه حیاتی برای توسعة پایدار شهری ارایه شده است، طوری که قادر است با لایه‌بندی پیچیدة منظر طبیعی یکپارچه شود و آن را به عنوان یک عنصر اساسی در فرایند بازسازی محیط شهری متصور سازد. 

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۱۵

رابطه دو سویه تجهیزات و سیمای شهر؛ نقش تونل مشترک تأسیسات در ساماندهی منظر شهری | مهدی زندیه ، سحر اردانه

اساس تأسیسات و تجهیزات شهری را خدمات شهری مانند سیستم‌های آب، برق،‌ گاز، تلفن، فاضلاب و ماهواره‌ها تشکیل می‌دهد که کمبود آنها مشکلاتی را برای آسایش و رفاه حال شهروندان به دنبال خواهد داشت. از آنجایی که زیرساخت‌های شهری از اصلی‌ترین عناصر شاخص و تشکیل‌دهنده فرم شهر محسوب می‌شوند و تأسیسات شهری نقش تعیین‌کننده‌ای نیز در خلق منظر شهر بازی می‌کنند، لذا مدیریت این زیرساخت‌ها در شهر ضروری به نظر می‌رسد تا به کمک آن بتوان نارسایی‌های کالبدی عوامل تشکیل‌دهنده محیط را کاهش داد و به دنبال آن رضایت نسبی شهروندان را تأمین کرد.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره 13

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۱۶

مطلوبیت منظر شهری؛ نظارت سازمانی بر زیرساخت‌های منظر شهری، بررسی نمونه : لندن | مهرداد کریمی مشاور

آنچه از یک شهر به چشم می‌آید و در ذهن می‌ماند، منظر شهری آن است، از این رو در بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا برای ارتقای کیفیت کالبدی و معنایی منظر شهری رقابت ویژه‌ای وجود دارد، تا به این طریق بتوانند جایگاه خود را در سطح جهانی تثبیت کرده یا ارتقا دهند. از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم جهت دست‌یابی به منظر شهری باکیفیت می‌توان به ایجاد سازمانی اشاره کرد که بتواند مدیریت و نظارتی جامع در کنترل و رشد سه بعدی شهر داشته باشد. وجود سازمانی قوی که عوامل اصلی تأثیرگذار در منظر شهری از جمله کیفیت معماری، دیدهای شهری، جایگاه ساختمان‌های بلند در شهر، ارتفاع شهر، نسبت فضاهای سبز و آبی به کل شهر، خوانایی شهر، معنا و هویت شهر و … را کنترل نماید، اولین گام در دست‌یابی به منظر شهری با کیفیت است.

دریافت کامل مقاله       


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا