تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱ پاییز ۱۳۸۸ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۱ پاییز ۱۳۸۸

فهرست مقالات در   نشریه علمی باغ نظر شماره ۱ (بخش۲)

۹- سند راهبردی طرح جامع هدیه ای بزرگ برای توسعه شهر تهران 
 
۱۰- نهاد برنامه ریزی توسعه شهری تهران : گذشته، حال و آینده | علیرضا عندلیب
 
۱۱- مروری بر جریان برنامه ریزی شهری در تهران | بهرام فریورصدری
 
۱۲- میزگرد بررسی “نظام” برنامه ریزی شهری در ایران | مرضیه محمودی
 
۱۳- ‌ شهر و رفتارهای انسانی | مرتضی رهبر
 
۱۴- ناگفته هایی از معبد اَناهیتای بیشاپور | علی اکبر سرفراز
 
۱۵- استاد علی اکبر سرفراز، پیشتاز پژوهش های عهد ایلخانی | بهرام آجرلو
 
۱۶- معبد آب | آیدا آل هاشمی
 
۱۷- یادگارهایی از مرمت معبد اَناهیتا
 

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۱

نهاد برنامه ریزی توسعه شهری تهران : گذشته، حال و آینده | علیرضا عندلیب

اصولاً انجام هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی، به درستی صورت نمی‌پذیرد. مدیریت کلان‌شهر تهران به عنوان پایتخت کشور بزرگی چون ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیازمند برنامه‌ای هوشمند و کاراست. مدیریت توسعه شهر به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت کلان‌شهر تهران نیازمند چنین برنامه‌ای است، چرا که از یک‌سو عوامل و نیروهای گوناگونی بر آن تأثیرگذارند و از سوی دیگر، نیروهای مختلفی نیز از آن شکل گرفته و یا تأثیر می‌پذیرند. 
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۱

مروری بر جریان برنامه ریزی شهری در تهران | بهرام فریورصدری

در سال ۱۳۱۶ برای اولین بار طرحی به نام “نقشه شهر تهران” برای احداث خیابان های جدید در شهر تهیه شد. متأسفانه اگر هم نقشه مذکور هنوز وجود داشته باشد، نگارنده اطلاعی از آن به دست نیاورده است. همچنین تغییراتی که در جریان اجرا در این نقشه داده شده یا اینکه چه خیابان هایی بر اساس آن احداث شده است نیز روشن نمی باشد. بعد از آن در اوائل دهه چهل، دومین طرح شبکه بندی برای شهر تهران توسط مهندس “شِِور” آلمانی ، مشاورِ شهردار وقت، تهیه شد. اما این طرح عمر چندانی نداشت. و اولین طرح جامع شهر تهران که در سال ۱۳۴۷ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایرانی رسید، جایگزین آن گردید.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهش در عمران، معماری و شهرسازی 16

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۱

میزگرد بررسی “نظام” برنامه ریزی شهری در ایران | مرضیه محمودی

ناخشنودی از شهرهای امروز ایران تجربه مشترک شهروندان، متخصصان و مدیران است. نگاه عامیانه به این موضوع تنها به دنبال “یک” راه‌‌حل برای آن می‌گردد. اما شهر، محصول عالی تمدن بشر است که تحت‌تأثیر مؤلفه‌های بی‌شماری پدید می‌آید و پذیرش تأثیر بیش از ‌حد یک عامل در این زمینه، در حقیقت نوعی غفلت از مسئله است.

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۱

شهر و رفتارهای انسانی | مرتضی رهبر

برای هر شهروندی محیط و منظر شهری، جنبه  عینی و ذهنی دارد. به‌ گونه‌ای ‌که این محیط را در کاوش‌های احساسی و شناختی خود درک و دریافت می کند. این ادراک که هم به طور خودآگاه و هم ناخودآگاه صورت می گیرد، بر احوال و احساسات  افراد تاثیر می گذارد. در هنگام گذر افراد از یک فضای شهری، عوامل محیطی مختلفی، ذهن آن‌ها را به خود مشغول می کنند.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۱۴

ناگفته هایی از معبد اَناهیتای بیشاپور | علی اکبر سرفراز

صحبت از معبد اَناهیتای بیشاپور بهانه ای شد تا سردبیر مجله به سراغ یکی از پیشکسوتان باستانشناسی ایران رفته و درباره این اثر ارزشمند دوره ساسانی به گپ و گفتگو بنشینند. آقای دکتر منصوری(سردبیر ماهنامه) میزبان استاد علی اکبر سرفراز، استاد باستانشناسی دانشگاه تهران و مسئول گروه باستانشناسی و مرمت معبد اَناهیتای بیشاپور بودند. موضوعات ناگفته ای از سال‌ها تلاش دکتر سرفراز برای مرمت این بنای ارزشمند وجود داشت که سعی شده در این مصاحبه به آن‌ها پرداخته شود.

ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 21

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۱۵

استاد علی اکبر سرفراز، پیشتاز پژوهش های عهد ایلخانی | بهرام آجرلو

ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣ ﻲﺩﺭﺧﺸﺪ ﺗﺎ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﺑﺨﺶ ﺭﺍﻩ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻇﻠﻤﺖ ﺁﻥ ﮔﻢ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﺍﺳﺘﺎﺩ “ﻋﻠﻲ ﺍﻛﺒﺮ ﺳﺮﻓﺮﺍﺯ “ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻣﻌﺪﻭﺩ ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﺖ ﺧﻮﻳﺶ، ﻣﺸﻌﻠﻲ ﻓﺮﺍ ﺭﺍﻩ ﺟﻮﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻛﻬﻦ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۱۶

معبد آب | آیدا آل هاشمی

ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﻛﺎﻭﺵ ﺷــﺪﻩ ﺩﺭ ﺟﺒﻬﻪ ﺷﻤﺎﻟﻰ ﺷــﻬﺮ ﺳﺎﺳﺎﻧﻰ ﺑﻴﺸــﺎﭘﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﺳــﺘﺎﻥ ﻓﺎﺭﺱ ﺑﻨﺎﻳﻰ ﻋﻈﻴﻢ ﺣﺠﺎﺭﻯ ﺷــﺪﻩ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺯﻣﻴﻦ ﺑــﺎ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﻳﺶ ﺑــﻪ ﺁﺭﺍﻣﻰ ﺧﻔﺘﻪ ﺍﺳــﺖ. ﺍﺯ ﺩﺍﻻﻥ ﻏﺮﺑﻰ ﺳــﺎﻟﻦ ﺗﺸﺮﻳﻔﺎﺕ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺷــﻤﺎﻝ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺭﻭﻳﻢ ﺩﻳﻮﺍﺭﻯ ﻧﻴﻤﻪ ﻣﺨﺮﻭﺑﻪ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻯ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﺷﻜﻞ ﻋﻈﻴﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﻭ ﻗﻄﻌﻪ ﺳــﻨﮓ ﺩﻭ ﺗﻜﻪ ﺑﺮﺁﻣﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﻣﺨﺮﻭﺑﻪ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ، ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺰﺭگ ﺣﺠﺎﺭﻯ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻰ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻫﺎﻳﻰ ﻓﺎﺧﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. 

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۱۷

یادگارهایی از مرمت معبد اَناهیتا

کاوش های باستان شناسی و مرمت های انجام شده در معبد اَناهیتای بیشاپور از آن نظر برجسته و با ارزش است که بدانیم تنها معبد اَناهیتای تقریباً سالم و کامل ایران است. سایر بناهایی که منتسب به معبد اَناهیتا هستند یا انتساب آن‌ها محل تردید است  و یا آثار کمی از بنا بجا مانده که شناخت اصل بنا را دشوار می نماید. با توجه به اهمیت تحقیقات باستان شناسی و تلاش های ارزنده دکتر سرفراز در مرمت تنها معبد اَناهیتای شناخته شده قطعی ایران در بیشاپور، در این قسمت گزارشی تصویری از مراحل مرمت این بنای منحصر به فرد ارائه شده است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 16

دریافت کامل مقاله   


              

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + یازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا