آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترساختمان های اداریسونا افتخار اعظمشهاب علیدوستعلیدوست و همکارانکاربریکرجمراکز تجاریمعماران

اداری-تجاری پارمیدا | دفتر معماری علیدوست و همکاران

اداری-تجاری پارمیدا
معمار: دفتر معماری علیدوست و همکاران

موقعیت : ایران، کرج، فردیس
وضعیت : 
ساخته شده
مساحت : ۶۷۰۰ متر مربع
تاریخ ساخت : ۱۳۹۸
کاربری : اداری- تجاری
همکارطراحی : ساغر خاکدان دلیر
کارفرما: حسین کشت پور
همکار طراح: سونا افتخار اعظم


اداری-تجاری پارمیدا 
اداری-تجاری پارمیدا

درباره پروژه  اداری-تجاری پارمیدا 

در ابتدا باید گفت که شکل و هندسه زمین( مثلث) آن را از سایر ساختمان های شهری اطراف متمایز می سازد. طبیعتا این فرم ساختمان و چالش های آن بر طراحی اصلی پروژه پارمیدا تأثیر گذاشته است. پهنای قابل توجه زمین ، لزوم تأکید در ورودی چشمگیر و همچنین راه پله و آسانسور ، تیم طراحی را قادر ساخته تا ساختمان اصلی را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کند. این تقسیم بندی، نسبت های بهتری از حجم، پویایی و شکل پذیری را به ارمغان آورده است. در گام بعدی، استفاده دوگانه از دفتر تجاری پروژه، ضمن حفظ وحدت کلی، در حجم نیز بیان شده است. بنابراین بخش های تجاری در سطوح بالای بخش اداری کاملا متمایز می باشند. برای دستیابی به این هدف از قوانین و مقررات شهری در مورد پایه ها از معابر شهری استفاده شده است. این جدایی از کاربردها همچنین با تأکید بر ویژگیهای دوگانه شفاف – نیمه شفاف و تاریک – روشن حاصل می شود.

ادامه مطلب
ساختمان اداری و شوروم NIA | دفتر معماری رازان

روند طراحی

بر این اساس ، بر خلاف پوسته تجاری کاملاً شفاف ، پوسته متخلخل فضاهای اداری در حجم اصلی گنجانیده شده است. این پوسته نه تنها بر جداسازی مصارف ساختمان تأکید می کند بلکه عملکرد آب و هوایی بسیار موثری در ضلع جنوبی و آفتابی پروژه دارد ، بنابراین شفافیت لازم در فضاهای اداری و همچنین کنترل مؤثر پرتوهای خورشید فراهم می شود. در تلاش برای جلوگیری از طراحی استاتیک، طراحان برای طراحی پوسته بیرونی پویا، پوسته مثلثی شکل ایجاد کردند. یکی از مهمترین مزایای این مفهوم ، تنوع بخشیدن به پلان دفاتر و همچنین شناسایی دفاتر در نمای شهری است. علاوه بر این لازم به ذکر است که استفاده از مثلث های بزرگ در نما، پوسته را به قطعات مسطح تقسیم می کند، که خود ناشی از هندسه مختلف زمین پروژه است که در نمای پروژه نیز به شکلی ملموس و متفاوت آشکار می شود.

پویایی پوسته بیرونی نیز تأثیر عمیقی بر کیفیت فضای داخلی دارد. به گونه ای می توان گفت که این دیواره ها ، به عنوان عنصر اصلی طراحی داخلی محسوب می شوند. از این رو ، سایر عناصر داخلی مانند سقف کاذب ، روشنایی و کفپوش برای پرداختن به این ایده طراحی شده است. در طراحی پروژه ، تمرکز اصلی طراحان به حداکثر رساندن استفاده از نور طبیعی و همچنین قرار دادن راهروهای دسترسی در سمت غیر نور است. در قسمت تجاری ، تنها مرزی بین داخل و خارج ساختمان ، دیوار شیشه ای ویترین است که باعث افزایش کیفیت فضاهای فوق می شود.

ادامه مطلب
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز| محمدرضا مقتدر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا