اخباراخبار میراث فرهنگی

از سرمایه‌گذاری گردشگری تا افتتاح خانه‌موزه لرزاده

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته
از آمارهای سرمایه‌گذاری در گردشگری تا افتتاح خانه‌موزه لرزاده

تراز مثبت گردشگران ورودی و خروجی از نگاه معاون گردشگری، جذب سرمایه‌های خارجی و افتتاح خانه‌موزه لرزاده از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش آرکاو به نقل از خبرگزاری مهر، این هفته حسین اربابی معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی برای اولین بار نشست خبری با کلی آمار و ارقام برگزار کرد و گفت که یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار سرمایه گذاری در حوزه گردشگری خارجی جذب شده است.

وی گفت: ۲۴۵۱پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری با ارزش ۲۰۰هزار میلیارد تومان در حال ساخت است. ما دومین کشور در حوزه ورود گردشگر به کشور شده‌ایم و رشد ۴۹ درصدی را در این حوزه گزارش داده‌اند. همچنین واژه‌هایی مانند «هتل ـ بوتیک»، «بومگردی» و واژه‌های دیگر به وجود آمده‌اند که اینها نشان از استقبال در حوزه سرمایه‌گذاری تأسیسات گردشگری دارد.

اعلام نقاط سرمایه گذاری گردشگری به وزرا

وی همچنین در پاسخ به سوال  مبنی بر تعیین تکلیف ارائه ۵۰۰ نقطه زمین رایگان به سرمایه گذاران بخش گردشگری گفت: این ۵۰۰ نقطه به ۱۴ دستگاه توسط رئیس جمهور دستور داده شده است تا زمین با میزان وام بلندمدت به سرمایه گذاران ارائه شود. کارگروه مشترکی نیز در این باره برگزار شد در مرحله اول ۳۶۷ نقطه شناسایی شده است و ۳۰ نقطه به وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، برنامه و بودجه برای در اختیار قرار گذاشتن به سرمایه گذاران اعلام شده است تا در این مناطق هتل، تاسیسات گردشگری و پروژه های محرک گردشگری ساخته شوند.

ادامه مطلب
مسجد کبود

آمار گردشگران ورودی و خروجی یکسان شد

ولی تیموری معاون گردشگری کشور افزود: «عبور از شوک اقتصادی سال گذشته و رونق نسبی اقتصادی در کشور موجب شد در شش ماه نخست امسال ۴میلیون و ۲۵۸هزار و ۹۴۴ نفر به خارج از کشور سفر کنند که این رقم، رشد ۱۵.۹۵درصدی گردشگران خروجی را نشان می‌دهد. در مدت مشابه سال گذشته، این آمار ۳میلیون و ۶۷۳هزار و ۹۲ نفر بود.»

او تصریح کرد: «در شش ماه نخست امسال، ۴میلیون و ۹۹۸هزار و ۲۱۵ نفر به گردشگر خارجی ایران سفر کرده‌اند که این آمار در سال گذشته ۳میلیون و ۹۵۶هزار و۷۱ نفر بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به تجربیات سال‌های گذشته این روند روبه‌رشد ادامه داشته باشد.»

لباس سنگسری ۵۰ میلیون تومان!

این هفته علی گلشن مجموعه دار، پژوهشگر و مسئول موزه عروسک و لباس اقوام گفت: ما چون از لباس سنتی و اهمیت آن چیزی نمی دانیم این لباس ها را به تن نمی کنیم و یا وقتی افراد به تهران می آیند لباس سنتی شان را نمی پوشند. چون شبیه به لباس شهر نشین ها نیست پس برای ما عجیب است و به آن نگاه می کنیم. از طرفی چون ارتباط مان با نسل قدیم کم شده دیگر پیشینه خود را نمی شناسیم یا نمی دانیم چرا لباس ها در هر منطقه متفاوت است و یا چرا مثلا شلوار کردی گشاد طراحی شده است.

ادامه مطلب
تشکیل کارگروه بررسی وضعیت «حلقه دره»

وی افزود: برخی از لباس های سنتی بسیار گران هستند مانند لباس سنگسر که حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. چون پارچه اش دستبافت بوده و با نخ ابریشم دوخته می شود. تا چند سال پیش دو سه نفر بیشتر نبودند که این نوع لباس را می دوختند که آنها هم از دنا رفته اند. دوخت این لباس چند ماه طول می کشد. چون از بالا تا پایین آن سوزن دوزی است. زیورآلاتی که به آن وصل می شود هم گران هستند. این لباس یک چادر به نام سرگیرا هم دارد که آن هم چیزی حدود ۲۰ میلیون هزینه دارد. در واقع یک لباس کامل سنگسری که محلی ها به آن «کژین شوی» می گویند را باید ۵۰ میلیون تومان خرید.

خانه‌موزه لرزاده

این هفته خانه استاد لرزاده در خیابان شریعتی تهران که در محاصره ساختمان های بلند مرتبه قرار دارد، به خانه‌موزه لرزاده تبدیل شد.

حسین لرزاده معمار و هنرمند مشهور ایرانی از جمله آخرین نسل استادکاران چیره دست و هنرمند بود که ضمن آشنایی با فنون و اجزای گوناگون هنرهای سنتی معماری اسلامی و ایرانی به خلق آثاری ماندگار در دوران جدید ایران پرداخت. استاد لرزاده با حکم وزارت معارف و انجمن مفاخر و آثار ملی آرامگاه فردوسی را ساخت و از دیگر سو از بالاترین مرجع تامه شیعیان جهان در زمان خود دستور ساخت بنای مسجد اعظم قم را گرفت و به واسطه مراجع معظم عراق به افتخار طراحی نظارت بر ساخت اجزای حرم مطهر امامان معصوم و بزرگان دین در عتبات عالیات نائل شد.

ادامه مطلب
هئیت رئیسه قول "اصلاح" و "جبران" داده است

۵ پیشنهاد معاونت صنایع دستی تصویب شد

پنجمین کمیسیون تخصصی شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی، رضا معصومی راد رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث‌فرهنگی و نمایندگانی از وزارت کشور، امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش برگزار شد .

در این کمیسیون پنج پیشنهاد معاونت صنایع‌دستی شامل اختصاص ردیف اعتبار مستقل برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌منظور پوشش بیمه‌ای شاغلان جدید صنایع‌دستی، تأمین زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای ایجاد پایگاه‌های شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی، اصلاح کد تعرفه عوارض صدور پروانه ساختمانی از تجاری به فرهنگی و عوارض کسب و پیشه، همکاری وزارت کشور در تأمین زمین و زیرساخت‌های مورد نیاز به‌شکل قطعی به ادارات کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای ایجاد بازارهای دائمی صنایع‌دستی و صدور مجوز تجارت الکترونیک در حوزه صنایع‌دستی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای طرح در شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پنجمین کمیسیون تخصصی این شورا با رأی تمامی اعضای کمیسیون تصویب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا