تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱۱ پاییز ۱۳۸۹ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۱۱ پاییز ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۱۱ (بخش۱)

۱- سخن سردبیر/ روز از نو | سید امیر منصوری
 
۲- منظر شهری : کنترل امر کیفی با مؤلفه‌های کمی | سید امیر منصوری
 
۳- توسعه فضاهاى جمعى، راهبرد منظرین شهر | فیلیپ روو
 
۴- ارتباط با منظر در آثار فرانک لوید رایت | کلود مسو
 
۵- ‌هرمنوتیک و منظر شهر | علیرضا نوروزى‌طلب
 
۶- ‌رشد تضاد در شهر | فریبرز رئیس‌دانا
 
۷- تأملى بر نقش زیارتگاه‌ها در ساخت منظر شهر ایرانی | احمدعلى فرزین
 
۸- نظرگاه/ منظر شهری
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۱۱

سخن سردبیر/ روز از نو | سید امیر منصوری

روز از نو • حکایت مجله، حکایت انسان است؛ پای در زمین دارد و سر در آسمان. اگر نبود وابستگی پرواز روح به دغدغه‌‌های زندگی مادی، روح آدمی هرگز در زمین طاقت نمی‌‌آورد. گویی وصال “حقیقت” در گرو “اختیار” زندگی مادی است. • در سفر به مونیخ با انجمن سفرهای پژوهشی منظر، از نمایشگاه BMW بازدید‌کردیم. مقایسه نخستین نمونه اتومبیل BMW با آخرین آنها، بسیار تأمل‌‌انگیز بود. ترمز نسخه ابتدایی، صفحه‌ای لاستیکی بود که با پای راننده به زمین فشار داده می‌شد، چراغ‌هایش دو فانوس بود که درون آنها شمع روشن می‌‌کردند؛ و نسخه آخر BMW به سفینه فضایی شبیه بود. این همه پیشرفت، مرهون همت مردان هدفمند بوده است. به نمونه ابتدایی آن اتومبیل بعید است بتوان، حتی در عصر خود، نمره قبولی داد. اما توسعه، از سکون به دست نمی‌آید؛ توسعه، معلول حرکت است. اگرچه هر حرکتی قابل دفاع نیست، اما خوب می‌دانیم از سکون چیزی حاصل نمی‌شود.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 24 فروردین 1392

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۱۱

منظر شهری : کنترل امر کیفی با مؤلفه‌های کمی | سید امیر منصوری

تعریف ما از منظر شهری در روش برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت آن نقش اساسی دارد. چنانچه منظر را معادل کالبد شهر بدانیم رویکردهای مداخله به سوی مدیریت فیزیک شهر هدایت خواهد شد. در صورتی که ماهیت منظر شهر را موجودی واحد و نه ترکیبی بدانیم که با مشارکت مولفه‌های مختلف پدید می‌آید، رویکردها و شیوه‌های مداخله برای هدایت و مدیریت آن متفاوت خواهد بود. شناخت نظری از پدیده منظر شهری شرط ضروری برای تدوین متدولوژی مداخله در آن است. مباحثه در خصوص تکنیکهای مختلف دستکاری اجزا و عناصر شهر با هدف ارتقای کیفی منظر آن بدون پشتوانه‌های نظری لازم نتیجه‌بخش نخواهد بود. در گام نخست باید تعریف روشنی از مولفه‌های سازنده و ماهیت منظر به دست آورد تا بتوان متدولوژی صحیح مداخله در آن را تبیین کرد.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۱۱

توسعه فضاهاى جمعى، راهبرد منظرین شهر | فیلیپ روو

 

 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۱۱

ارتباط با منظر در آثار فرانک لوید رایت | کلود مسو

در عصر معماری مدرن، چه در آغاز و چه در زمان رواج آن، نوعی بی‌تفاوتی نسبت به منظر و طبیعت به چشم می‌خورد. اما لوکوربوزیه و فرانک لوید‌رایت اینگونه نبودند. لوکوربوزیه، معماری را با منظر و شرایط ‌طبیعی مرتبط می‌دانست و برای فرانک لوید‌رایت، منظر و طبیعت منابع الهام بخشی بودند که از آنها برای پروراندن فرم‌های معماری استفاده می‌کرد.
گذشته از منابع الهام مشترک این دو، لوکوربوزیه و فرانک لوید‌رایت نگرش‌های کاملاً مخالف نسبت به منظر و طبیعت داشتند. نگرش اول مربوط به نوع برخورد است؛ ساختمان مصنوع با منظر طبیعی در تضاد است. این یک ابداع یونانی است که به طور خاص در معابد دوریک دیده می‌شود و مشخصة فرهنگ برخاسته از سنت‌های هلنی است. نگرش غالب در معماری اروپایی تضاد ساختارهای مونومانتال با فرم‌های طبیعی و منظرین است، لوکوربوزیه در ویلا ساوا۱ به وضوح این ایده را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 18 بهار 1391 (1)

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۱۱

‌هرمنوتیک و منظر شهر | علیرضا نوروزى‌طلب

یکی از استعدادهای شگرف آدمی درک معقولات و مفاهیم است. قوه مفکره، امکان فهم را برای انسان‌ها میسر کرده است و نیروی فهم نیز توان تفسیر جهان را فراهم آورده است. پدیده‌های طبیعی و دست‌ساخته‌های انسانی، ابژه‌ها یا “برابر نهاده‌شده” هایی است که در هر مرتبه‌ای از مراتب فهم، عرصه تفسیر را نیز مفتوح داشته است. شهرسازی و شهرنشینی تجسم تاریخمند حیات و تجربه زندگی است که به مثابه پیکره‌ای انداموار نشان از تکاپوی مادی و معنوی نوع بشر دارد. شهر در نگرش هرمنوتیکی همچون متن قابل تفسیر، تجلی‌گاه زندگی اجتماعی اوست که علاوه بر جنبه‌های کارکردگرایانه ویژگی‌های حیات معنوی جوامع انسانی را نشان می‌دهد.

دریافت کامل مقاله   



چکیده مقاله ۷

تأملى بر نقش زیارتگاه‌ها در ساخت منظر شهر ایرانی | احمدعلى فرزین

شهرها از روی نشانه‌های شهری و مشاهده عینیت‌ها و نقش خاطره‌ها در ذهن شناخته می‌شود؛ نشانه‌هایی همچون آب، کوچه، میدان، خیابان، فضای باز و سبز و… همراه با جریان زندة فعالیت‌های جمعی و اجتماعی در شهر.
فضاهای مذهبی و زیارتی در شهرهای امروز، از جمله فضاهای گم‌شده هستند که مدیریت شهری تنها بر بار معنایی آنها در رفتارهای اجتماعی تأکید می‌کند. درحالی‌که توجه به منظر زیارتی می‌تواند عامل اصلی در تعریف الگویی‌ برای شهر اسلامی در ایران باشد. منظر زیارتگاه‌ها، کلیدواژه‌های ادراک شهروندان از فضاهای شهر است. این نوشته از طریق شرح ظرفیت‌ها و عملکرد اماکن زیارتی درصدد دستیابی به مفهومی است که در تمامیت منظر شهری، نقش مهمی در تشکیل خاطره جمعی و فضای شهر نزد شهروندان ایفا کند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 31 دی 1393

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − شش =

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا