تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۹ تابستان ۱۳۸۹ (۳)

 مجله علمی منظر شماره ۹ تابستان ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۹ (بخش۳)

۱۷- بررسی ظرفیت های منظرین رود دز | زهرا رستگاری
 
۱۸-طراحی منظر سواحل بر اساس روانشناسی زنان | مجید صالحی‌نیا
 
۱۹- برنامه‌ریزی سواحل | شهاب نظری عدلی
 
۲۰- مدل سنجش قابلیت گردشگری اراضی ساحلی | رضا احمدیان
 
۲۱- طراحی منظر ساحلی شهر سوژو | فرشاد کازرونی
 
۲۲-ملاحظات طراحی منظر در ساحل شهری بندرعباس | گلاره خوشخویی
 
۲۳- بررسی موردی ساحل شهر تورنتو | پونه وکیلیان؛ آرش سجادی
 
۲۴- تحلیل موردی ساحل رامسر | فاطمه شریف‌نیا
 
 

چکیده مقاله ۱۷ نشریه مجله علمی منظر شماره ۹ (۳)

بررسی ظرفیت های منظرین رود دز | زهرا رستگاری

اجتماع ما فراتر از امکانات آن زندگی می‌کند. ما در مکان و زمان محدود زندگی خود از طریق الگوهای نادرست رفتاری، شهر را از سرمایه‌های طبیعی و باهویت آن محروم می‌کنیم. این الگوها، در طول سال‌های عمر یک شهر، محیط طبیعی و زیستی را ویران می‌کند. کوتاهی دوره‌های مدیریتی شهرها، فرصت شناخت عمیق ظرفیت‌های شهر را از بین می‌برد و تصمیم‌های مقطعی و شتابزده، کار را برای برنامه‌ریزی‌های منطقی و اصولی سخت می‌نماید. کافی است در یک دوره مدیریتی بر شناخت حقیقت شهر تمرکز کرده تا با برنامه‌ریزی بر پایه مطالعات جامع و هدفمند، وابستگی عینی- ذهنی نسل‌های آتی به شهر و فضاهای آن را حفظ نماییم. این نگاه به طور حتم متضمن پایداری شهر در حوزة منظر طبیعی، همبستگی‌های جمعی و صرفة اقتصادی خواهد شد.

چکیده مقاله ۱۸ مجله علمی منظر شماره ۹ (۳)

طراحی منظر سواحل بر اساس روانشناسی زنان | مجید صالحی‌نیا

ساحل مخصوص زنان، مکانی است تفرجگاهی در امتداد ساحل دریا یا رودخانة درون و حاشیه شهری، به‌نحوی‌که زنان بتوانند با آزادی بیشتری از امکانات تفریحی، ورزشی و طبیعت محیط استفاده کنند. آزادی پوشش و تردد در این مکان‌ها مطابق با فرهنگ ایرانی، از جمله اهداف محوری است که در سالیان اخیر و در پی اقداماتی برای ایجاد پارک‌ها و فضاهای عمومی شهری مخصوص بانوان در کشور، مباحث و مسایلی را موجب شده است. طراحی فضا و مکان متأثر از خواست‌ها و اعمال قدرت گروه‌های مختلف اجتماعی است. آیا این بدان معنا است که تفرجگاه ساحلی می‌تواند زنانه- مردانه باشد؟
 
 

چکیده مقاله ۱۹ مجله علمی منظر شماره ۹ (۳)

برنامه‌ریزی سواحل | شهاب نظری عدلی

جایی که خشکی با دریا برخورد می‌کند، فضای ارزشمندی است که از یک دارای ارزش اکولوژیک و از سوی دیگر در صورت مدیریت صحیح، می‌تواند در رفاه و آسایش، اقتصاد، سرگرمی و رشد و نمو یک جامعه مؤثر باشد. گردشگری از بزرگترین صنایع جهان است که یکی از شاخه‌های آن، گردشگری ساحلی است که بر اساس ترکیب و برخورد دو منبع اصلی دریا (منبع طبیعی) و خشکی (منبع فرهنگی) به‌وجود آمده و امکاناتی را از جمله آب، ساحل، مناظر زیبا، زمین حاصلخیز، تنوع زیستی دریا و خشکی، میراث تاریخی و فرهنگی، غذای سالم و … را فراهم می‌کند. الزامات به‌کارگیری این ظرفیت‌ها نیازمند تسهیلاتی از قبیل هتل‌ها، پناهگاه‌ها، ویلاها، رستوران‌ها و زیرساخت‌های لازم از جمله اسکله‌ها، لنگرگاه‌ها، فروشگاه‌های ماهیگیری، غواصی و سایر امکانات است. مدیران شهری با معرفی جاذبه‌های ساحلی و به نوعی ممتازنمودن ویژگی‌های فضایی و عملکردی آن، در رقابت با شهرهای غیر ساحلی، به جذب سرمایه می‌پردازند. در این مقاله، تصویری از عوامل مؤثر در یک گردش ساحلی موفق ارائه می‌شود.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 9 تابستان 1389 (1)

چکیده مقاله ۲۰ مجله علمی منظر شماره ۹ (۳)

مدل سنجش قابلیت گردشگری اراضی ساحلی | رضا احمدیان

گردشگری ساحلی از جمله فعالیت‌های جاذبی است که به دلیل تنوع اکوسیستم و ترکیب آب و خشکی، قابلیت‌های چندگانه‌ای در سطح جهان دارد. کشور ایران با داشتن حدود ۵ هزار کیلومتر خط ساحلی در سه حوزه جغرافیایی مختلف (خزر، خلیج فارس و دریای عمان) توان بالایی در زمینه استقرار فعالیت‌های گردشگری دارد. اما به دلیل فقدان یک نظام جامع در زمینه توان‌سنجی، برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از انواع گردشگری ساحلی، کمترین میزان استفاده مناسب و پایدار از این قابلیت را فراهم نموده است.

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۲۱ مجله علمی منظر شماره ۹ (۳)

طراحی منظر ساحلی شهر سوژو | فرشاد کازرونی

در حال حاضر، مقوله گردشگری به عنوان یک صنعت و یکی از عوامل تأثیر‌گذار بر جنبه‌های گوناگون محیطی (روستایی یا شهری)، در ارتباط با تفرجگاه‌ها و سایت‌های گردشگری مطرح است که از مهم‌ترین آن می‌توان به گردشگری ساحلی اشاره نمود. امروزه گردشگری ساحلی از بزرگترین فعالیت‌های جهان به شمار می‌آید که با رشد روزافزون خود به فعالیتی چند منظوره تبدیل شده است. به‌طوری‌که توسعه گردشگری و تفریحات مربوط به آن از عوامل مؤثر در شکل‌دهی الگوی توسعه نواحی ساحلی بوده و تأمین‌کننده مزایای مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی زیادی برای میزبان است. در این نوشتار به آزمون موضوع در برنامه‌ریزی جامع منظر ساحلی شهر سوژو پرداخته می‌شود.

دریافت کامل مقاله   

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 11 (4)

چکیده مقاله ۲۲

ملاحظات طراحی منظر در ساحل شهری بندرعباس | گلاره خوشخویی

طراحی کرانة دریا، منظر ساحلی شهر را نظم بخشیده و کیفیت حسی و بصری آن را ارتقا می‌دهد. ساحل بخشی از هویت اکولوژیک شهرهای حاشیة دریا به شمار می‌آید، لذا سامان‌دهی و ارتقای منظر ساحلی یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های اکولوژیکی شهر است. ساحل بندرعباس دارای قابلیت‌های فراوانی (همجواری با دریا و مجاورت با بازار اصلی شهر) جهت شکوفایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده‌کنندگان این ناحیه است، اما به دلیل آن‌که این فضاهای باز آن ساماندهی نشده‌ و فاقد تأسیسات و تجهیزات لازم است، بخش عمدة آن به عنوان فضاهای عمومی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بهترین راه دستیابی به این مهم ایجاد ساحل شهری است. منظور از ساحل شهری، بخشی از ساحل دریا است که مجهز به تأسیسات و تجهیزات مختلف است و قابلیت پذیرش استفاده‌کنندگان را دارد و عنصر تأثیرگذار در منظر شهر است. بر اساس همین مفهوم است که بسیاری از سواحل شهری دنیای امروز به عنوان مناطق تفریحی و مراکز جذب جمعیت شناخته می‌شود.
 

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۳

بررسی موردی ساحل شهر تورنتو | پونه وکیلیان؛ آرش سجادی

امتداد کناره آب در شهرهای ساحلی، موقعیت فضایی برجسته و منحصر به فردی را ایجاد می‌کند که نقش عمده‌ای در ارتقای کیفیت‌های بصری، محیطی و اجتماعی شهر دارد. نوارهای ساحلی، علاوه بر ایجاد هوای پاک و حفظ حیات جانوری، مکان‌های ویژه‌ و فرصت‌های بیشماری در خلق فضاهای جمعی خاطره‌انگیز محسوب می‌شود که تأثیر مستقیمی بر ساختار شهر، کیفیت اکولوژیک، کیفیت زندگی شهروندان و حفظ هویت منظر شهری دارد. به همین جهت حفاظت از این منبع طبیعی و بهره‌گیری صحیح از مواهب آن در شهر حائز اهمیت است. با توجه به قابلیت حضور عناصر طبیعی در بافت شهرها، چگونه می‌توان هویت بصری و سیمای شهر را تقویت کرد؟ این مقاله با معرفی پروژه‌هایی از نوار ساحلی شهر «تورنتو» به عنوان نمونة موفق جهانی و با هدف اشاره بر لزوم تغییر در مفهوم و معنای مکان‌های ساحلی و بندری شهرها، به عنوان بخش مهمی از اجزای تشکیل‌دهنده منظر شهری، تهیه شده است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 67

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۴

تحلیل موردی ساحل رامسر | فاطمه شریف‌نیا

در انتهای غربی استان مازندران و نزدیکی بسیار زیاد رشته کوه البرز و سواحل جنوبی دریای خزر، شهر ساحلی رامسر را با ساختاری خطی شکل داده که حد فاصل استان‌های مازندران و گیلان نیز محسوب می‌شود. آب و هوای رامسر معتدل و مرطوب بوده و پس از بندرانزلی دومین شهر پرباران کشور و خنک‌ترین شهر استان مازندران در فصول گرم به شمار می‌آید که دمای آن به طور متوسط بین ۲۶-۱۹ درجه سانتی‌گراد است. از لحاظ پوشش گیاهی از سه قسمت جنگل، مرتع و کشتزار تشکیل شده و چای، برنج و مرکبات از مهم‌ترین محصولات کشاورزی آن است. موقعیت طبیعی منحصر به فرد رامسر و سواحل ماسه‌ای و کوهپایه‌های جنگلی پوشیده از درختان پهن‌برگ به جا مانده از دوران سوم زمین‌شناسی که فواصل آن در بیشترین حالت حدوداً به ۳ کیلومتر و در کمترین حالت به ۴۰۰ متر می‌رسد، امکانی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد که در هیچ جای کشور دیده نمی‌شود. علاوه بر جنگل و دریا جاذبه‌های طبیعی دیگری نظیر چشمه‌های آب گرم معدنی، آبشارهای زیبا در دل مناطق جنگلی، غارها و مناطق ییلاقی نیز در رامسر وجود دارد که هر ساله هزاران گردشگر را به سوی خود می‌خواند.
 
 

دریافت کامل مقاله         


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا