اخباراخبار میراث فرهنگی

ثبت ۱۰ اثر چینی خانه مجموعه شیخ صفی در آثار ملی

ثبت ۱۰ اثر چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی الدینی اردبیلی در فهرست آثار ملی

به گزارش آرکاو به نقل از خبرگزاری صداوسیما از اردبیل نادر فلاحی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: این آثار در جلسه شورای ثبت آثار منقول کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت رسید.

وی در زمینه چینی‌های بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی افزود: این اشیا هدیه پادشاهان چینی به شاه عباس صفوی است که در موزه چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل بیان کرد: این آثار شامل ۲ عدد بشقاب لبه کنگره ای آبی و سفید، ۲ عدد مرتبان چینی آبی و سفید، آبریز چینی آبی و سفید، بشقاب گود چینی آبی و سفید، خمره کوچک چینی آبی و سفید، ۲عدد بشقاب بزرگ چینی آبی و سفید، آبریز (ابری) چینی آبی و سفید و صراحی چینی آبی و سفید است.

فلاحی اظهار داشت: ثبت ملی اشیای تاریخی می‌تواند زمینه صیانت هر چه بیشتر از آثار را فراهم و موجب تعریف شناسنامه هویتی برای این آثار شود.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن است.

ادامه مطلب
رویکرد مشارکتی در تدوین چشم‌اندازهای شهر اصفهان

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ هجری شمسی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا