تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۹ تابستان ۱۳۸۹ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۹ تابستان ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۹ (بخش۱)

۱- درآمد/ ساحل، فرصت ناشناخته برای ارتقاء کیفیت فضا | سید امیر منصوری
 
۲-بررسی جنبه‌های ادراکی و عملکردی ورودی شهر تهران (از بزرگراه شمال) | انسیه قوام پور
 
۳-بررسی تأثیر ضوابط شهرسازی بر شکل شهرتهران | علیرضا بندرآباد
 
۴- راهبرد احیای زیرساخت‌های طبیعی در سازمان فضایی شهر | بهار مجتهدی
 
۵- روستاـ شهر، تجربه‌ای جدید در شهرهای امروز | ساناز نوش آفرین
 
۶- معرفی کتاب : شاهنامه فردوسی | علیرضا حیدری
 
۷-منظر شهری | علیرضا عندلیب
 
۸-آسیب شناسی منظرشهری تهران | مهدی شیبانی
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۹

درآمد/ ساحل، فرصت ناشناخته برای ارتقاء کیفیت فضا | سید امیر منصوری

تفرجگاه‌ ساحلی، فضاهای جمعی مرتبط با سواحل دریا و رودخانه است که به دلیل بهره‌گیری از موقعیت طبیعی خود در جذب مخاطبان موفق عمل می‌‌کند. این فضاها از چند نظر در شهرها و محیط‌‌زیست انسان نقش‌آفرینی می‌‌کنند. در حالی‌که کاربری‌های رایج شهری همچون فضاهای خدماتی و فرهنگی، ارتباط‌های یک سویه‌ را تعریف می‌‌کنند که به تعامل و شناخت متقابل منجر نمی‌‌شود، فضاهای جمعی برای پرکردن خلاء ناشی از آن پدید می‌آیند. تفرجگاه‌ ساحلی، از بهترین فرصت‌هایی به شمار می‌‌رود که انسان‌ها در آن مجال تجربه طبیعت و تعامل با همنوعان خود را دارند. بررسی نقش ساحل در ساخت شهرها چهار جلوه اصلی از اهمیت آن را نمایش می‌‌دهد

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۹

بررسی جنبه‌های ادراکی و عملکردی ورودی شهر تهران (از بزرگراه شمال) | انسیه قوام پور

بخش عمدة شناخت ما از شهر در فضاهای باز شهری شکل می‌گیرد. این فضاها تصویر برجسته شهر را می‌سازند. ورودی شهرها به عنوان اولین نقاطی که اکثر مسافران با آن برمی‌خورند، بخش عمدة تصویر اولیة شهر را شکل می‌دهد. تصاویر و حال و هوا و قوت مکان آنها در شکل‌دهی ذهنیت مخاطبان در رابطه با شهری که پیش‌رو خواهند داشت بسیار مؤثر است. به‌هم خوردن تسلسل مراتب در نظام کالبدی شهرها سبب شده تا ورودی شهرها که یکی از حلقه‌های این اتصال است، عملکرد مناسبی نداشته باشد، نقش خود را به خوبی ایفا نکنند و حامل پیام، معما و یا تصویری از شهر نباشد.
 
ضوابط و مقررات شهرسازی به عنوان یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر شکل شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجایی‌که عاملی همچون شکل شهر باید دارای معیارهای مطلوبیت نیز باشد، اندیشمندانی همچون کوین لینچ و سایر پژوهشگران حوزه توسعه پایدار سعی در تدوین و تبیین آنها نموده‌اند. صرف‌نظر از اینکه آیا این معیارها می‌توانند به طور کامل در همه مکان‌ها قابل اندازه‌گیری باشند، لازم است ضوابط و مقررات شهرسازی به منظور سنجش میزان هم‌سویی آنها با معیارهای مطلوبیت شهر، بررسی شود. این نوشتار سعی در بررسی پاره‌ای از این ضوابط و مقررات یعنی مقررات مربوط به سطح اشغال بنا و ایجاد نمای ساختمان‌ها و منظر شهری در ایران، با مطالعه موردی شهر تهران دارد. بدین ترتیب و با مقایسه تحلیلی نمونه‌های مشابه خارجی، میزان تطبیق مطلوبیت شکل شهر از طریق تحقق و اجرای مقررات شهرسازی پیش گفته، سنجیده خواهد شد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 28

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۹

راهبرد احیای زیرساخت‌های طبیعی در سازمان فضایی شهر | بهار مجتهدی

حضور طبیعت در شهر موهبتی است که شهرها با شناخت و نقش‌دهی به مؤلفه‌‌های طبیعی بستر خود می‌توانند به پایداری برسند. طبیعت شهرها گاه چنان تأثیر مستقیمی بر ساختار، منظر و موقعیت استقرار شهرها دارد که ارتقای کیفی و تبیین آن می‌تواند راهگشای بخشی از مشکلات عدیده این شهرها باشد. این موضوع در مورد رودخانه‌های فصلی یا دائمی شهر و به ویژه رودخانه خشک تبریز صادق است به‌طوری‌که مدیریت صحیح آن، نقش مهمی در کنترل کیفیت منظر شهری برعهده خواهد داشت. «مهران‌‌رود» (قوری‌‌چای) در کنار باغ‌های شهر (باغ‌های چایکنار) به عنوان مؤثرترین عنصر بر موقعیت استقرار هسته اولیه شهر و استخوانبندی آن در دوره‌های تاریخی، عامل اصلی تعادل و پایداری بوده ‌است. در این مقاله سعی شده تا راهکارهایی برای باز زنده‌سازی این دو نقطه‌ عطف طبیعی در جهت ارائه الگویی برای پایداری شهر ارائه شود.

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۹

روستاـ شهر، تجربه‌ای جدید در شهرهای امروز | ساناز نوش آفرین

”اساس سکنی گزیدن رسیدن به آرامش و امنیتی است که از آشنایی با مکان و محیط و طبیعت بر می‌آید”(شاران، ۱۳۸۴). امروزه آرامش ساکنین کلان‌شهرهایی چون تهران، که با توسعه و گسترش بیش از حد به اطراف و محیط طبیعی، باعث از بین رفتن پتانسیل‌های خدادادی زمین و طبیعت شده است، به مخاطره افتاده و هر روز شاهد از بین رفتن مناظر بکر طبیعی روستایی بیشتری در داخل و مجاور شهرها هستیم. برای احیای هویت در شهر ضروری است علاوه بر توجه به حفظ کالبد و عناصر تاریخی، تداوم تاریخی در شهر، سازمان فضایی، نقاط عطف و نشانه‌های شهری، فضاهای جمعی و خاطرات نیز در نظر گرفته شود. یکی از مهم‌ترین عناصر به جا مانده در شهرهای ایرانی، کوچه‌باغ‌ها و مناطق روستایی است که علاوه بر جذابیت طبیعی و آرامش‌بخشی، خاطرات ذهنی مشترک همه ایرانیان محسوب می‌شود.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 0 زمستان 1387 (1)

دریافت کامل مقاله   



چکیده مقاله ۷

منظر شهری | علیرضا عندلیب

 

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۸

آسیب شناسی منظرشهری تهران | مهدی شیبانی

 
گرچه امروز مقوله منظر شهری جایگاه تعریف‌شده و روشنی در سطوح جهانی چه آکادمیک و چه حرفه‌ای دارد، ولی همچنان به عنوان یک مسئله بومی، محل مناقشه است. سؤال از منظر شهری، ذهن را به سمت مؤلفه‌های تأثیر‌گذار و شاخه‌های علمی مرتبط با آن سوق می‌دهد. می‌توان بحث منظر را در دو حوزه معماری منظر (LANDSCAPE ARCHITECTURE) و منظر شهری (URBAN LANDSCAPE) بررسی کرد.
 

دریافت کامل مقاله         

 


 

 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا