تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱۵ تابستان ۱۳۹۰ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۱۵ تابستان ۱۳۹۰

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۱۵ (بخش۱)

۱- درآمد/ منظر ایرانی | سید امیر منصوری
 
۲- منظره نمادین باغ ایرانی؛ نقش آب‌نمای مقابل کوشک با تکیه بر باورهای مهرپرستی | احمد میرزا کوچک خوشنویس
 
۳- منظر طبیعت در مینیاتور ایرانی؛ تحلیل منظره‌پردازی نگاره‌ همای و همایون | شهره جوادی
 
۴- معماری منظر در پرتغال؛ «خوائو نونش» نماینده نسل اول معماران منظر | سیده نفیسه موسویان
 
۵-مروری بر تجربه‌های نونش
 
۶- ‌توپوگرافی، امکان ناشناخته منظر پایدار؛ معرفی و تحلیل پروژه پارک ساحلی Tejo and Trancão در لیسبون | فرنوش پورصفوی
 
۷- خوائو نونش درنگاه دیگران: نونش،معمار پروژه های ماندگار منظر؛ معمار منظر زمین سار 
 
۸- مصاحبه اختصاصی مجله منظر با خوائو نونش
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۱۵

درآمد/ منظر ایرانی | سید امیر منصوری

این شماره، سومین شماره ای است که “منظر” در هیبت یک مجله بین‌المللی منتشر می شود. همایش زیباشناسی منظر شهری فرصتی بود که با «خوائو فررا نونش»، معمار منظر پرتغالی از نزدیک آشنا شویم. حضور وی در تهران و گفتگو با “منظر” به پرونده او در این شماره از مجله منتهی شد. نونش، نظریه‌پرداز فروتن و فعالی است که طرح‌های زیادی را در نقاط مختلف جهان هدایت کرده است؛ اما آنچه او را شایسته توجه “منظر” قرارداد پشتوانه نظری طرح‌های اوست. 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۱۵

منظره نمادین باغ ایرانی؛ نقش آب‌نمای مقابل کوشک با تکیه بر باورهای مهرپرستی | احمد میرزا کوچک خوشنویس

معماران ایرانی در طرح باغ و خانه ایرانی یک حوض آب‌نما در جلوی ایوان‌های کوشک یا بنای اصلی احداث می‌کردند، که البته جدای از حوضی مرکزی حیاط و در میان درختان بود. بعضی بر این باورند که این حوض، کارکرد آب‌نما داشته به‌طوری‌که با آبی راکد آینه‌ای برای نمایش تصاویری از نمای اصلی ایوان به ناظرین در معماری ایرانی بوده‌ است.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۱۵

منظر طبیعت در مینیاتور ایرانی؛ تحلیل منظره‌پردازی نگاره‌ همای و همایون | شهره جوادی

منظره‌پردازی و گرایش به طبیعت در مینیاتور شاخه‌ای از هنر طبیعت‌گرای ایران باستان است که ریشه در باورها و آیین‌های نیاکان ما دارد. آنچه فضای مینیاتور را با خیال و رویا و به عقیده جمعی از اندیشمندان به عالم مثال و عالم تجرید پیوند می‌زند، شیوه قرار‌گیری عناصر واقعی و طبیعی است که در زمان و مکانی واقعی نمی‌گنجد و به گونه‌ای غیر متعارف، رویایی و نمادین در کنار هم قرار گرفته‌اند. این مقاله با استناد به نگاره همای و همایون در باغ شاهی، حضور طبیعت واقعی و نمادین را در این اثر بررسی می‌کند و در نهایت شیوه خاص پردازش طبیعت در نگارگری ایرانی را در راستای ضرورت تبیین مفهوم قدسی طبیعت‌ در دوران پیش از اسلام ارزیابی می‌کند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 35
 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۱۵

معماری منظر در پرتغال؛ «خوائو نونش» نماینده نسل اول معماران منظر | سیده نفیسه موسویان

معمــارى منظر در پرتغال به نوعى به واســطه گرايش هاى نظرى پروفســور كالدرا كابرال(Cabral Caldeira) ،بنيانگذار اين رشــته در پرتغــال، به مكتب معمارى منظر آلمان تمايل دارد. وى علاوه بر پايه گذارى نخستين كلاس هاى معمارى منظر در دانشگاه صنعتى ليسبون، آموزش هــاى عملى نيز برقرار كرد. برقرارى نظم تكنيكــى در معمارى منظر پرتغال، مديون فعاليت هاى مســتمر و گرايش هاى سبكى وى مى باشد. روند پيشرفت رشته و حرفة معمارى منظــر در پرتغــال با فعاليت هاى پروفســور روبرتو  تيلس (Telles Robeireto) از دانشــگاه اِوورا (Evora ) و پروفســور سوسا. د. كاماراس (s`Camara de Sousa ) از مؤسسه كشاورزى ليســبون، شرايطى را براى جامعه معماران منظر اين كشور فراهم آوردند تا جايگاه ويژه خود را در ســطح ملى و بين المللى بدســت آورند.

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۱۵

مروری بر تجربه‌های خوائو نونش

آدمی در طول دوره حیات خویش، با مفهوم زمان به بهانه‌های مختلف مواجه است. مناسبت‌ها۱ به مفهوم نقاط شاخص یک دوره زمانی، در ذهن انسان، جایگاه خاصی داشته و یادآور واقعه یا رویداد مهمی است. در این میان ابزارها و واسطه‌های مختلفی، زمینه‌ساز برقراری ارتباط انسان با زمان می‌شود. محیط زیست آدمی، به‌عنوان ظرف عام زندگی انسان، در برگیرندة همه مظاهر و شئون و لحظه‌های زندگی اوست. محیط طبیعی، با زمینه‌های نهادی خود (روز، ماه، فصل، سال، رویدادهای کیهانی و …) با زمان، هم‌دوش می‌شود و محیط مصنوع نیز، به واسطه حضور انسان، برهمکنش میان نیروهای طبیعت، انسان و عناصر بی‌روح با زمان، نسبت پیدا می‌کند. به‌ این صورت، منظر شهر به مناسبت ایام، هویتی خاص خود می‌یابد و «منظر شهری مناسبتی»، معنا پیدا می‌کند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 17 زمستان 1390 (2)

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۶

توپوگرافی، امکان ناشناخته منظر پایدار؛ معرفی و تحلیل پروژه پارک ساحلی Tejo and Trancão در لیسبون | فرنوش پورصفوی

پروژه پارک ساحلی Tejo and Trancão در مجاورت رود Tejo در لیسبون یکی از نمونه‌های برجستۀ تغییر و بازسازی یک منظر پسا- صنعتی اجرا‌شده در کشور پرتغال است. این پروژه سبب مطرح‌شدن شرکت PROAP در سطح بین‌المللی شد و یکی از کارهای موفق در زمینۀ منظر در کشور پرتغال به شمار می‌آید. دگرگونی‌های اتفاق افتاده در این سایت از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا گذشته از تبدیل یک سایت آلوده به یک فضای عمومی جذاب و احیای رابطۀ شهر با رودخانه در این قسمت از شهر، الگویی برای بازسازی مناطق مشابه در کشور پرتغال ارایه داده است.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۷

خوائو نونش درنگاه دیگران: نونش،معمار پروژه های ماندگار منظر؛ معمار منظر زمین سار 

 در ماه مى ۲۰۰۲ ،مركزى را براى معمارى منظر در اروپا (LAE ) با هدف ترويج و توسعه معمارى منظر تأسيس و با چاپ يك سالنامه نسبت به معرفى و نقد پروژه ها و فعاليت هاى مرتبط با معمارى منظر در اروپا (Yearbook Architecture Landscape European ) آغاز بــه كار كرديم. در اين مــدت (LAE ) دو كتاب با عنوان هاى «كار ميدانى» (Fieldwork ) در ســال ۲۰۰۶ و «در ســايت» (Site On ) در سال ۲۰۰۹ به چند زبان چاپ كرده و مجموعه سوم نيز در سال ۲۰۱۲ منتشر مى شود.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 41 پاییز 1396 (1)

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۸

مقدمه‌ای بر فرایند جایگزینی طبقات اجتماعی در شهر | کیانوش ذاکرحقیقی

در دوم سپتامبر ۲۰۱۱ مجله منظر مصاحبه اى اينترنتـى را بـه زبـان فرانسـه بـا «خوائونونـش» ترتيـب داد و نظريـات وى دربارة مفهوم منظر، رويكردهـاى او در برخورد با
پروژه هاى منظرى كـه هدايت و اجرا كرده اسـت و تجربيـات اش در عرصة بين المللى (دو پروژه در پرتغال و تاجيكستان) را جويا شد..

دریافت کامل مقاله      


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا