اخباراخبار نظام مهندسی

ترویج مقررات ملی ساختمان در بین کودکان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان:
ترویج مقررات ملی ساختمان  در بین کودکان با بکارگیری روش‌های مشارکتی

فرهنگ سازي از عوامل موثر در ترويج رعايت مقررات ملی ساختمان است، نیل به اهداف نظام مهندسی با فرهنگ سازی عمومی مقررات ملی ساختمان امکانپذیر است.
پیشبرد اهداف عالیه سازمان نظام مهندسی ساختمان با تمرکز بر ترویج مقررات ملی ساختمان و تثبیت جایگاه حرفه‌ای و اجتماعی مهندسین، از اولویت های مهمی است که نظامات مهندسی استانها بر آن اهتمام ورزیده و در دستور کار خود قرار داده اند. بسته به شرایط هر استان، برنامه های مدون آموزشی، علمی و ترویجی در این حوزه را شاهد هستیم. از جمله استان هایی که برنامه های مدونی را در این خصوص اجرایی نموده اند؛ می توان به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان اشاره نمود. در ادامه، مصاحبه با حسین ویزواری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان در خصوص اهمیت مقرارت ملی ساختمان و نحوه ترویج آن را در استان گلستان، می خوانید.

چرا فرهنگ سازی رعایت مقررات ملی ساختمان دارای اهمیت است؟

فرهنگ سازي از عوامل موثر در ترويج رعايت مقررات ملي ساختمان است، نیل به اهداف نظام مهندسی با فرهنگ سازی عمومی مقررات ملی ساختمان امکانپذیر است. حفظ امنیت و ایمنی در ساختمان‌ها و شهرسازی بر اساس عناصری که رفاه، آسایش، امنیت فکری و در کنار آن فضای شاد را ایجاد می‌کند از جمله رفتارهایی است که باید بر اساس قوانین موجود تبدیل به فرهنگ عمومی شود.

ادامه مطلب
برج اداری وزرا | پادرا پایا پارس،منظر بوم نقش

مقررات ملی ساختمان به خودی خود متضمن کیفیت ساختمان‌ها نیستند و لازم است تا در کنار تدوین این مقررات، به موضوع ترویج و آموزش آن در جامعه مهندسی کشور به طور خاص و آحاد مردم به طور عام از یک سو و ایجاد نظامی کارآمد برای اعمال و کنترل این مقررات و سایر موارد مربوط به ساختمان از سوی دیگر توجه شود.

چرا آموزش ترویج مقررات ملی ساختمان در بین کودکان دارای اهمیت است؟

یکی از مهمترین وظیفه سازمان اجرای کامل مقررات ملی ساختمان است که با انجام این کار شهرها و محیط شهری برای کودکان خسته کننده نخواهد بود. اگر کودکان زندگی خود را منطبق با افکار بزرگترها و برنامه ریزی های آنان سپری کنند در آینده باعث خواهد شد، جامعه ای با کمترین خلاقیت، اعتماد به نفس و پویایی را داشته باشیم. تاثیر بیشتر آموزش و فراگیری آن در سنین پایین و مقاطع پایه از یک سو و توجه به نیاز های کودکان در طراحی و توسعه شهری باعث شد تا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان فعالیت هایی را در این خصوص برنامه ریزی نماید.

مهمترین اقداماتی که در این زمینه سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان انجام داده، چیست؟

-برگزاری چندین مرحله مسابقه نقاشی دیواری با موضوع مقررات ملی ساختمان

-طراحی و چاپ پازل با طرح مقررات ملی ساختمان و توزیع در مدارس ابتدایی و مهد کودک های استان

ادامه مطلب
افزایش قیمت فولاد در ساخت و ساز وقفه‌ ایجاد می‌کند

-طراحی و چاپ برنامه هفتگی با موضوع مقررات ملی ساختمان و توزیع در مدارس استان

-تکثیر ۱۰۰۰جلد دفتر نقاشی و مشق با طرح جلد مقررات ملی  برای کودکان و توزیع در مدارس (بین دانش آموزان بی بضاعت) و مهدکودک های استان

-خرید کتاب راهنمای تدریس مفهوم زلزله و ایمنی از پژوهشگاه بین المللی زلزله کشور و توزیع بین مهد کودک های استان

-تکثیر لوح فشرده آموزش زلزله به صورت انیمیشن برای کودکان

-چاپ کتاب من و پوشی و سرباز طلایی در زمینه مقررات ملی  به زبان کودکان

-برگزاری جشنواره شهر دوستدار کودک با موضوع رعایت مقررات ملی ساختمان در قالب داستان نویسی، فیلم کوتاه و نقاشی با مشارکت کودکان استان در دو شهر گرگان و گنبد

در مهرماه امسال نیز به مناسبت روز جهانی کودک جشن بزرگ شهر دوستدار کودک با شعار آینده را باید ساخت با همکاری کانون پرورش فکری کودکان استان و شهرداری گرگان برگزار شد که تعداد ۱۰۰۰ عدد لوازم التحریر و۶۰۰ جلد دفتر نقاشی با شعار «با رعایت مقررات ملی ساختمان آسایش و آرامش را به خانواده های خود هدیه کنید.» توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان آماده و بین کودکان شرکت کننده در جشن توزیع شد.

برنامه های اجرا شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان تا چه میزان تاثیرگذار بوده است؟

برنامه های اجرا شده توسط سازمان با همکاری روابط عمومی و کمیته انتشارات و با استفاده از نظرات کارشناسان، مربیان، معلمان و اساتید استان برگزار می گردد. کودکان با شرکت در این مسابقات علاوه بر یادگیری همکاری و همفکری با یکدیگر، رقابت سالم و فعالیت گروهی را یاد می گیرند. سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان با آموزش و ترویج مقررات ملی ساختمان در بین کودکان، در این فعالیت ها با بکارگیری روش¬های مشارکتی از قبیل نقاشی، عکس، فیلم کوتاه و جلسات بحث و گفتگو با کودکان ازدیدگاه ها و نظرات آن ها نسبت به مسائل شهری و ساختمان ها آگاه می شود.

ادامه مطلب
وجود 40 هزار واحد مسکن روستایی کم‌دوام در اردبیل

خروجی این برنامه ها چقدر می تواند در ساخت و سازهای آینده تاثیر داشته باشد؟

دوران کودکی زمان نقش پذیری و تربیت است. اگر در کودکی تربیت به روش نیکو صورت نگیرد، اصلاح آن رفتارها و جبران آن در دوره بزرگسالی غیرممکن یا دشوار خواهد بود. کودکان نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه و نسل آینده دارند و توجه به مسائل و مشکلات آنها از ضرورت های مهم یک کشور است. باید مدیران، برنامه ریزان، طراحان فضای شهری و سازندگان را با جایگاه و حقوق کودک در شهر، آشنا کرد تا جامعه ای خلاق، پویا و با اعتماد به نفس داشته باشیم تا بتوانند در ساخت و ساز های آینده تاثیرگذار باشند.

منبع: صما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا