آثار معماری ایرانامید کاموریپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترشرکت معماران کاموریکاربریکانسپتکرجمراکز مسکونیمعماران

ویلای دهکده | شرکت معماران کاموری

ویلای دهکده
معمار:شرکت معماران کاموری( امید کاموری )

موقعیت: ایران -کرج
وضیعت:
کانسپت
کاربری: مسکونی
مساحت: ۳۰۰ مترمربع
تاریخ : ۱۳۹۳
معمار: امید کاموری
همکاران طراحی : شرکت معماران کاموری
کارفرما: خصوصی


ویلای دهکده
ویلای دهکده

درباره پروژه ویلای دهکده

در اوایل سال ۲۰۱۵ کارفرمای پروژه برای طراحی ویلایی خانوادگی در حاشیه تهران با ما تماس گرفت. سایت پروژه در چهل کیلومتری بیرون تهران در قسمتی از یک محله مسکونی دروازه دار قرار گرفته بود که در ابتدا به عنوان یک منطقه تفریحی برای اوقات فراغت بنا شده بود. با این حال پراکندگی و رشد شدید شهر موجب شده بود که این منطقه دور افتاده از بخش شهری توسط شهر احاطه شود و به مرور زمان واحد های مسکونی دائمی بسیاری را در خود جا دهد. اکنون پاسخ به تاریخچه منطقه در کنار حفظ ماهیت ساختمان به عنوان یک ویلا، و نه یک منزلگاه دائمی، چالشی بود که باید با آن روبه رو می شدیم.

ایده اصلی پروژه

ایده اصلی پروژه از مفهوم افزودن به ارزش ملک و جابجایی فضای سبزی که در نتیجه احداث بنا روی زمین از بین می رفت گرفته شده بود. فرم بنا حجمی ساده است که ساخت و ساز سریع و آسان را ممکن می سازد. این حجم جعبه ای شکل در قسمت نما به سیستم نمای عمودی هوشمندی مجهز شده است که در هنگام استفاده باز، و در هنگام بلا استفاده بودن خانه بسته می شدند، تا بدینوسیله امنیت بنا و در عین حال توانایی اعلام وضعیت اشغال بنا توسط خود آن را تامین کند. سیستم نمای عمودی نقش کنترل عوامل محیطی را نیز بر عهده داشت،

ادامه مطلب
رستوران آرش | استودیو هرم

عواملی مثل محدود کردن میزان دریافت حرارت و نور خورشید و حصول اطمینان از آسایش محیطی در داخل و دوری هرچه بیشتر از نیاز به وسایل تهویه، گرمایش و سرمایش الکترو مکانیکی. این نمای تنظیم کننده شرایط محیطی در کنار حیاط مرکزی ایجاد شده در حجم، ویژگی های غالب بافت بومی منطقه بود که به تهویه طبیعی و در نتیجه کاهش قطعی مصرف کلی انرژی ساختمان می انجامید. منظر بام که از همان حیاط مرکزی قابل دسترسی است، فضای بیرونی حفاظت شده و پوشانده ای را برای خانواده ایجاد کرده است که با فضای عمومی باغی که ساختمان در آن قرار دارد متفاوت است.

رویکرد پروژه

اتخاذ رویکردی به جز این در چنین منطقه ای، نیازمند ساخت دیوار های جدا کننده بلند در اطراف باغ به منظور جدا سازی بخش عمومی از خصوصی می شد، که موجب کاهش دسترسی بصری به باغ های اطرف می گشت. به منظور حفظ هویت بصری منطقه، ما تصمیمی کاملا برعکس گرفتیم،یعنی ایجاد فضای خصوصی در قسمت بام بنا به جای ساخت جدا کننده های صلب دور تا دور زمین. این کار موجب می شد که حس غالب بر مجموعه دست نخورده باقی بماند. در حالی که نقشه های عمومی سایر بنا های منطقه شامل ۷۰۰ متر مربع باغ و ۳۰۰ متر مربع ویلا بودند، طراحی مخصوص قسمت بام، امکان افزایش ارزش زمین و در نهایت رسیدن به هزار متر مربع زمین و ۳۰۰ متر مربع ویلا را می داد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 50

این پروژه علاوه بر اینها در پی به چالش کشیدن رویکرد های معمولی و رایج طراحی این نوع بناها بود که در آن سطح طبقات و سقف ها نهادهای جدا از هم و نیازمند به سازه های حمایتگر مجزا هستند. در این مورد سعی بر آن بود که با ادغام این دو و محو مرز های عمودی سقف طبقات را به عنوان عنصری سازه ای که تا کف پایین آمده ارتقا دهیم تا به فضای بدون ستون و در نتیجه پلان داخلی انعطاف پذیر دست پیدا کنیم. سقف ویلا که به آرامی در قسمت حیاط مرکزی پایین آمده به عنوان دسترسی سریع و راحت به قسمت پشت بام نیز عمل می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا