اخباراخبار میراث فرهنگی

ثبت ۱۳۷ مکان مذهبی همدان در آثار ملی

۱۳۷ مکان مذهبی همدان در فهرست آثار ملی ثبت شدند

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: ۵۱ مسجد و ۸۶ مقبره از این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

علی مالمیر روز پنجشنبه  افزود: بارگاه سه پیغمبر شامل حبقوق نبی در تویسرکان، حجی در مسجد پیغمبر شهر همدان و یوشع ابن شجر در سیاه کمر ملایر قرار دارد.

وی ادامه داد: این اماکن هم از نظر اهمیت دینی و مذهبی همچنین جاذبه‌ای که در معماری هنری ساخت آنها به کار برده شده، زمینه جذب توریست مذهبی را فراهم کرده است.

مالمیر اظهار داشت: وجود گنبد علویان در همدان نشان دهنده جایگاه این استان در تاریخ تشیع و خاستگاه شیعیان دارد در عین حال ارزش معماری و گچ بری های منحصر به فرد این گنبد که مربوط به دوره ایلخانی است، از ظرفیت های گردشگری همدان حکایت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن مقبره امامزاده محسن در دامنه الوند و ویژگی های این امام زاده، مطالعات در حوزه دامنه شمالی الوند صورت گرفت که یک پردیس گردشگری مذهبی تعریف شد.

از ویژگی های خوب شهرهمدان وجود مرکز محله ها است

مالمیر ادامه داد: به منظور جذب گردشگر قرار است با تمرکز به گردشگری مذهبی، زیر ساخت ها آماده و خدمات ارائه شود که تحقق این امر نیازمند همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه و هیات امنای اماکن مذهبی و شهرداری است.

ادامه مطلب
خانه کوه بر (گالری داج) | مهدی علیزاده سقطی

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های خوب همدان وجود مرکز محله ها است که ترکیبی از مسجد، بازار و حمام در کنار یکدیگر است و این ترکیب زیبا مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان درباره بارگاه حبقوق نبی گفت: در راستای برنامه افق سه ساله و سند توسعه راهبردی استان تا سال ۱۴۰۰ تاکید شد که در قالب مطالعه الزامات میراث فرهنگی برای این بنا، الزمات اوقاف و حوزه گردشگری و خدماتی آن پیش بینی شود.

مالمیر افزود: در این راستا اعتباراتی در سازمان برنامه و بودجه در اختیار شهرداری قرار گرفت و مشاور در حال مطالعه این طرح بوده که قرار است در پایان این مطالعه با در نظر گرفتن الزامات، چارچوب کاری روشن شود.

در سامانه اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان نام یک هزار و ۹۳۱ مسجد، ۴۷۷ حسینیه و ۷۹۹ موقوفه به ثبت رسیده است.

مقبره ۲۳۳ امامزاده واجب التعظیم در همدان قرار دارد همچنین بقاع متبرکه این استان دارای ۴۹ هزار رقبه است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا