آثار معماری ایراناستودیو معماری الگوی پیشروی محیط نوینپروژه بر اساس ارائه به مسابقاتپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهرانطرح پیشنهادی مسابقهکاربریمراکز مسکونیمسابقات معماری داخل کشورمعمارانمهراد حبیبیویلا

دلچه ویتا | استودیو معماری الگوی پیشروی محیط نوین

دلچه ویتا
معمار: استودیو معماری الگوی پیشروی محیط نوین (مهراد حبیبیشبنم خزلی)

موقعیت : ایران، تهران
وضعیت : 
طراحی شده
مساحت : ۲۵۰ متر مربع
تاریخ ساخت : ۱۳۹۶
کاربری : مسکونی- ویلا


دلچه ویتا
دلچه ویتا

درباره پروژه  دلچه ویتا

روند طراحی

در پروژه پیش رو با توجه به محدودیت هایی از جمله بسته بودن جداره های غربی و شرقی ساختمان، فقدان منظره و همچنین طول زیاد نسبت به عرض آن، تصمیم گرفتیم تا با طراحی وید و نورگیرهای سقفی و حیاط ها و باغچه های میانی در این محدوده مکعبی ،مشکل نورگیری طبیعی ، منظره و تهویه هوا را رفع کنیم و از طرفی دیگر با توجه به اهمیت فضای آشپز خانه ، ایده اصلی یعنی قرار گیری آشپزخانه به عنوان قلب خانه و پل ارتباطی فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی و نیز جدا کننده فضا ها ،شکل گرفت، بدین تربیت مکعبی آجری که در بر گیرنده فضاهای مختلفی از جمله آشپزخانه میباشد با قرار گیری در میان خانه تبدیل به المان اصلی و شکل دهنده ی دیگر فضاهای خانه شد و اطراف آن را نیز وید ها و نورگیرهایی فرا گرفته اند که دیدهای متنوعی از فضاهای درونی خانه ایجاد کرده است.

ادامه مطلب
موزه هنرهای زیبا هوستون دریاچه

طراحی فضاها

یک وید در ضلع جنوب غربی خانه قرار گرفته است و در کنارآن در طبقه همکف فضای نشیمن وجود دارد، ویدی دیگردر کنار آشپزخانه و تقریبا در مرکز خانه قرار گرفته است که تامین کننده ی نور طبیعی و تهویه و منظره دلپذیر است، همچنین ویدی نیز در ضلع شمال شرقی این خانه در کنار سالن پذیرایی طراحی شده است. همه ی آنها باغچه هایی را در دل فضاهای مذکور پدید آورده اند و خود نور طبیعی و منظره زیبایی از گیاهان را به فضا وارد می کنند.

ارتباط عمودی بین طبقات خانه و در واقع فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی نیز با همان مکعب آجری میسر میشود. آشپزخانه خود در سطحی بالاتر از سطح همکف تعریف شده تا از طبقه اول و همکف دسترسی یکسانی تامین شود، شاخص تر باشد و به دلیل اهمیتش به هسته مرکزی خانه تبدیل شده و دیگر فضاهای خانه را نیز سامان دهد. در سطح پایینی مکعب مرکزی و در تراز طبقه همکف سرویس مهمان قرار گرفته و نیز در سطح بالایی مکعب نیز باغ کوچکی تعریف شده است که دسترسی اش از طبقه اول امکان پذیر است، در کنار این باغ نورگیر سقفی بزرگی نیز در نظر گرفته شده است که در مواقع متفاوت از روز بازی زیبایی از نور و سایه روی سطوح ایجاد میکند.

ادامه مطلب
ویلا محمدشهر | دفتر معماری کامران حیرتی

در طبقه اول این خانه و در بخش خصوصی ، ۱ اتاق خواب مستر در ضلع جنوبی و ۲ اتاق خواب دیگر با حمام مشترک در ضلع شمالی و همچنین لاندری تعربف شده اند و در میانه این طبقه باغ کوچک مذکور تعریف شده است. همچنین حمام و سرویس های بهداشتی مشترک و اتاق مستر در طبقه اول نیز از دو مکعب کوچکتر آجری به وجود آمده اند و در کنار ویدها و نورگیرها قرار گرفته اند. تلاش ما در این طرح، استفاده از نور طبیعی، درختان و طبیعت و جریان هوای مطبوع و وارد نمودن آنها در خانه به عنوان بخشی از محیط داخلی ، جهت رسیدن به کیفیت بهتر زندگی بوده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + دوازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا