تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۵ زمستان ۱۳۸۸ (۳)

 مجله علمی منظر شماره ۴ زمستان ۱۳۸۸

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۴ (بخش۳)

۱۷- نوسازی بافت فرسوده، ابهام‌ها و نارضایتی‌ها | ناصر براتی
 
۱۸- خبر | مونا لواسانی
 
۱۹- شهر ایرانی و راز پویایی | ناصر مشهدی زاده دهقانی
 
۲۰- حرکت با حباب در لایه های ذهن | مرضیه امامی میبدی
 
۲۱- ‌آیین نوزایی طبیعت | فرشید ابراهیمی
 
۲۲- ‌تکنولوژی معماری و ابهام فلسفی | اعظم جعفری
 
۲۳- خراج یا پیشکش نوروزی | فریدون آورزمانی
 
۲۴- نگاه آیینی به گردشگری ایرانی | پروانه غضنفری ، شهره جوادی
 
۲۵- بازآفرینی مرکز شهر | مهرداد سلطانی
 
۲۶- گردشگری و قابلیت های روستا | رضا سامه
 
۲۷- تسهیلات گردشگری در فرانسه | مریم منصوری
 
۲۸- گردش علمی از ایده تا عمل | محمد آتشین بار
 

 

چکیده مقاله ۱۷ نشریه مجله علمی منظر شماره ۵

نوسازی بافت فرسوده، ابهام‌ها و نارضایتی‌ها | ناصر براتی

– «فريدون درويش زاده» : تراكم تشويقى براى نوسازى

– دكتر «عندليب» در نشست تخصصى خانه هنرمندانمشاركت و اعتماد ساكنان، عامل تحقق نوسازى بافت هاى فرسوده

-…

چکیده مقاله ۱۸ مجله علمی منظر شماره ۵

خبر | مونا لواسانی

تهــران داراي ۱۴۰۰۰ هكتار بافت مســكوني ناپايدار در برابر زلزله اســت. از اين ميــزان، ۳۲۶۸ هكتار به عنوان بافت فرسوده رسمي شناخته مي شود. در حالي كه ساكنان همه ۱۴۰۰۰ هكتار در ناامني ناشــي از خطر زلزله به ســر مي برند.
 

چکیده مقاله ۱۹ مجله علمی منظر شماره ۵

شهر ایرانی و راز پویایی | ناصر مشهدی زاده دهقانی

همواره در عرصه شهرســازي بحث هــاي گوناگونــي پيرامون چگونگــي رويكــرد بــه فرايند برنامه ريزي و طراحي شــهري مطرح مي شود. هر از گاهي هر يك از مكاتب فكري و نظري بر اين رويكرد تأثير گذاشته و باعث عرضه روش ها و منش هايي در شهرسازي مي شود كه نگرش جامع نگر، شهرسازي انسان گرا، نگرش راهبردي- ســاختاري و برنامه راهبردي توسعه شهري از آن جمله است.

 

چکیده مقاله ۲۰ مجله علمی منظر شماره ۵

حرکت با حباب در لایه های ذهن | مرضیه امامی میبدی

نظريه هاي معماري در طول تاريخ ريشه در مباني و مفاهيم بنيادين عصــر خود داشــته اســت. اين مباني گاه در مقياسى بزرگ، تمام شــاخه هاي علــوم را تحت تأثير قرار مي دهند و گاه در يك مقياس كوچك، از وجــود يك ذره، متأثر مي شــوند. اين نوشتار بازخواني از ظهور رويكردي در معماري ۱)بلابــي تكتور يا معاصر به نــام معماري حبابيبلابي تكچر) اســت. در اين بازخواني پس از تبيين ديدگاه هاي فلسفي فيلســوف معاصر«ژيل دلوز» (Deleuze Gilles ،(به تئوري هاي معمارانة منتج از آن خواهد رسيد و پس از آن با استفاده از بنيادهاي ايجادشــده، بروز اين گونه از تفكرات فلسفي را در معماري و ساخت معرفي خواهد كرد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 9 تابستان 1389 (4)

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۲۱ مجله علمی منظر شماره ۵

آیین نوزایی طبیعت | فرشید ابراهیمی

اين نگرش هميشگى كه گويا تخت جمشــيد، گروهى كاخ باشكوه است كه به انگيزة نمايش قدرت سياسى و خشنودى خاطر شاهانه بنا شد، زادة انديشة اروپايى است. تخت جمشيد در حقيقت زيارتگاه ملى مقدســى بود كه وقف هدف ويژه اى شده بود : ساخت پايگاه استوارى براى برقرارى جشن هاى بهاران يا نوروز كه در آن از طريق تمام منابع تظاهرات نمايشى، از قدرت هاى آسمانى اعطاى فراوانى و حاصل خيزى طلب مى شد.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۲۲

تکنولوژی معماری و ابهام فلسفی | اعظم جعفری

مردم ايران زمين از ديرباز شيفته برگزارى آداب و رسوم نيكويى كه ســبب فزونى نيرو و نشاط و تقويت جسم و روان مى شد، بوده اند. نــوروز، گرامى يادگار نياكان انديشمند ما، سمبل و نماد اين مراسم كهن و ديرينه محسوب مى شــود. پيدايش نوروز در يادمان اســاطيرى ايران به سلسله پيشداديان و به دوران طلايى و آرمانى جمشــيد نسبت داده مى شود كه در باور ملى ايرانيان در آن روزگار پيرى، گرســنگى، تشنگى، ســرما و گرما و هيچ آفتى وجود نداشــت؛ آب و گياه، ناخشكيدنى و نعمت ها پايان ناپذير بود. آنگونه كه در بهشــت توصيف شده است.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۳

خراج یا پیشکش نوروزی | فریدون آورزمانی

جشـن نوروز پاسداشـت آييني است كه هرساله مشتاقان از بزرگ و كوچك، سـنتى و مدرن و … را به دنبال خود مى كشاند تا همگان را به رغم تفاوت هاى ظاهرى، در زير لواى خود جمع نمايد و در گوش آنها نواى نوشـدن را زمزمه كند. با پذيرفتن تمام زيبايى هايى كه اين نوشـدگى هر سـاله به ارمغان مى آورد اما به راسـتى چه رمزى در آن نهفته است كه بعد از گذشت هزاران سال و تحمل ناملايمات فراوان در طول زمان همچنان به حيات خود ادامه مى دهد؟ آيا تنها با تلاش براى حفظ فرهنگ و تمدن پيشينيان است كه مى توان به بقاى اين آيين كمك كرد؟

ادامه مطلب
نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره 2

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۲۴

نگاه آیینی به گردشگری ایرانی | پروانه غضنفری ، شهره جوادی

گردشگرى آيينى حاصــل پيوند سفر با فرهنگ اســت. سفرى كه به واســطه آن انســان موفق به كشــف آيين ها، اعتقادات و باورهايى مى شود كه در روح مكان جارى است و ريشه در فرهنگ كهن اين مرز و بوم دارد. اين  وابسته به زمين و مكان هستند، به آيين ها اكثرا عبارتى مكان و آيين در قالب يك موجود زنده به حيات خود ادامه داده و مى دهند. يكى جسم است و ديگرى روح. گردشگرى آيينى نوع خاصى از گردشگرى فرهنگى است كه آدمى را با اعتقادات و باورهاى برخاسته از يك جامعه خاص آشنا مى كند. چيســتى گردشــگرى آيينى به همراه بررسى مجموعه «چشمه على» دامغان به عنوان يك نمونه موردى حائز اهميت، هدف از نگارش مقاله ذيل است.

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۲۵

بازآفرینی مرکز شهر | مهرداد سلطانی

مــروزه فضاهــاى شــهرى نقــش چند گانــه اى در عرصــه تحــولات شهرى و زندگى روزمره شهروندان ايفــا مى كننــد. در اين ميــان، گذران اوقــات فراغــت و تفريــح از جملــه نياز هاى ديروز و امروز بشــر است كه چگونگــى انجام يافتن آن در جوامع مترقى، فرايندى فرهنگى و آموزشى محسوب مى شود و نقش به سزايى در بروز كمالات انسانى دارد.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۶

گردشگری و قابلیت های روستا | رضا سامه

ســرزمين ايران واجد روســتاهاى با ارزشى اســت كه تنوع و پراكندگى آنها بر مبناى شناسه هاى ارزشمند متأثر از موقعيت طبيعى و خصوصيات فرهنگى فراوان است. وقوف بر چنين تنوعى زمينه ساز انتظاراتى است كه مقاصد اقتصادى، فرهنگى و درنهايت توسعه را دربردارد و خواســته يا ناخواســته از ويژگى هاى عصر حاضر به شمار مى رود. لذا در مواجهه با اين پديده بايد به گونه اى انديشيد كه ضمن رفع تمامى ابهامات و تصورات ناســازگار با واقعيات جارى در روستا، محدوديت ها را به امكان و تهديدات را به فرصت تبديل نمود. در اين راستا توجه به برخى ويژگى هاى ذاتى كه به شكل قابليت هاى نهفته در روستاها ظهور مى يابند، بسيار راهگشا خواهد بود.

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 10

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۲۷

تسهیلات گردشگری در فرانسه | مریم منصوری

گردشگرى، امروزه به عنوان صنعتى مطرح اســت كه موفقيت آن وابسته به خدمــات و امكانات ارائه شــده از ســوى دولت است. سازمان مديريت گردشگرى با برنامه ريزى و فراهم كردن خدمات رفاهى براى توريســت ها، به توسعه آن كمك خواهد كرد. اين هدف از طريق احداث  زيرســاخت ها و برنامه هاى كلان گردشــگرى محقق مى شود. زيرساخت هاى كنونى گردشگرى در كشور ما به ميزان حداقل است و توريسم هنوز به عنوان صنعت مؤثر بر جامعه شناخته نمى شود. در مقابل، كشورهاى اروپايى صنعت توريسم را در حد اعلاى آن پرورانده و حتى به يكى از قطب هــاى اقتصادى تبديل كرده اند.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۸

گردش علمی از ایده تا عمل | محمد آتشین بار

اوايــل قــرن نوزدهــم (حدود ۱۸۰۶ ) مدرسه هنرهاى زيباى ،پاريس( Ecole des Beaux Arts) جايگزيــن كليــه آكادمى هاى هنــر و معمــارى فرانســة آن زمان شــد. يك قرن بعد (حدود۱۹۱۹) ،والتــر گروپيوس  مدرســه باهاوس (Bauhaus ) را تأسيس نمود. اين روزها، دو قرن پس از راه اندازى مدرسه هنرهاى زيباى پاريس، آمــوزش معمارى همچنان ســرگرم تجربه در حوزه هاى مختلف است.

دریافت کامل مقاله       


   

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا