آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترفرزان شاماسب لوکاربریکانسپتمراکز فرهنگیمعماران

شهر تئاتر نيويورك | فرزان شاماسب لو

شهر تئاتر نيويورك
معمار: فرزان شاماسب لو

موقعیت: سايت پيشنهادي واقع در منهتن-نيويورك
وضیعت:
طراحی شده 
مساحت: ۴۰۰۰۰ مترمربع 
کاربری: فرهنگی
تاریخ :۱۳۹۰
معمار: فرزان شاماسب لو
همکاران طراحی :محمد اكبري
کارفرما: ArchMedium Architectural Competitions


شهر تئاتر نيويورك
شهر تئاتر نيويورك

درباره پروژه شهر تئاتر نيويورك

به بياني ساده شهر تئاتر از تركيب دو جزء “شهر” و “تئاتر” تشكيل شده است. اين نام ارائه دهنده ي تاثيري از چهره كانتكست (شهر) در قالب كانسپت (مفهوم و محتواي تئاتر ) است.

۱- تئاتر: تئاتر ارتباط عميقي با تعامل ها و تقابل هاي دو ارزشي دارد. تقابل هايي همچون كمدي و درام، غم و شادي، استحكام و ضعف، صورتك هاي گريان و خندان و… . هريك از اين مفاهيم توسط جزء متعامل يا متقابل خود معناي بيشتري مي يابد به كونه اي كه اين اجزاء متقابل در كنار هم محتواي واحد تئاتر را شكل مي دهند. در حقيقت تئاتر داراي هويتي منحصر به فرد و شناور ميان اين اجزا است.

۲- تداوم انرژي هاي دوگانه و زمينه دراماتيك منهتن: در يك نگاه كلان به پلان و عكس هاي ماهواره اي منهتن تقابلي از سيستم مدولار شهري و ارگانيسم طبيعي مشاهده مي شود.نكته حائز اهمين اين است كه اين تقابل ها از مقياس بزرگ منهتن تا مقياس هاي كوچك پلاك هاي شهري تداوم مي يابد.

ادامه مطلب
دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح اقدام ملی

ساختار مدرن شهري

محدوده پيراموني منهتن به صورت جزيره اي در بستر طبيعي شكل گرفته است. در مرحله ي بعد داخل اين محدوده تحت تاثير شديد شبكه شطرنجي و تابع منطق مدرن شهري قرار گرفته و تقاطع خيابان ها به خلق پلاك هايي به شكل مربع و مستطيل انجاميده است (بر خلاف ماهيت ارگانيك پيراموني). در ميان اين پلاك ها سنترال پارك به صورت نقطه عطفي واقع در قلب منهتن خودنمايي مي كند. اين بار عكس فرايند قبل اتفاق مي افتد. محدوده خارجي پارك توسط ساختار مدرن شهري تعريف شده

و هندسه اي منظم و منطقي دارد اما در ميان اين سايت مستطيل شكل كمپوزسيوني سيال و ارگانيك از مسير ها و درياچه هاي پارك مشاهده مي شود… . خيابان “براد وي” كه بخشي از تاريخچه منهتن را به خود اختصاص داده است نيز نمونه ديگري از اجزائ نيويورك است كه بر خلاف زمينه مدولار حاشيه خود به صورتي سيال شبكه شطرنجي شهر را شكافته در حالي كه جهت گيري بلوك هاي حاشيه خود را به هيچ عنوان تحت تاثير قرار نداده است،

بلكه خود اين محور سيال توسط همان بلوك هاي صلب و مكعب شكل تعريف شده است… . همچنين در نگاهي به فضاهاي باز پلاك هاي بزرگ شهري در پلان منهتن مشاهده ميكنيم كه عمده اين فضا ها ضمن حفض هندسه منظم خود به صورتي نا منظم در شهر پراكنده شده اند… . اين نمونه ها و موارد ديگر در مقياس هاي كوچكتر چهره اي دراماتيك سرشار از دوگانگي هاي همزيست به منهتن بخشيده است به گونه اي كه اين كالبد خود تا حدي معرف يك شهر تئاتر بوده و به عنوان كانتكست الهام بخش كانسپت نيز خواهد بود… .

ادامه مطلب
مجموعه تجاری، فرهنگی، تاریخی، اداری هارمونی

تعاملات دوگانه در سايت

اين تداوم تعاملات دوگانه در سايت پروژه مورد نظر نيز به شكلي ديگر خوددنمايي مي كند. اين بار سايت پيشنهادي در مرزي ميان انرژي هاي شهري از يك سو و انرژي هاي بستر طبيعي حاشيه درياچه واقع شده است.به عبارتي ديگر اين سايت بخشي از محل تعامل اين انرژي ها است كه در عين انتقال مفاهيم دو گانه به صورتي هارمونيك و وحدت وار تلفيق مي شوند. در يك سمت سايت شاهد سيماي شهري ، عمودگرايي، نظم ساختاري، محوريت توده ها ،صلبيت و پيچيدگي هستيم. و اين در حالي است كه در سمت ديگر سايت شاهد سيماي ارگانيك ،افقي، بي نظمي طبيعي، تجلي فضاي باز به جاي توده ، سياليت و سادگي هستيم.

ايده اصلي پروژه

كمپوزسيوني شناور ميان كانسپت زمينه گرا و زمينه ي كانسپچوال ! با توجه به مطالب ذكر شده كانسپت پروژه برگرفته از مفهومي مبتني بر عوامل تاثير گذارزمينه شهري (نيويورك- منهتن- سايت طرح) در جهت خلق چهره اي دراماتيك و پارادوكسيكال نشئت گرفته از تداوم ساختار هاي دوگانه از مقياس كلان سايت تا مقياس ريز فضاهاي داخلي احجام است همان گونه كه اين تداوم در ساختار منهتن و نيويورك به چشم مي خورد

 

ادامه مطلب
کتابخانه دانشگاه بوشهر|مشاور آتک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا