اخباراخبار محیط زیست

استانداردسازی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی

مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی استانداردسازی می‌شود

مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی استانداردسازی می‌شود.

به گزارش آرکاو به نقل از  خبرگزاری تسنیم از بیرجند، پریچهر قزلباش صبح امروز در همایش نکوداشت فرهنگ استاندارد در بیرجند اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد یکی از بزرگترین سازمان‌های فنی و مهندسی است که در ۳۱ استان شعبه دارد.

وی مهمترین وظیفه سازمان ملی استاندارد را تدوین استانداردهای ملی دانست و افزود: در ۸ سال گذشته ۸ هزار استاندارد داشته‌ایم که در حال حاضر به ۳۵ هزار و ۵۱۲ استاندارد رسیده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به بحث نظارت بر اجرای استاندارد بیان کرد: سازمان ملی استاندارد تا پایان شهریور ماه در بحث نظارت بر اجرای استاندارد بر ۲۵ هزار واحد تولیدی با بیش از ۶۹ هزار محصول که منجر به صدور ۲۸ هزار و ۵۰۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد شده نظارت داشته است.

چند هزار نفر در شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت مشغول به کار هستند

قزلباش با بیان اینکه در فرایند نظارت فوق ۲۲ هزار و ۴۶۱ مدیر کنترل کیفیت در واحد‌های تولیدی مشغول به کار هستند تصریح کرد: هزاران نفر در بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ آزمایشگاه همکار فعالیت می‌کنند.

ادامه مطلب
آماده‌سازی و افتتاح خانه «نیما»

وی با اشاره به اینکه چند هزار نفر در شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت مشغول به کار هستند خاطرنشان کرد: در بحث روند پایش استمرار کیفیت محصولات تحت بازرسی سازمان علاوه بر نمونه برداری از خط تولید و با انبار واحد تولیدی، سالی دو بار نیز مراجعه به مراکز عرضه و فروش کالا در قالب طرحی به نام طرح طاها صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: در این راستا سال گذشته نظارت بر اجرای حدود یک هزار و ۹۸۳ استاندارد ملی صورت گرفته که در این راستا ۱۶۰ هزار نمونه برداری از کالا و ۳۹۲ هزار بازرسی انجام شده است.

قزلباش با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد قبل از انقلاب رتبه ۵۰ را داشته است اما در حال حاضر به جایگاه ۲۱ رسیده است اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد در چندسال اخیر توانسته است با برنامه‌ریزی و مشارکت آگاهانه حضور پررنگ‌تر و فعالی در مجامع مطرح بین المللی داشته باشد.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد عضو سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) است و بین ۱۶۳ کشور عضو ایزو در سال اخیر موفق شده که رتبه خود را به ۲۱ ارتقاء دهد.

یکی از فعالیت‌های جدید سازمان ملی استاندارد مبحث حلال است

مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران گفت: یکی از فعالیت‌های جدید سازمان ملی استاندارد مبحث حلال است که در این راستا دو قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید و آیین نامه مرتبط بر قانون نظارت شرعی صید و ذبح تدوین شده است.

ادامه مطلب
اقدامات شهرهای جهان برای هوشمندی سیستم روشنایی

قزلباش به فعالیت سازمان در سطح بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: در سطح ملی اقدامات زیادی انجام داده‌ایم و در این راستا تدوین استاندارد های ملی حلال همگام با استاندارد بین المللی، تشکیل مرکز ارزیابی انطباق حلال در معاونت نظارت بر اجرای استاندارد، ایجاد آزمایشگاه مرجع حلال، تشکیل معاونت تایید صلاحیت حلال در مرکز ملی تایید صلاحیت حلال از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه تجارت حلال در دنیا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد و گردش مالی دارد خاطرنشان کرد: اگر ۵ درصد از این تجارت را داشته باشیم به اندازه درآمد نفت ما است.

مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران به حوزه نانو اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۰۰ استاندارد در حوزه نانو در ایران تدوین شده است و توانستیم رتبه سوم را در این زمینه به دست آوریم که این امر یک موفقیت بزرگ است.

قرار گرفتن ایران در رتبه چهارم جهانی تولید علم نانو

قزلباش از قرار گرفتن ایران در رتبه چهارم جهانی تولید علم نانو خبر داد و یادآور شد: در بحث انرژی و محیط زیست، انرژی یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین عامل رشد اقتصادی و به عنوان تعیین کننده شاخص رضایتمندی و رفاه جوامع است.

ادامه مطلب
طرح ارتقای ایمنی ساختمان‌ها باید اجرایی شود

وی با اشاره به تعداد استانداردهای ملی اعلام اجباری شده خاطرنشان کرد: در این راستا بر ۳۱ استاندارد فرآیند انرژی بر، ۲۴ تجهیزات انرژی بر برقی و ۱۱ تجهیزات انرژی بر هیدروکربوری نظارت داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران گفت: برای صادرات محصولات خود ۴۹ کشور هدف داریم که بیشترین صادرات به کشور عراق بوده است.

قزلباش اظهار داشت: نظارت بر اجرای ۳۹ استاندارد تعیین معیار مصرف انرژی فرایندهایی تولید و سامانه‌های انرژی بر برعهده سازمان است که در حال حاضر نظارت بر اجرای ۳۱ استاندارد با استفاده از شرکت‌های بازرسی فنی انرژی ذی صلاح انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶ هزار و ۲۱۴ گزارش انرژی از بازرسی واحد‌های تولیدی مشمول استاندارد اجباری انجام شده افزود: در بحث استاندارد معیار مصرف انرژی گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و ساختمان‌های مسکونی برای بررسی استاندارد ورود پیدا نکرده‌ایم و به استاندارد ساختمان‌های دولتی به زودی ورود پیدا خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا