تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۷ بهار ۱۳۸۹ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۷ بهار ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۷ (بخش۱)

۱- درآمد/ هنر شهری | سید امیر منصوری
 
۲- ناشناخته‌های هنر و تمدن ایران/ منظری آیینی در شهر تاریخی «عقدا» | شهره جوادی
 
۳- کتب قهوه‌خانه و هنر عامیانه امروز | گلناز کشاورز
 
۴- مصاحبه با نسل اول معماران بعد از جنگ آلمان | ارسلان دامغانی
 
۵- ‌مصاحبه اختصاصی با اسیتون کوچ، معمار منظر
 
۶- ‌پروژه «فرش آبی» تبلور هنر شهری | فاطمه ستوده علمباز
 
۷- نظرگاه
 
۸- بازار دیروز و امروز
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۷

درآمد/ هنر شهری | سید امیر منصوری

قديمىتريــن نمــود هنر در محيطهاى شــهرى مربوط به عصرى اســت كه هنــر، به بيان امر مقدس و اســطورهاى مىپرداخت. در دورة تســلط اساطيري هدف انسان راهيابى به اسرار آسمان بود؛ زيرا آسمان منشــأ همه تحولات و حوادث زمين به شمار مىآمد. دخالت آسمان، دخالتى جزءنگر بود كه همه اتفاقات را در بــر مىگرفت. باران و باد، خشكســالى، بيمارى، جنگ، غارت و هر پديده ديگر توسط ساكنان آسمان برنامه ريزى مىشد و براى زمينيان به اجرا در می آمد.

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۷

ناشناخته‌های هنر و تمدن ایران/ منظری آیینی در شهر تاریخی «عقدا» | شهره جوادی

«عقدا» در ۴۰ كيلومتري شمالغربي اردكان وكنارجاده يزدـا صفهان قرار دارد و تاريخ آن به پيش از اسلام باز مىگردد. غار باســتاني «اِ َشكفت يزدان» روزگاري نيايشگاه ميترا و آناهیتا  بوده و سالها در ايــن غار از آتش مقدس «ورهرام» كه از معبد آَناهيتا در كنگاور به اين مكان منتقل شده بوده، نگهدارى می شده است. اين مكان مقدس همهساله پذيراي پارسيان هند و زرتشتيان ايران است كه شبي را در غار بهسر ميبرند و مراسم خاصي را اجرا ميكنند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 23 پاییز 1392 (2)
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۷

کتب قهوه‌خانه و هنر عامیانه امروز | گلناز کشاورز

موزة هنرهاي معاصر قريب به پنجاه روز شــاهد حضور علاقه مندان بــه هنرعاميانة ايران بودكه به بهانة برپايي نمايشــگاهي از آثارهنرمندان مكتب «قهوهخانه» و نيز «نقاشى پشت شيشــه» گردهم آمده بودند كه دردوران زند و قاجار شــكل گرفته بودند و تادهة پنجاه نيزادامه داشتند. اين نمايشگاه در۲۳ اسفند ۸۸ افتتاح شد و تا ۱۵ ارديبهشت ماه ۸۹ داير بود.

 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۷

مصاحبه با نسل اول معماران بعد از جنگ آلمان | ارسلان دامغانی

پروفسور «ماكسبشر» همچون «لوكوربوزيه» يكى از معدود معماران نويسنده و نظريه پرداز اســت كه از چهره هاى برجســته نســل اول معمــاران پــس از جنگ آلمان نيزبه شــمار مى آيد. از پراهميتترين مطالب مطرح شــده در اين بحث، شــرح ديدار ايشان در جوانى با «ميس وان دروهه» و «فرانك لويد رايت» در ايالات متحده، بررســى سيســتم آموزش معمارى دورانهاى مختلــف آلمان بعد از جنگ و نقش معماران و اهميت آنهادر فرايند ساخت است.

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۷

مصاحبه اختصاصی با اسیتون کوچ، معمار منظر

«اســتيون كوچ» كه اهل شمال غرب آمريكا اســت، ليسانس خودرا از دانشگاه اورگون و فوق ليسانس معمارى منظرخود را ازدانشگاه پنسيلوانيا
دريافت نموده است. او پس از ۱۵ سال تجربه در طراحى، اجرا و مديريت منظر شركت خودرا با نام «Architecture Landscape Koch «بنا نهاد كه بهســرعت توانســت موفقيتهاى زيادى رادر جامعه معماران منظر كسب نمايد.علاقه ايشان به تاريخ معمارى منظرايران، بهويژه باغ ايرانى باعث شد تامقدماتاين مصاحبه بهسرعت فراهم آيد.

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 157

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۶

پروژه «فرش آبی» تبلور هنر شهری | فاطمه ستوده علمباز

«فرش آبى» يك پروژههنر شهرى است كه بسيار نوآورانه و مبتكرانه، فضاى جمعى جديدى را كنار «گالرى هنرى لاينگ» خلق مىكند. اين سايت در كناره شرقى مركز شهر نيوكاسل واقع شده است.در سال۱۹۹۶ شوراى شهر نيوكاسل يك مسابقه ايده پردازى بين المللى درقالب طرح تجديد حيات مركز شهر و به منظور ارتقاء كيفيت و سامانده ى خيابان جان دابسون برگزاركرد و تعدادى ازهنرمندان با تجربه در زمينه هنرهاى شهرى به اين رقابت دعوت شدند.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۷

نظرگاه

راهبرد مقابله با زلزله تهران:مقبول يامردود؟

اسـتراتژى دولـت و شـهردارى در مقابلـه بـا زلزلـة احتمالى در تهـران مبنى بـر كاهش جمعيـت شـهر و توسـعة امكانات امـداد و نجـات،تا چـه ميـزانواقعبينانه و مؤثر اسـت؟

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۸

بازار دیروز و امروز

بازار، مهمترين ركن تجارى شهرهاي ايران، در گذشته از بيرون دروازة كاروانرو شــروع مىشد و عناصر مهمى از شهر را در طول مســيرى به هم متصل مىكرد كه اغلب از پيش طراحى شده نيز نبود. اصلىترين امتداد آن- راسته بازار- به همراه رستههاى فرعى و كوچكتر، وســعت قابل توجهى از حدود شهر را در برمىگرفت و ارتباط تنگاتنگى با بافت مســكونى اطراف خود داشت.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 5 زمستان 1388 (1)

دریافت کامل مقاله       


 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا