تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱۴ بهار ۱۳۹۰ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۱۴ بهار ۱۳۹۰

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۱۴ (بخش۲)

۹- مصاحبه اختصاصی مجله منظر با پروفسور ژیل کلمان
 
۱۰- بازشناسی معبد مهر مراغه | میثم دقتی نجد
 
۱۱- چشم انداز مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران | محمود عسگری‌آزاد
 
۱۲- مرور برنامه مشارکت مردم در دفتر نوسازی محله نعمت آباد | بهمن ادیب‌زاده
 
۱۳- ‌ گردشگری شهری به مثابه راهبرد توسعه خلاق در بافت‌های فرسوده | محسن رفیعیان؛ محمدرضا بمانیان؛ مجتبى رفیعیان
 
۱۴- ‌تأثیرات ساختارهای میان‌افزا بر تحریک نوسازی در بافت‌های فرسوده | روجا علی‌پور؛ مسعود خادمى
 
۱۵- نگاه نو به نوسازى شهرى در میزگردى از کارشناسان
 
۱۶- شبکه سبز/ آبی؛ برنامه‌ریزی برای شهرهای مردم‌پسند | سایمون بل
 
 
 

 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۱۴

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۱۴

بازشناسی معبد مهر مراغه | میثم دقتی نجد

 
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۱۴

چشم انداز مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران | محمود عسگری‌آزاد

 

 

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۱۴

مرور برنامه مشارکت مردم در دفتر نوسازی محله نعمت آباد | بهمن ادیب‌زاده

نقش مشارکت مردمی و رابطه متقابل دولت و مردم در توسعه، از عوامل بسیار مهمی است که باید در هر برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. با مشارکت مردم و کاستن از تمرکزگرایی دستگاه‌ها و سازمان‌‌های دولتی، می‌توان قدرت تصمیم‌گیری را به سطوح عمومی‌‌تر و محلی‌تر منتقل کرد. هرگاه مردم در اجرای فعالیت‌ها، پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه، مشارکت داشته باشند، دسترسی به اهداف این پروژه‌ها آسان‌تر و همچنین اقدامات و برنامه‌های توسعه نیز بر نیازها منطبق بوده و پایدار خواهد ماند. عدم مشارکت مردم در پروژه‌ها و طرح‌های شهری از مسایل عمده‌ای است که کشور ما از آن رنج می‌برد؛ به این معنی که در فرایند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اجرای یک طرح، مردم یا اصلاً نقشی ندارند یا نقش آنها بسیار کمرنگ است. این در حالی است که در نظر‌گرفتن راه‌حل‌های متعدد برآمده از خواسته‌های مردم، امکان برقراری ارتباط مستقیم بین اهداف طراحی و راه‌حل پیشنهادی را فراهم می‌سازد و می‌توان از تناسب راه‌حل انتخابی با اهداف طرح اطمینان داشت. این نوشتار تجربیات نوسازی بافت فرسوده محله «نعمت‌آباد» واقع در منطقه ۱۹ شهرداری تهران را در قالب دفتر محلی نوسازی طی سال‌های ۸۸ تا ۸۹ و میزان مشارکت مردم در طرح‌های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده را معرفی می‌نماید.

 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 36 آذر 1394

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۱۴

گردشگری شهری به مثابه راهبرد توسعه خلاق در بافت‌های فرسوده | محسن رفیعیان؛ محمدرضا بمانیان؛ مجتبى رفیعیان

ظهور نظریات توسعه درون‌زا از اوایل قرن بیستم تاکنون، نیاز به مرمت بافت‌های فرسوده درونی شهرها را الزامی می‌کند. بافت های فرسوده به دو دسته کلی واجد ارزش و فاقد ارزش تقسیم می‌شوند. جدیدترین رویکردهای مرمتی، با توجه به بیانیه‌ها و منشورهای جهانی، با جامع‌نگری، سعی در تکیه بر میراث موجود در بافت‌های فرسوده واجد ارزش و تلفیق اقتصاد و فرهنگ و احیای پایدار بافت‌های تاریخی از طریق تعیین نقش آنها در سازمان فضایی شهر دارد. یکی از رویکردهای مطرح در این زمینه، رویکرد گردشگری در برنامه‌ریزی شهری است. این مقاله ضمن معرفی مفهوم توسعه خلاق با بررسی دو نمونه موردی محله «تئودوس استیونز و لیدا همیلتون»، و اسکله «کلارک» سعی در معرفی رویکرد گردشگری به‌عنوان ابزاری کارآمد جهت دستیابی به توسعه خلاق و برشمردن تعدادی از اصول آن را دارد.

 

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۱۴

تأثیرات ساختارهای میان‌افزا بر تحریک نوسازی در بافت‌های فرسوده | روجا علی‌پور؛ مسعود خادمى

در دوران معاصر، عدم اتخاذ تدبیر مناسب و فقدان عزم بازدارنده عوامل فرسودگی، منجر به افزایش وسعت فرسودگی‌های شهری به خصوص در بافت‌های کهن شده‌ است. اقدامات اخیر نیز که با عنوان «طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری» و همچنین با عناوین «طرح‌های ساماندهی»، «طرح‌های ویژه بافت‌های مسئله‌دار» و یا «طرح‌های منظر شهری» مطرح می‌شود، در روند مطالعات خود به بررسی راهکارهای محرک توسعه در بافت مذکور می‌پردازد و در نهایت با ارائه پروژه‌هایی در مجموعه، آن را به عنوان عوامل محرک در نوسازی، بهسازی و یا توانمندسازی بافت معرفی می‌کند. بنابراین بررسی و ارزیابی رویکردهای موجود در نوسازی بافت‌های فرسوده و عوامل تأثیرگذار بر تحریک توسعه در چارچوب بهسازی و نوسازی این‌گونه بافت‌ها هدف این پژوهش است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 17 شهریور 1390

 

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۱۵

نگاه نو به نوسازى شهرى در میزگردى از کارشناسان

 

 

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۱۶

شبکه سبز/ آبی؛ برنامه‌ریزی برای شهرهای مردم‌پسند | سایمون بل

مردم به دلایل زیادی از قبیل آینده بهتر زندگی، کار، حقوق بیشتر، دسترسی به آموزش و تصور اینکه زندگی مدرن در شهرها روی می‌دهد، به شهرها مهاجرت می‌کنند. کیفیت زندگی را می‌توان با معیارهای مختلف از قبیل سطح درآمد، سلامت، سطح تحصیلات، دسترسی به تسهیلات فرهنگی و غیره ارزیابی کرد. در این میان می‌توان به فراهم‌بودن فرصت‌های تفریحی در باغ‌ها، پارک‌ها، جنگل‌ها و دیگر مناطق طبیعی در کنار رودخانه‌ها و سواحل نیز اشاره داشت. شواهد بسیاری نشان می‌دهد که دسترسی مطلوب به فضای باز و سبز، به معنی نزدیکی کافی به محل سکونت مردم به نحوی که امکان دسترسی به این اماکن تفریحی در موقع احساس نیاز و بدون استفاده از وسایل نقلیه فراهم شود، از عوامل کمک‌کننده‌ای است که می‌تواند در کاهش استرس و افزایش ورزش و بازی کودکان نقش موثر داشته باشد.

 

دریافت کامل مقاله      

 


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا