تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۸ تابستان ۱۳۸۹ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۸ تابستان ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۸ (بخش۲)

۹- تأملی بر رویکرد خردباورانه به معضلات ترافیکی | جهانشاه پاکزاد
 
۱۰-برخورد روشمند در مدیریت حرکت عابر پیاده | امید ریسمانچیان
 
۱۱-مشارکت اجتماعی و حمل و نقل | حمیدرضا محملی‌ ابیانه؛ محمدصالح شکوهی بیدهندی
 
۱۲-بررسی نقش پیاده‌راه در حیات شهر | علی عاشوری
 
۱۳- ملاحظات کاربردی در برنامه‌ریزی پایانه‌های شهری | فرهاد صالحیان
 
۱۴-بررسی سیاست‌های حاکم بر طراحی پیاده‌راه خط‌ آهن برسی‌ـ پاریس | احمدعلی فرزین
 
۱۵-راهبردهای ساماندهی قلمرو ایستگاه‌های مترو | علی خانی
 
۱۶-دانه‌های درشت شهری
 
 

 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۸

تأملی بر رویکرد خردباورانه به معضلات ترافیکی | جهانشاه پاکزاد

همه ما در طول زندگی یاد گرفته‌ایم که میان پدیده‌های پیرامون خود تمایز قائل شویم و رفتار مناسب با آن را داشته باشیم. یاد گرفته‌ایم که هر پدیده نامی دارد و پشت سر هر واژه‌، معانی خاصی نهفته است. نه پدر را با مادر اشتباه می‌گیریم و نه درک مشابهی از کوچه و خیابان داریم. تفاوت میان کوچک و بزرگ را می‌دانیم و برای هر پدیده شخصیتی قائلیم. هرچند برای درک بهتر محیط و جلوگیری از سردرگمی و حفظ بقای خود پدیده‌ها را بر اساس جنبه‌های مشترک آنها دسته‌بندی می‌کنیم. اما در رفتار مقابل آنها به اشتراک‌ها بسنده نکرده، بلکه به تفاوت‌ها توجه بیشتری می‌کنیم.

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۸

برخورد روشمند در مدیریت حرکت عابر پیاده | امید ریسمانچیان

حرکت و فضای زندگی عابرین پیاده در چند سال گذشته از طرف مسئولین بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما علی‌رغم همه این تلاش‌ها به دلیل نبود یک برخورد روشمند که از پشتوانه نظری قوی برخوردار باشد و نیز گرته‌برداری و کپی‌کردن استانداردهای لازم برای توسعه شبکه معابر از کشورهای غربی، فعالیت‌ سازمان‌های دولتی در بهترین حالت، به تغییر کفسازی پیاده‌روها محدود شده است. در بیشتر مقالات دانشگاهی و پژوهشی نیز، به جای ارائه روش و راهکاری که بتواند مسئولین را در اجرای این اهداف یاری برساند، به پررنگ کردن اهمیت موضوع عابر پیاده و مزایای آن بسنده شده است. در این مقاله، حرکت عابر پیاده و مشکل دسترسی به درون بافت فرسوده محله نظام‌آباد در سطح برنامه‌ریزی با تکیه بر «پیکره‌بندی فضایی»۱ و استفاده از روش «سینتکس فضا»۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۸

مشارکت اجتماعی و حمل و نقل | حمیدرضا محملی‌ ابیانه؛ محمدصالح شکوهی بیدهندی

در این مقاله تلاش می‌شود تا با مرور تجارب جهانی و داخلی، روندهای جاری در افزایش نقش مردم در تصمیم‌گیری برای شبکه معابر شهری، بررسی شود. تحلیل سطوح مشارکتی در این طرح‌ها، به ویژه در مواردی که تغییر جهت‌های عبور و مرور و دسترسی در معابر شریانی روی می‌دهد (مانند طرح یک‌طرفه شدن خیابان ولی‌عصر شهر تهران و یا چند تجربه مشابه بین‌المللی دیگر) نگاه دقیق‌تری را بر طرح‌های توسعه شهری ایجاب می‌نماید. به نظر می‌رسد که رویکردهای موجود در عرصه برنامه‌ریزی شبکه حمل و نقل، مبتنی بر ارتقای کیفیت زندگی و زیست‌پذیری شبکه معابر و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشارکتی حداکثری است.
با توجه به الگوپذیری دیگر کلان‌شهرها و شهرهای کشور از طرح‌های پیاده‌شده در شهر تهران، بررسی نمونه موردی شهر تهران اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. بر این اساس، نهاد برنامه‌ریزی توسعه شهری تهران نیز برای تحلیل دسترسی در خیابان ولیعصر اقدام به برگزاری نشستی تخصصی نموده است که این مقاله به بررسی نتایج آن نشست می‌پردازد

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 146

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۸

بررسی نقش پیاده‌راه در حیات شهر | علی عاشوری

حرکت پیاده، طبیعی‌، قدیمی‌ و ضروری‌ترین شکل جابجایی انسان در محیط است که نقش اساسی در ادراک محیط و ارتباط با آن دارد، در حالی که به دلیل سلطة اتومبیل بر شهرها، حرکت پیاده به تدریج نقش طبیعی خود را از دست داده است. ظهور شهرسازی جدید در محدوده های تاریخی شهرهای ایران، شکل جدیدی از فضای شهری به نام خیابان را به وجود آورد که تعریف و تشخص نادرست آن در ساختار شهر، آن را به عنصر جداکنندۀ بافت تاریخی و مدرن تبدیل کرد، مفاهیمی چون تسلسل فضایی- عملکردی و قلمرو از این محدوده ها رخت بربست و اولین مکان تجسم و تبلور خاطرۀ تاریخی شهر از بار خود تهی شد.

 

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۸

ملاحظات کاربردی در برنامه‌ریزی پایانه‌های شهری | فرهاد صالحیان

میزان و نحوۀ رابطۀ انسان با مکان های شهری و پیچیدگی مناسبات مبادی و مقاصد سفرهای شهری نیازمند سیستم شبکه حمل و نقلی است که بتواند این روابط را روان کند. حمل و نقل به شدت در تعداد عظیمی از فعالیت‌های تولیدی، زندگی روزمره، گذران اوقات فراغت و حتی در فعالیت‌های آخر هفته تأثیرگذار است؛ تا جایی که سیستم شبکه حمل و نقل پیشرفته امکان تغییر در سطح اقتصادی، روش زندگی جامعه و توسعه فرهنگ و تمدن را فراهم می‌آورد۲. با ملاحظه وضع موجود و مشکلاتی که هم‌اکنون، شهر تهران در مبادی ورودی- خروجی خود با آنها روبرو است، می‌توان اهمیت این موضوع را دریافت.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 32

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۱۴

بررسی سیاست‌های حاکم بر طراحی پیاده‌راه خط‌ آهن برسی‌ـ پاریس | احمدعلی فرزین

یکی از دغدغه‌های مدیران ‌شهری پاریس، مانند تمامی کلان‌شهرهای دنیا، تأمین دسترسی مطلوب شهری در کنار رعایت سایر شاخص‌های کیفیت فضای شهری است. طرح کاربری اراضی پاریس (POS)، مصوب سال ۱۹۷۷، مخالف سیاست تعریض راه‌ها و ایجاد مجموعه برج‌هایی بود که بافت شهری را برهم زده و منظر آن را مخدوش می‌کرد. بر همین اساس، قوانینی مبنی بر حفظ مسیرها و سازماندهی فضاهای جمعی، ارتفاعات و مجموعه‌های موجود تصویب شد. در این راستا، یک سلسله عملیات جدید، موجب بهره‌برداری و تبدیل زیرساخت‌های راه‌آهن قدیم به مسیرهای پیاده‌روی در قلب محله‌های مسکونی شد؛ از جمله خط Ermond-Invalide در بخش Manin-Jorès در حاشیه خط قدیم باستیل (که عامل شکل‌دهی به بخش شرقی پیاده‌راه باستیل- جنگل ونسن بود). در این مقاله پیاده‌راه «برسی» به عنوان یک پروژه موفق در احیای فضای شهری معرفی می‌شود.

 

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۱۵

راهبردهای ساماندهی قلمرو ایستگاه‌های مترو | علی خانی

شبکه مترو به‌عنوان بخشی از سیستم حمل‌و‌نقل شهری، مزایای زیادی نسبت به سایر سیستم‌های موجود دارد؛ از جمله سرعت، سهولت، ارزانی، ایمنی و برنامه زمانی. به طوری‌که مترو جاذب مسافرانی از اقشار متنوع و متفاوت از قبیل دانشجو، دانش‌آموز، کارمند، کارگر، کسبه و بازاریان تا مدیران، صاحبان صنایع، زنان خانه‌دار و سالمندان شده است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 30 زمستان 1394 (2)

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۱۶

دانه‌های درشت شهری

دانه‌های درشت شهری اراضی بایر یا دارای کاربری واحد است که در مقیاس شهر به عنوان پهنه بزرگ حضور دارد. این پهنه‌ها جریان آمد و شد و تأثیرپذیری محیط اطراف خود از یکدیگر را قطع می‌کند. حضور طولانی‌مدت آنها در شهر در محل اتصال آنها با بافت، نقطه‌ای بن‌بست ایجاد کرده که تغییر کاربری آن موجب پیدایش ناحیه‌ای جدید در شهر می‌شود که از یک سو اقتضائات زندگی جدید خود را دارد و از سوی دیگر منطقه بن‌بست را می‌گشاید و ارتباط نواحی اطراف از طریق این پهنه برقرار می‌شود.
این میزگرد با هدف بررسی نقش دانه‌های درشت در توسعه شهر پیرامون محورهای ذیل صورت گرفته است :
۱. روش برنامه‌ریزی، مدیریت و جایگاه در اسناد شهری
۲. نقش اقتصادی- اجتماعی در تحریک توسعه
۳. نوسازی شهری (مقیاس خرد و کلان)
۴. بررسی موردی: قلعه مرغی و دانشگاه تهران
 

دریافت کامل مقاله         

 


 

 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا