آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترفرامرز غفار‌پسندکاربریکانسپتمعماران

برج ماني – آلترناتيو ۱ | فرامرز غفارپسند

برج ماني – آلترناتيو ۱
معمار: فرامرز غفارپسند

موقعیت: داراي چندين آلترناتيو
وضیعت:
کانسپت
مساحت:۲۰۰۰۰ مترمربع 
کاربری: اداری
تاریخ : ۱۳۸۲
معمار: فرامرز غفارپسند
کارفرما:شركت اروند بتن


 

برج ماني - آلترناتيو 1
برج ماني – آلترناتيو ۱


درباره پروژه برج ماني – آلترناتيو ۱

اين طرح در ابتدا پروژه اي دانشجويي بوده و سپس به طرح پيشنهادي اجرايي بدل گشته است. كاربري اين پروژه تركيبي از واحدهاي اداري و سوييتهاي مسكوني مي باشد. فرم خاص اين پروژه استفاده از سازه هاي متعارف را مشكل مي سازد. چرا كه انحناي قابل توجه بدنه هاي خارجي حجم كه در نماهاي مختلف به صورت معكوس قرار گرفته اند ( در نماي روبرو مقعر و در نماي كنار محدب ) با ماهيت عمودي سيستمهاي سازه اي متعارف و عنصر اصلي آن يعني ستون به عنوان عضو فشاري ناسازگار و يا حداقل ناهمسان است.

لذا استفاده از عناصر كششي بجاي فشاري مناسبتر به نظر ميرسد ، چرا كه در عناصر كششي بر خلاف عناصر فشاري گشتاور و كمانش ايجاد نمي شود و لذا قابليت قرارگيري در زوايا و انحنا را دارند. بنابراين عناصر فشاري به چهار دكل عظيم در داخل محيط برج محدود ميشوند. سپس خرپاهايي عظيم و سه بعدي كه مانند تيرهايي بسيار قوي و توخالي ( تير ويرنديل)‌ عمل ميكنند و هريك به اندازه ۲ طبقه ارتفاع دارد ،

ادامه مطلب
هتل کیمیا | دفتر طراحی طره

در سه محل ( در سه كد ارتفاعي پايين ، وسط و طبقه آخر ) بر روي ستونهاي اصلي سوار مي شوند. سپس از نقاط مفصل خرپاها عناصر كششي كه مانند كابل عمل ميكنند و در واقع لوله هايي هستند كه از هر دو سر به محلهاي اتصال پيچ شده و تحت كشش هستند ، آويز شده و به جاي ستون ، از بالا به سقفها متصل شده و بصورت كششي وزن سقفها را به سمت بالا به خرپاها منتقل ميكنند. در واقع هر كدام از خرپاها مانند بازوي يك جرثقيل عمل ميكنند و چندين طبقه را به صورت آويز و معلق در هوا نگه ميدارند و وزن آنرا به صورت قائم و فشاري به بدنه اصلي، يعني دكلها منتقل ميكنند(براي درك بهتر به دياگرام نيروها رجوع شود) .

سازه

دليل استفاده از لوله به جاي كابل هم اينست كه اين المان كششي مي بايست نيروي فشاري حاصل از ارتعاش ناشي از امواج عمودي زلزله را نيز تحمل كنند ( مانند دستك فشاري ). از آنجا كه عناصر تحت كشش هستند ، ميتوان آنها را تحت زواياي غير قائم قرار داد. لذا اين عناصر در محيط پلان بيضي قرار گرفته و با همان فرم منحني نماها به صورت خطوط شكسته بين سقفها پايين مي آيند. شايان ذكر است كه دكلهاي اصلي به شكل تير طره از زمين ساخته ميشوند و لذا تحمل كل نيروي جانبي حاصل از باد و زلزله را نيز بر عهده دارند. پي نيز به شكل گسترده وعميق ساخته ميشود تا مركز ثقل دكلها را به زمين نزديك كند.

 

ادامه مطلب
بازسازی خانه سروش | محمود گلستان نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا