تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۴ زمستان ۱۳۸۸ (۳)

 مجله علمی منظر شماره ۴ زمستان ۱۳۸۸

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۴ (بخش۳)

۱۷- خروج از بحران شهرسازی در ایران | ناصر براتی
 
۱۸-دیالکتیک هنر و شهر | مرجان زندی
 
۱۹- کودک، طبیعت، شهر | زهرا زمانی
 
۲۰- هنر سبز در مرکز شهر | سمانه یاراحمدی
 
۲۱- ‌ایدئولوژی و فناوری | محمدرضا بمانیان
 
۲۲- ‌تکنولوژی معماری و ابهام فلسفی | اعظم جعفری
 
۲۳- روشنگری های علم؛ پایداری و معماری | سارا گیلانی
 
۲۴- طبیعت، منبع الهام سازه های معماری | محمد شریف شهیدی
 
۲۵- فقر تکنولوژی در صنعت ساختمان | کتایون تقی زاده
 
۲۶- رویکرد تکنولوژیک، صنعت امروز معماری ایران | محمود فیض آبادی
 
۲۷- ماده و معنا | علیرضا نوروزی طلب
 
۲۸- معماری و تکنولوژی | محسن وفامهر
 
۲۹- آموزش مدیران شهری | حسین رجب صلاحی
 

 

چکیده مقاله ۱۷ نشریه مجله علمی منظر شماره ۴

خروج از بحران شهرسازی در ایران | ناصر براتی

مدتى است كه در محافل علمى و حرفه اى شهرسازى در ايران بحث روش برنامه ريزى شهرى جديدى به نام برنامه ريزى شــهرى راهبردى ( استراتژيك) مطرح شده است. در كشورهاى دنيا در بسيارى از موارد روش هاى جديد در اين عرصه ابتدا در محافل علمى مطرح و سپس به تدريج به داخل جامعه راه پيدا مى كنند.
 

چکیده مقاله ۱۸ مجله علمی منظر شماره ۴

دیالکتیک هنر و شهر | مرجان زندی

شــهروند تحت سلطه بوروكراسى و ســازمان هاى پيچيده زندگى مدرن، سنديت(authenticity)خــود را گــم مى كنــد و در جريان بازيابى خود هــم به دنبال نمود
(appearance ) و هم شبه رخدادها (events-pseudo ) مى گردد.
 

چکیده مقاله ۱۹ مجله علمی منظر شماره ۴

کودک، طبیعت، شهر | زهرا زمانی

امروزه در محيط هاى شــهرى با گذراندن بيشتر اوقات زندگى در داخل ســاختمان ها، شكاف عميقى با نحوه زندگى گذشــته به وجود آمده اســت. در گذشته بچه ها مى توانستند بدون هيچ محدوديت و نظارتى بازى كنند، به جستجو بپردازند و با طبيعت ارتباط متقابلى داشته باشند. زندگى كودكان امروز بيشتر ساختارمند و تحت نظارت است كه فرصت كمى براى بازى آزاد، يادگيرى و اكتشاف به آنها مى دهد؛زيرا محدوده بازى آنها بسيار كوچك شده است. ايــن مقاله به اهميت طبيعــت در زندگى كودكان
مى پردازد تا ضرورت بازگرداندن اين محيط ها به زندگى كودكان بيشتر درك شود

ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 62
 

چکیده مقاله ۲۰ مجله علمی منظر شماره ۴

هنر سبز در مرکز شهر | سمانه یاراحمدی

انبــوه توده هــاى ســاختمانى و ماشــين گرايى مركــز شــهر ً محصول توســعه كه عمومــا تكنولوژى است؛ جايى براى ميل به زيباشناختى و طبيعت گرايى انســان باقى نمى گذارد. بنابراين در نوشتار ذيل رويكرد ما، چگونگى ارتباط انسان با محيط شهرى و ايجاد فضايى كه ميان نيازهاى روان شناختى و پتانسيل هاى محيط شــهرى تعادل برقرار كند، خواهد بود. «باغ مجســمه ناشر» در مركز شهر دالاس تلاشى است براى رسيدن به اين تعادل كه با ايجاد واحه اى سبز محل رويدادهاى مردمى و خاطره خوشى از شهر باشد.

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۲۱ مجله علمی منظر شماره ۴

ایدئولوژی و فناوری | محمدرضا بمانیان

مروز پيشــرفت فناورى به قدري سريع است كه دگرگوني هاي اجتماعــي نمى توانــد خود را با آن هماهنگ كند لذا يك شــكاف فزاينده ميان تغييرات فناورانه و اجتماعي به وجود آمده كه موجب عدم تعادل شده است. از اين رو ما به طور ناخودآگاه و گاه به ناچار مي كوشيم تا تعادل از دست رفته را بازيابيم. در نتيجه همين رويداد،مردم احساس عقب ماندگي مي كنند؛ آنها گيج و حتي در مواردي دچار حيراني و انزوا مي شوند.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۲۲

تکنولوژی معماری و ابهام فلسفی | اعظم جعفری

كنولوژى در هر حوزه كه وارد مى شود، دانش و مهارت هاى مختص خود را به همراه مى آورد و موجد ارزش هايى مى شــود كه اغلب در تقابل با فرهنگ هاى كهن، ارزش ها، آداب و رسوم و شيوه هاى زندگى و حتى زبان و ادبيات كشورهاست و در بسيارى موارد، پژمردن و از بين رفتن فرهنگ هاى ملى و ارزش هاى اخلاقى و اجتماعى كشورها را در پى دارد. به هر حال پيشرفت شتابان ً ارزش هاى خود را جهانى مى كند.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۳

روشنگری های علم؛ پایداری و معماری | سارا گیلانی

افزايش جمعيت جهان و نياز آنها به طبيعت اطرافشان براى مرتفع نمودن نيازهايشان، تأثيرات مخربى بر طبيعت گذاشته است. از جملة اين تأثيرات مى توان به گرم شدن
كرة زميــن، آلودگى هــوا، آب و زمين، آسيب به لاية اوزون، تهديد منابع تجديدپذير و تجديدناپذير، جنگل زدايى، تخريب خاك، افزايش ميزان پسماندها و انقراض گياهان و حيوانات اشاره نمود.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 10 بهمن 1387

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۲۴

طبیعت، منبع الهام سازه های معماری | محمد شریف شهیدی

طبيعت طراحى زبردست و مهندسى چيره دست است كه هم در انتخاب فرم و شكل هاى يك جسم (متناسب با نياز آن) بهترين ها را انتخاب مى كند و هم در انتخاب اسكلت و مكانيسمى كه به آن جسم ايستايى و دوام ببخشد، ساده ترين، متناسب ترين و مؤثرترين را به كار مى گيرد. جالب است كه در طبيعت، فرم يك جسم و اجزاى برپا دارنده و شكل دهنده آن به صورت متقابل، يكديگر را تعريف مى كنند. بر اين اساس در اواخر قرن بيستم نيز، توسعه و پيشرفت هاي تكنولوژي و پژوهش هاي انجام شده توسط برخى از معماران و مهندسان، اين امكان را براي ساختن سازه هاي سبك فراهم كرد و در واقع يكي از دستاوردهاي بزرگ در زمينه معماري و مهندسي، توسعه سازه هايي با وزن كم بود كه اين كار تنها با الهام از ساختارها و تئوري هاي طبيعي ممكن مي شد.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۵

فقر تکنولوژی در صنعت ساختمان | کتایون تقی زاده

مطالعه تاريخ و سير تكنولوژى در جهان كاملا اين مسئله را هموار نموده كه پيدايش امكانات جديد، بسيارى از انديشه هاى نوين را به همراه داشته است. ارتباط فنى با تفكر نمى تواند در زمينه اى انتزاعى قرارگيرد و پيوند درست آن موجب رونق در بسيارى از امور كشور و يا تمدنى است كه معمارى، جاده، پل سازى و . . . در اين دسته رويكرد قرار دارد.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۶

رویکرد تکنولوژیک، صنعت امروز معماری ایران | محمود فیض آبادی

در قرن اخير، شــهرهاى جهان و به ويژه جوامع توسعه نيافته، با هجوم رويكردهاى صنعتى و تكنولوژيك در مصالح و شــيوه ساخت روبرو شدند و اين در حالى بود كه بسيارى از متفكران معمارى و شهرسازى معاصر ايران با تأكيد بر هويت فرهنگى، تحولات تكنولوژى و علوم را ناديده گرفتند؛ چنان كه گويى تكنولوژى با فرهنگ و معمارى بومى سازگار نيست و هويت فرهنگى، در تكرار الگوهاى گذشته معمارى خلاصه شد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 34 بهار 1395 (1)

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۷

ماده و معنا | علیرضا نوروزی طلب

فلوطين گفته اسـت : “نيكويـى و زيبايى درون، بهتر از زيبايى و نيكويى بيرون است”. عملكرد، محتوا و ذهنيتى كه انســان از اشياء دارد، مهم تر و اصيل تر از شــكل آنهاست. اين عبارت يكى از مهم ترين مباحث فلسفه را به خود اختصاص داده است. در نقد آثار هنرى، محصولات و صنايعى كه به دســت بشــر ساخته مى شود، اين بحث يعنى بررسى و تحليل رابطة صورت و محتوا، بحثى بنيادين و اساسى است.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۸

معماری و تکنولوژی | محسن وفامهر

معمارى و تكنولوژى در اصل دو روى يك ســكه اند؛ اينكه از چه زاويه اى به اين دو مقوله نگاه شود، پاسخ ها نيز گوناگون خواهد بود؛ معمارى گذشته ايران به بوم و مرز خود متكى بود. نوعى تكنولوژى در آن مســتتر بود كه حتى تا چهارصد سال پيش نيز، تنها صنعت كلان كشور محسوب مى شد. در مقوله ساخت از پيمون (مدولاسيون؛ چه در سازه و چه در عناصر و مصالح) استفاده مى شد، ولى تلقى معمارى ما از مدولاسيون كيفى بود و مانند امروز مقوله اى كمى و متريك محسوب نمى شد.

دریافت کامل مقاله        


 چکیده مقاله ۲۹

آموزش مدیران شهری

نظام جامع آموزش شهردارى ها و دهيارى هاى كشور سازمان شهردارى ها و دهيارى هاى كشور بعد از گذشت صد سال از تأسيس شهردارى، براى اولين بار در ايران در سال ۱۳۸۶ با استفاده از توان علمى مشــاوران ذى صلاح اقدام به تهيه «نظام جامع آموزش شــهردارى ها و دهيارى ها» نمود كه اين طرح با همكارى شهردارى چند استان كشور در مدت ۱۶ ماه تهيه شد. يكى از اهداف تهيه اين نظام، تهيه يك برنامه ميان مدت براى آموزش مديران شهرى بود و در فرايند تهيه آن، علاوه بر مشاوران، از نظركارشناسان و مديران شهرى
نيز استفاده شد.

دریافت کامل مقاله    


   

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا