آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتحمیدرضا قبادىدفاترقزوینکاربریکانسپتمعماران

موزه معماي انسان | حمیدرضا قبادى

موزه معماي انسان
معمار: حمیدرضا قبادى

موقعیت:ایران – قزوین
وضیعت:
 کانسپت
کاربری:فرهنگی
مساحت: ۸۰۰۰ مترمربع
تاریخ : ۱۳۸۸
معمار:حمیدرضا قبادى


موزه معماي انسان
موزه معماي انسان

درباره پروژه موزه معماي انسان

انسانهاي داراي بعدهاي گوناگون است ، اين وجه متمايز هر انسان مي تواند آن را در زندگي دچار دگرگوني هاي متعدد نماييد ، از آن طرف فلسفه يكي از گونه هاي پديدار شناسي جهان است كه مقداري از بعد انساني را متجلي مي نمايد . اين فلسفه چه معاصر و چه كلاسيك در معماري متبلور مي شود. معماري كه نماينگر جامعه ، بينش ، اقصاد و خيلي چيزهاي ديگر است . از طرفي ذات انسان چند وجهي است بر همين اساس مي توان يكي از تئوري هاي همسو در جهان امروز تئوري فولدباشد. بر همين اساس هيچ انساني برتر از ديگري نيست .

شايد اين تئوري از نظر دين شناسي به سمت سكولار رفته است اما براي نمايش زندگي انساني بسيار مي تواند كمك كند كه و از آن بهره جست براي شناخت بيشتر دين. بر اين دو پايه يعني چند وجهي بودن انسان و تئوري فولد طرح موزه شكل گرفته است به قول دلوز: جهان به عنوان كالبدي از فولدها و سطوح بي نهايت كه از طريق فضا ، زمان فشرده شده ، در هم پيچ و تاب خورده و پيچيده شده است. از طرفي توپوگرافي زمين اين امكان را محيا مي سازد كه بدون وارد شدن به بنا يك مسير و قصه بصري را دنبال كرد كه مي توان استفاده از فولد را تضمين داد و بنا داراي ابتدا و انتهاي همچون رشدي رونده شكل بگيرد. ملاصدار مي گويد مسئله انسان این است.

ادامه مطلب
مسابقه دانشگاه علوم پزشكی كردستان | مشاور پي‌كده

معما زماني

انسان همواره بین دو راز بزرگ زندگی می کند: ابتدای هستی و انتهای آن . و يا ضيمران مي گويد: تاريخ، شكل گرفتن عقليت در طول زمان است پس با اين وجود يك زماني را فقط ديدن طولي بنا بدون آنكه وارد كننده شخص باشد به خود اختصاص ميدهد . اما در داخل بنا نيز فراز و فرودها و عناصر روحي رواني مانند تجربه يا حس ، تاريكي يا معما ،تعادل يا تفكر ، خلاء ، يا بازگشت به خود ، يادداشت يك خاطره ، باغ معلق و … بكار گرفته شده است تا انسان ناظر در بنا با خود و بعدهاي گوناگون خويش آشنا تر شود تا در جهت مثبت و تعالي از آنها استفاده كند . مثلاً تاريكي در نگاه اول خوشايند نيست اما بايد به اين نكته اذعان داشت كه اگر تاريكي نباشد لذت روشنايي درك نخواهد شد يا درك حل يك معما زماني احساس خواهد شد كه با تلاش به آن دست پيدا كني.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا