باشگاه ورزشیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترشاهین حیدریکاربریگروه معماری موج نولیدا الماسیانمعماران

سالن صخره نوردی پلور | گروه معماری موج نو

سالن صخره نوردی پلور
معمار: گروه معماری موج نو ( لیدا الماسیان، شاهین حیدری)

موقعیت: ایران، تهران
وضیعت: دردست ساخت
مساحت: ۵۰۰۰ مترمربع
کاربری: ورزشی
تاریخ ساخت: ۲۰۱۴


سالن صخره نوردی پلور
سالن صخره نوردی پلور

مشخصات پروژه سالن صخره نوردی پلور

سایت پروژه بخشی از منطقه

کوه دماوند است که در شمال تهران – پایتخت ایران واقع شده است. این کوه در اساطیر فارسی کوه قابل توجهی است و در ادبیات فارسی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. کوه دماوند .این تنها قله ای است که در تمام سال با برف پوشیده شده است و به همین دلیل بیشتر سفید است. در بیشتر اوقات سال می توانید ابرهای زیبا و متفاوتی را مشاهده کنید که در بالا جارو می کنند. این یک آتشفشان نیمه فعال است که احساس می کنید یک عنصر زنده و پویا از طبیعت است.

دماوند

به همراه زیبایی طبیعی و چشم انداز ، مکانی برای پیاده روی و صعود ورزشکاران به ویژه در زمستان ها است. یکی از شهرک های کوهنوردان اردوگاه موقت فدراسیون کوهستان ایران در روستای پلور واقع در جنوب دماوند است که قرار است با شروع پروژه ما جایگزین شود. پلور به دلیل شروع صعود از کوه مشهور است.

منطقه سایت

این سایت در منطقه گسترده ای قرار دارد. بنابراین ، ما با یک منطقه بکر و گسترده در سراسر منطقه روبرو هستیم. برای اولین چالش ، برای دستیابی به یک هویت صمیمی با محیط طبیعی آن ، پارامترهای کلیدی وجود دارد:

اولین و مهمترین آنها هماهنگی با متن طبیعی آن است. در حقیقت ، طبیعت خود ما را به سمت رویکرد سوق می دهد. ما به دنبال چیز جدیدی بودیم ، گفتگوی بین زندگی مصنوعی و طبیعت. سالن کوهنوردی صخره پلور با الهام از روند زمین شناسی حرکات با مقیاس بزرگ پوسته زمین و نیروهای زمینی آن ، مفهوم اولیه خود را از دست می دهد.

با در نظر گرفتن ماهیت به عنوان موضوع اصلی ،

فرم از مبدأ سرچشمه می گیرد و به عملکرد سریع و همزمان پاسخ می دهد. این مکان و زمان است که مفهوم به عنوان یک فرم ، متن به عنوان ماهیت و محتوا به عنوان یک فعالیت ، بلافاصله با یکدیگر ملاقات کرده و سکوت محیط را می شکند و در قلب این پروژه تعامل متقابل بین این سه عامل است که دارای ممتاز چنین مناسبت های ارزشمند ، آنها در حال حاضر یخ زده اند. بدین ترتیب متن با فعالیت و فرم آمیخته می شود. هنگامی که فرم طبیعی مبتنی بر ذات و فعالیت ذوب می شود ، ما آن را یک دستاورد در این طرح می نامیم.

به عنوان یک دستاورد معماری تمایلات سخاوتمندانه و خواستار

  • بیاد ماندنی
  • ارتباط بودن
  • پایدار
ادامه مطلب
ویلایی در طالقان | دفتر معماری ماکان رحمانیان

ساختمان

خود را از لایه های پوسته بیرون می کشد ، از زمین سرچشمه می گیرد. طلوع می کند ، قله می شود و به تدریج در پس زمینه کوهستانی خود حرکت می کند. شما می توانید در زیر چادر بزرگ بخوابید ، یک قهوه در داخل غار بنوشید و همچنین همه چیز را مانند کوهنوردان تجربه کنید. به هر حال ، سالن صخره نوردی ذات کوه را با لایه جدیدی از زندگی امروز توصیف می کند. بنابراین توده تکه تکه شده وارد یک موجودیت چند وجهی می شود و حرکت پیچیده تر را بر اساس مورفولوژی مثلث ایجاد می کند.

نور و سایه

تعامل نور

و سایه در سالن کوهنوردی چند وجهی مانند آنچه در طبیعت روی سطح کوه ها اتفاق می افتد ، ظاهر می شود. بنابراین ما فضاهای عمومی بیشتری مانند رستوران ، کافه ، لابی و سالن کوهنوردی اصلی را با برش هایی شفاف که ورودی ها را به وضوح مشخص می کند ، متمایز کردیم.

دیاگرام فضاها

بقیه مناطق توسط دهانه های مثلثی

کوچک به همراه صورت روشن می شوند. معماری منسجم و عظیم ، که از لایه های زمین سرچشمه گرفته است ، توسط سه دیوار پرده شیشه ای قطع شده است ، که آویزان شده اند و از گرمی پذیرای مراجعان هستند.

برنامه ها و بخش شکل گیری مکانی پروژه با مساحت تقریبا ۴۵۰۰ متر مربع

در امتداد جنوب شرقی تا جنوب غربی تشکیل شده است. پیکربندی عملکردی در ۳ منطقه اصلی و همچنین در سه سطح: ورزش ، مهمان نوازی ، امکانات نگهداری انجام می شود. این ساختمان به عنوان یک دهلیز زودگذر کهربا به رنگ نقره کهربا و دهانه های مثلثی قرار دارد که در امتداد محیط آن قرار گرفته ، از نور طبیعی اشباع شده است. بنابراین مقیاسهای مختلف در محتوای معماری کاربرد دارد. این را می توان از ریز و درشت در مقیاس بزرگ تجربه کرد. از تالار تخته سنگ تا لایه های بیرونی معماری که قابل اندازه گیری هستند.

رابطه فضای بیرون و داخل

در حقیقت کل بنای اختصاص یافته

به معماری و در نتیجه داخلی و بیرونی معماری بهم پیوسته است. این گرمی با طبیعت و محیط اطراف خود که به صورت بصری وارد سالن تخته سنگ می شود وابسته است. این یک سالن ورزشی پویا برای کوهنوردان ، از آموزش گرفته تا رقابت و ایجاد پویا آنها را به وجود می آورد. دیوارهای کوهنوردی در جلوی دهلیز نصب شده اند و تصورات جدیدی را برای انتقال ناظران به تجربه پیشنهاد می کنند. ما سعی کردیم یک معماری تعاملی ایجاد کنیم که زیبایی شناسی به همان اندازه برجسته باشد. مواد پوشیده شده از ورق های سیمانی با فیبر سفید است که کمی با یکدیگر همخوانی دارند.

 

ادامه مطلب
نمازخانه بیمارستان دکتر قاضی سنندج | استودیو میراژ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا